tilbage

Land Rover Forum  

Index
15028: Kobling/gear problem S3 (24-05-2004 18:12:30)
Thomas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.140.54)
Hej LR-venner.

Min S3 vil ikke koble ordentlig ud. Koblingen føles som altid (koblingspunktet ligger hvor det plejer og føles også stadig lige hårdt/blødt). Jeg har tjekket koblingsvæsken og den har det fint.

Når jeg kobler ud, bliver ca 2% af kraften stadig overført til hjulene og bilen triller lige så stille, hvis jeg ikke holder bremsen nede samtidig.

Det rigtig generende er, når jeg skal skifte gear - det vil den ikke - med mindre jeg netop giver gas så omdrejningerne er synkroniseret med hastigheden og det gear jeg vil i - og jeg bliver nød til at starte den i gear.

Der er ingen usædvanlige vibrationer og den lidt spindende koblingslyd, er der også stadig.

Jeg har aldrig kigget på gearet/koblingen andet end at skifte koblingsvæske - jeg tænker det måske er noget synkronisering i gearet, nu når koblingen føles og lyder som den altid har gjort, men er der overhoved nogen mulighed for overførsel af kraft fra motor til hjul, når koblingspladerne er skildt, fx gennem en synkronisering?

-og hvad kan være galt?

Tak!
Thomas Aabling
Index
15039: sv: Kobling/gear problem S3 (25-05-2004 09:07:16) (svar på 15028)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 195.249.77.42)
Hej Thomas
Den mest sandsynlige årsag er at belægningen på koblingsnavet er slidt op - Afmonter gearkasse, monter ny kobling.
Fejlen kan dog også ligge i koblings hovedcylinderen, enten i justeringen af stangforbindelsen mellem pedal, og stemplet i cylinderen,(se værkstedshåndbog ) eller defekte gummipakninger i samme cylinder.
Mvh. Martin
Index
15053: sv: Kobling/gear problem S3 (25-05-2004 20:26:13) (svar på 15028)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.218.113)
Kære Thomas, når det hele trækker ellers fint når du kører, så tror jeg ikke at selve koblings' pladen osv, fejler noget. Til gengæld har jeg en kraftig mistanke at slave cylinderet er moden til udskiftning, specielt når du siger at tingene føles normalt, men det kniber med at koble 'helt ude'. Gør en hurtig end på problemet og skift slave OG hoved cylinder når du nu er i gang! Den ene har det med at dø kort efter den anden,(i praksis). Hydraulik røret har det med at gro fast også, så køb sådan en med når du er i tegnebogens følsom ende! Disse stumper er billigt og relativt let at skifte, så heller ca 400+ kr for det hele og 3t arbejde (ink. kaffe,kig på damer, og snak med folk!)Så undgår du at file på gear tænder osv. og at få skader som er langt dyrere & besværlige at ordne. Med håb om at du er snart kørende, 2217
Index
15058: sv: sv: Kobling/gear problem S3 (25-05-2004 20:54:14) (svar på 15053)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.233.184)
Kig lige efter, om koblingsarmen giver fuldt udslag...