tilbage

Land Rover Forum  

Index
153585: Varmeapparat 110" (08-05-2016 21:56:28)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.64.106)
For nogen tid siden skiftede jeg varmeapparat i min 110", International 2,8 motor (magen til 300tdi i kølesystem). Jeg skar samtidig hullet i torpedoen større, da jeg har læst det skulle give mere effekt. Det modsatte var tilfældet, tror nu ikke det skyldes hullet. Varmen er lunken i forhold til før skiftet, jeg har ikke ændret på noget ved varmekassen bortset fra at jeg isolerede den indvendig. Det underlige er, at jeg har et eftermonteret varmeapparat der sidder ved bagsæderne. Det er koblet på afgangsslangen fra det originale varmeapparat og det giver meget mere varme. Så det er ikke fordi der ikke er gennemstrømning i, eller at vandet ikke er varmt. Kan det simpelthen være varmelægemet der er ekstremt dårligt til at afgive varme eller har jeg overset noget? De bedste hilsner Jakob
Index
153586: sv: Varmeapparat 110" (09-05-2016 07:04:49) (svar på 153585)
Peter Scheuer #8820, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.199.38.26)
Hej Jakob.
Prøv at klemme slangerne sammen ved dit ekstra varmeapparat. Hvis der er større(lettere) gennemløb i det ekstra element. stjæler det måske dit vand flow.
Du kan desuden have luft i toppen af dit oprindelige varmelegeme, denne luft kan blive hængende, hvis det andet element stjæler flowet. Når du klemmer slangen, så prøv at køre med det sådan en dags tid så evt. luft i det oprindelige v. app kan blive skyllet med ud. Måske er du nødt til at sætte en ventil ind på fremløbet til det ekstra element så du kan justere balancen mellem de to elementer.
Har selv en 110 ht m nissan 3.3 td. og skal lave den øvelse du har gang i. Har udvidet hullet, har dejlig varme i bilen, men lidt ekstra bagi skader ikke.Det ekstra varmeapp. er fra en Ducato fra 90erne.
Hvis alt glipper kan du prøve(meget forsigtigt, ikke for højt tryk) at spule dine varmeslanger igennem for at rive evt luft ud. Det gør man med gulvvarme slanger hvis luft forhindrer at man kan få liv i det.

Hilsen
Peter Scheuer
Index
153592: sv: sv: Varmeapparat 110" (09-05-2016 12:52:24) (svar på 153586)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.28.203)
Ligesom alle andre curlingbørn skal matrixen i varmekassen pakkes ind i vat og bomuld, ellers løber luften ved siden af og vil ikke opvarmes. Er du sikker på der er nok skumgummi i kanten, hvor matrixen er sat i kassen- bruger selv armaflex skumgummi, som anvendes i køleindustrien; det er temperaturbestandigt og vandskyende.
Index
153593: sv: sv: sv: Varmeapparat 110" (09-05-2016 12:55:51) (svar på 153592)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.56.222.217)
Hej Verner, tak for indsparket, det er præcis det jeg har brugt, men kommer nok til at skille kassen ad og se hvordan det ser ud, efter jeg har prøvet de andre forslag der er kommet. Hilsen jakob
Index
153594: sv: sv: Varmeapparat 110" (09-05-2016 13:00:48) (svar på 153586)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.56.222.217)
Hej Peter, jeg har en ventil der kan lukkes så jeg kan tvinge vandet igennem det ekstra varmeapparat, men når den er åben kan vandet i princippet godt stadig løbe til det ekstra apparat. Tak for ideerne, de må prøves. Er dog ikke sikker på hvordan jeg skal gennemspule, der er jo kølevæske i som helst ikke skal erstattes af rent vand. Hilsen jakob
Index
153598: sv: sv: sv: Varmeapparat 110" (09-05-2016 17:47:06) (svar på 153594)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.56.222.217)
Har lukket af for det ekstra varmeapparat, kom i tanker om at der er ventiler på ind og udgang på det. Ved i om det originale varmeapparat sidder på en afgrening fra kølesystemet eller om alt kølevand bliver ledt gennem det. Det er lidt svært at gennemskue synes jeg.
Index
153602: sv: sv: sv: sv: Varmeapparat 110" (09-05-2016 21:07:13) (svar på 153598)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.86.78)
Det klassiske set-up mht. vand til varmeapp. er -ud fra topstykke, ofte bagerst, og retur til studs ved vandpumpe. Det er en god ide at have et IR-termometer og kontrollere kølevandstem. strategiske steder eks. ved ind- og udløb
ved varmeapp. Er der betydelig dyk i temp. ved varmeapp. tyder det på manglende cirkulation-- luft eller snavs. Også en god ide at måle på termostathus og konstatere motorens arbejdstemperatur; der kan være monteret en trope-termostat, eks. 72Gr. det er trods alt en motor der stammer fra Brasilien :o)
Index
153608: sv: sv: sv: sv: sv: Varmeapparat 110" (09-05-2016 22:21:32) (svar på 153602)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.64.106)
Ok, så der er ikke en bypass slange?