151228:
sv: sv: sv: 3d printer tll aluminium. (06-10-2015 10:12:08) (svar på
151219)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 80.254.154.51)
Hej Kaj,
det er et interessant projekt, du har gang i, og der er helt sikkert nogle karburator-freaks der er interesserede, specielt hvis du sætter en løsning til salg i UK. Omvendt giver jeg Michael Bøjstrup ret, en indsprøjtningsløsning er det eneste der giver den rigtige økonomi. Da man i sin tid gik fra karburator til indsprøjt, var det jo bl.a. fordi der kom krav om katalysator på biler. For at en katalysator kan virke, skal det stokiometriske forhold være korrekt - altså forholdet mellem brændstof og luft. Man opgav at få det til at virke med karburatorer, da de ikke kan reguleres for alle de faktorer, der gør sig gældende under kørslen: Spjældåbning, brændstoftemperatur, omdrejningstal, belastning, motortemperatur osv. Selv et "gammeldags" indsprøjt som 14CUX har alle disse parametre i sit indsprøjtnings-"matrix". Med dette system har du tilmed den fordel, at du har det optimeret til din Rover V8 fra starten. Ikke særlig godt optimeret, vil mange sige (deriblandt Michael, tror jeg), men dog godt nok til LR i mange år. Med MSD, Megasquirt osv har du mange flere muligheder, men det kræver mere tålmodighed, viden, og i yderste konsekvens måleinstrumenter som 4-gas måling og dyno-rullefelt at ramme den karakteristik, du gerne vil have.