tilbage

Land Rover Forum  

Index
15583: "Hakkende" styrtøj (13-06-2004 23:41:05)
Christian Kofod (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.19.70)
"Sagen" drejer sig om en 82'er lightweight.

Hvis man drejer rattet i yderstilling og kører bilen fremad (dvs. drejer hårdt fx. ifb. med parkering), rykkes rattet voldsomt 'til' og 'fra' yderpositionen.

Det er så voldsomt, at man ikke har lyst til at "lægge arm" med bilen for at holde rattet i yderstillingen.

På alle andre tidspunkter opfører bilen sig normalt (så normalt, man nu kan forvente sig som lightweightfører).

Er det normalt, og hvis ikke, hvad kan være årsagen?

Nb: Iøvrigt vil jeg gerne undskylde et par af mine indlæg i forummet ifb. med eghig's indlæg (eller hvad han nu kaldte sig) - jeg lod mig vist rive med...
Det er nok lige i overkanten at basere sit evt. medlemsskab på, om smileys er tilladte i forum eller ej...

Så hvis I (både nisserne og I andre), lover ikke at være sure på mig, skal jeg nok melde mig i klubben pr. 1/7 (kolon, bindestreg, parantes slut).

Med venlig hilsen,
Christian Kofod.
Index
15585: sv: "Hakkende" styrtøj (14-06-2004 08:44:06) (svar på 15583)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.163.216.98)
Hej Cristian

Jeg har oplevet det samme i min gamle RR, det var skidt (tørt fedt) i CV joints i forakslen. jeg tog begge led ud og skildte dem ad, polerede sporene og byttede om siderne, så ligger belastnigen på den anden side. samlede det hele ny fedt i od det var væk.

Hans Martien
PS ring 28 87 95 14 hvis du har yderlige spørgsmål

Index
15587: sv: "Hakkende" styrtøj (14-06-2004 09:05:09) (svar på 15583)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.196.169.158)
Er det original dæk du har på bilen, eller er det store dæk ? prøv først at se om de støder på rammen/slid hvis de gør det, skal du justere styretøjs-stop.
light weight hilsner
finn otto
Index
15599: sv: sv: "Hakkende" styrtøj (14-06-2004 16:43:05) (svar på 15587)
Christian Kofod (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.19.70)
Jeg er ikke klar over, om dækkene er specielt originale... Det er en exmilitær lightweight, så de dæk der sidder på er militærets egne. For mig ser de temmelig store ud, for som jeg tidligere har skrevet rager dækkene en 3-4 cm udover skærmkanten.. Så om den går til syn tvivler jeg en del på?

Jeg har desværre ikke bilen ved hånden nu, da den er ved at få renoveret dieselpumpe hos Østjysk Motor & Dieselservice i Vejle, så jeg kan ikke lige se efter...

Jeg vender lige tilbage, når jeg får set på bilen.

Med venlig hilsen
Christian.
Index
15590: sv: "Hakkende" styrtøj (14-06-2004 09:17:26) (svar på 15583)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 192.38.163.35)
Er du helt 100% sikker på at du ikke kører med indkoblet 4WD? Ellers tror jeg også det kan være dæk der støder på rammen, slidte kardanled i foraksel m.m.
Index
15603: sv: sv: "Hakkende" styrtøj (14-06-2004 19:05:34) (svar på 15590)
Christian Kofod (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.19.70)
Nej, jeg er ikke 100% sikker på, at jeg ikke kører i 4wd.

Jeg har lige skiftet en knækket stikaksel, og da jeg så skulle 'teste' den trak jeg blot den gule stang op. Men hvis man skal skifte høj-lav-høj på den røde stang for at slå 4wd fra, så har jeg nok kørt i 4wd hele tiden..!

Giver 4wd de førbeskrevne "symptomer", så er det sikkert det (det håber jeg da, for så er der jo ikke engang noget galt!)

