tilbage

Land Rover Forum  

Index
154914: Hjælp (11-09-2016 14:27:51)
Hans Christian Sørensen #5193, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.1)
Holder i øjeblikket syd for ängelholm på motorvejen i Sverige med en sprunget kølerslange. Bilen er en Defender TD5. Det er den øverste kølerslange. Er der nogle i nærheden som kan hjælpe ? ?
Index
154915: sv: Hjælp (11-09-2016 15:15:20) (svar på 154914)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.129)
Prøv at skrive til "Staffan Eld" på facebook, han er regionsleder i SLRK i Skåne, han må kunne sende dig videre.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
154916: sv: sv: Hjælp (11-09-2016 15:23:07) (svar på 154915)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.129)
Du er jo i Halland og så er det Kastell du skal have fat i:

http://www.kastellsbil.se/kontakt.html

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
154917: sv: Hjælp (11-09-2016 16:52:34) (svar på 154914)
Hans Christian Sørensen #5193, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.209)
Vi kunne trille til biltema og heksede lidt med stumper derfra håber det holder
Index
154918: sv: sv: Hjælp (11-09-2016 17:58:10) (svar på 154917)
Hans Christian Sørensen #5193, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.68)
Æv det var så vandpumpen der var synderen. Dansk autohjælp er på vej.
Index
154922: sv: sv: sv: Hjælp (12-09-2016 07:35:03) (svar på 154918)
Hans Christian Sørensen #5193, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.138)
Efter at have læst div tidligere indlæg vedr. Kølesystem på td5'erne har jeg yderligere et par tvivlsspørgsmål. Der er fint varme på varmeapparatet, nålen står i midten af uret, den øverste kølerslange bliver hård, vandet render ud under vandpumpen et eller andet sted. Det bliver undersøgt nærmere. Hvis der er manglende flow i systemet, kan det skyldes en stoppet køler, defekt vandpumpe, eller er vi ved topstykket. Ved stoppet motor og efter afkøling er der tryk i ekspantionsbehilderen når Jeg løsner dækslet. Skal der være det. Jeg tror selv på, at systemet er stoppet et eller andet sted. Så det er nok en total adskillelse og gennemskylning jeg er ude i. Er det helt forkert vurderet. Jeg undrer mig dog over, at den øverste kølerslange kunne springe som den gjorde. En flænge på langs på ca. 10-12 cm

Hc5193
Index
154923: sv: sv: sv: sv: Hjælp (12-09-2016 08:06:53) (svar på 154922)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Hej.
Du kan IKKE (altid) regne med den originale temperaturmåler i en TD5
Min har sit helt eget liv.
Jeg har eftermonteret en føler, skruet ind på en af boltene på topstykket, der måler temperaturen på metallet.
Når jeg kører med en tund trailer, i varmt vejr, oplever jeg at den viser 100°C mens den originale ligger lige i den nederste tredjedel, og altså viser at motor knap er driftvarm !

1270
Paw
Index
154925: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp (12-09-2016 10:21:42) (svar på 154923)
Hans Christian Sørensen #5193, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.138)
Hej Paw
Den med nålen er jeg opmærksom på, da manglende vand i toppen vil give en forkert udlæsning

Hc5193
Index
154927: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp (12-09-2016 10:27:07) (svar på 154925)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Selv om der er vand, kan den stadig give forkert udlæsning.
Det gør den på min, og jeg har ikke kunne finde fejlen :-(

Derfor måler jeg nu, sideløbende, temperaturen på selve topstykket.

1270
Paw
Index
154932: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp (12-09-2016 19:06:41) (svar på 154927)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.163.197)
Er pakning i dæksel svulmet op, så det lukker af for overtryk? Men jo, der skal være overtryk i kølesystem indtil motor er kølet ned, når system ellers er tæt. "Wurst kaese" en utæt toppakning, er din Td5 i risikozonen med de kiksede plastik-styrestifter i topstykke? var vist noget omkring årgange 2000. Prøv at køre motor varm med fjernet dæksel på ekspansionstank og se om luftbobler sprutter op eller olierester i ekspansionsbeholder.
Og jo, regn ikke med termometer viser andet end kold eller varm motor.
Har selv Hawkeye diagnosetester, men ellers et IR-termometer rettet mod kølevandsafgang på motor, når motor er varm.
Index
154934: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp (13-09-2016 18:05:50) (svar på 154932)
Hans Christian Sørensen #5193, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.53.171)
Pakning i dæksel er ikke svulmet op, det lugter ikke af diesel og der er ikke oliesnask i ekspansionsbeholder. Jeg går i første omgang efter vandpumpen, da det var her vandet rendte ud under. Jeg har ikke forsøgt start endnu, da den jo stadig er utæt. Hvis pumpen har givet op, vil maskinen så kunne oparbejde så meget tryk, at slangen springer ? Det skal siges, at vi jo lige var kommet over hallands åsen. Min mistanke er også, at den sikkert har smidt noget vand før slangen sprang.

Hc5193
TD5 110" fra 2000
Index
154935: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp (13-09-2016 19:35:15) (svar på 154934)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.136.24)
Man kan jo håbe det blot er tidens tand. I flg. Hawkeyen på min Td5, er kølevand
90-92Gr. under kørsel, synes det er vel meget højt. Har købt en termostat som til Freelander, det skulle, iflg. australske foraer, sænke temp med et par gr. dog ikke skiftet endnu. I flg. bogen skal termostat åbne ved 85Gr. og være fuldt åben ved 95Gr. Ingen tvivl om den høje temp spiller ind på kølerslangers levetid.
Hertil arbejder kølesystem op til 1,4bar-20psi, hvilket jeg synes er meget, ikke noget at sige til køleslange føles hård.