Et af problemerne er jo nok også, at jeg ikke har kørt andet end 40 km ialt i bilen (fra hjemmet og til mekaniker), så min "driver's experience" er temmelig "lousy"... Men det skal jeg nok få lavet om på - en af de besynderlige ting der sker, efter en tur i sådan en landrover er jo, at man bare må have en at køre i selv! (kolon, bindestreg, parantes-slut).

Jeg checker lige det med firehjulstrækket så snart bilen kommer hjem igen!

Med venlige lightweight hilsener
Christian.
Index
15597: sv: "Hakkende" styrtøj (14-06-2004 14:17:52) (svar på 15583)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.100)
Det er meget sandsynligt at du kører med firehjultrækket koblet til,prøv mens du holder stille at trække den røde gearstang helt tilbage og derefter frem igen, hvis den gule gearstang hopper et lille stykke op, så var du i firehjulstræk.
Index
15600: sv: sv: "Hakkende" styrtøj (14-06-2004 17:52:06) (svar på 15597)
Truls Thomassen #6612, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.248.215.5)
sjekk kingbolter med en gang. det er slitte lager og foringer.
Index
15634: sv: sv: sv: "Hakkende" styrtøj (15-06-2004 12:12:14) (svar på 15600)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.249.35.234)
Jeg vil give Finn Otto ret, "det er de store hjul"
Index
15651: sv: sv: sv: sv: "Hakkende" styrtøj (15-06-2004 17:36:59) (svar på 15634)
Christian Kofod (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.19.70)
Jeg kan som sagt ikke komme til at undersøge bilen, før den er hjemme igen fra værksted.

Er det rigtigt, at den eneste måde at frakoble 4wd er, at skifte til lavt og så til højt gear, eller er det nok at trække i den gule gearstang?

Hvis man skal ha' fat i den røde gearstang, så kører jeg sandsynligvis i 4wd... Giver det den rykkende fornemmelse ved fuldt styreudslag?

Jeg undersøger sagen nærmere, når bil ellers kommer hjem, og vender tilbage hertil..

Men tak for hjælpen, alle!

Med venlig hilsen
Christian.
Index
15679: sv: sv: sv: sv: sv: "Hakkende" styrtøj (16-06-2004 10:08:24) (svar på 15651)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 129.142.114.14)
Hvis bilen hat 4wd tilkoblet gælder følgende:
Da du ikke har centerdifferentiale, vil for- og bagaksel køre rundt med samme hastighed i sving. Det duer ikke eftersom alle fire hjul kører med forskellig hastighed når bilen drejer. Altså vil den forsøge at rette op. Når gummiet i dækkene har sparet nok spænstighed op til at modvirker dine biceps, vil rattet rykke voldsomt modsat svingretningen.

Proceduren til frakobling af 4wd er som du beskriver med den røde stang. Er der ikke en plade på torpedopladen, lige foran gearstangen, som viser betjeningen af aggregaterne?. Hvis ikke, så er den faldet af eller afmonteret.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
15700: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "Hakkende" styrtøj (16-06-2004 21:20:31) (svar på 15679)
Christian Kofod (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.19.70)
Hejsa, og tak for den fine forklaring!

Jo, der er faktisk en betjeningsvejledning, men lightweighten har åbenbart været en tur i Holland før den kom til det danske forsvar, så den nævnte plade står på hollandsk... Ikke lige så let at tyde...

Jeg ved godt, jeg har en masse at lære, og dette forum ser ud til at være et af de bedste steder at suge lærdom fra!

Igen tak for forklaring!

Med venlig hilsen

Christian.
Index
15884: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "Hakkende" styrtøj (23-06-2004 21:02:07) (svar på 15700)
Christian Kofod (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.19.70)
Bare lige en opfølgning...

Jeg har nu fået bilen tilbage, og kan konstatere jeg har kørt i 4wd hele tiden.

Efter betjening af den røde stang, er hakkeriet nu ophørt. Der er heller ikke tegn på at dækket er kørt mod noget som helst, så alt peger på det med firehjulstrækket..

Jeg føler mig lidt dum, men sådan skal det jo nok være i starten (smiler).

I skal have tak for hjælpen, alle!

Med venlig hilsen
Christian.