tilbage

Land Rover Forum  

Index
15564: Tur fra DK til Sydafrika (13-06-2004 12:36:18)
Henrik Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.138.1)
Kære LR-folk

Vi har en stor drøm om, at køre fra Danmark, ned gennem Europa, sejle over til Ægypten og fortsætte ned gennem Afrika til Kap det gode Håb. Vi vil minimum bruge 6 måneder og kommer vel til at tilbagelægge minimum 30.000 kilometer.
Og hvorfor ikke kombinere det med en anden drøm; at køre LR.

Vi skal køre to voksne og to børn og har ikke behov for at overnatte i bilen - ihvertfald ikke frivilligt.

Jeg har rejst i Afrika og kender lidt til forholdene, men mit kendskab til LR er desværre mere begrænset. Derfor håber jeg på jeres hjælp på et par spørgsmål:

1. Via de mange gode svar her i dette forum virker Defender 110 Diesel som et godt valg. Diesel er nemmest at få i Central Afrika har jeg hørt. Er jeg helt galt på den med hensyn til valg af køretøj?

2. I min naivitet havde jeg forestillet mig at købe en bil herhjemme på gule plader (til en kr. 50 - 80.000). Jeg ville så bruge et års tid på at gøre den klar til turen, herunder lære såvel ordentlig køreteknik samt tilegne mig den nødvendige kunnen omkring vedligehold og småreperationer. Derefter køre til Tyskland og sætte ekstra sæder i, hvorefter turen kunne fortsætte sydpå. Men jeg kan forstå, at det ikke er så enkelt endda? Hvad pokker kan jeg så gøre, koster det ikke en krig at købe en LR på guleplader og få den over på hvideplader?

3. Endelig hvis nogen har erfaringer fra en lignende tur og vil dele jeres erfaringer hører jeg meget gerne fra jer. Ikke mindst hvis I har fået fragtet bil fra Ægypten ned til Kenya, da Sudan og Uganda lige i øjeblikket ikke er til tiltrækkende sikkerhedsmæssigt.

På forhånd tak for jeres hjælp.

Med venlig hilsen

Henrik Andersen
Index
15565: sv: Tur fra DK til Sydafrika (13-06-2004 15:14:30) (svar på 15564)
Peter Posgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.245.38)
Hej Henrik.
Helle og Mario kørte til Sydafrika for meget kort tid siden.. måske skulle du tage kontakt til dem for tips og råd..
Tror oven i købet deres bil er til salg...
Se mere på deres hjemmeside...
http://www.southing.com/
Index
15768: Tak for de gode råd (19-06-2004 07:02:36) (svar på 15565)
Henrik Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.138.1)
Tak for de gode råd, jeg arbejder videre med projektet.

Hilsen

Henrik
Index
15569: sv: Tur fra DK til Sydafrika (13-06-2004 18:41:27) (svar på 15564)
Steen Pranskau-Westermann #6633, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.198.60.216)
Hej Henrik
Jeg må sige at dit valg af bil er særdeles fornuftigt, hvis du vil vide mere om dette og hint til sådan en tur vil jeg foreslå at du kontakter Claus og Anelise hos AV-ekspeditionsudstyr i Hårby ved Skanderborg. De har rejst utroligt meget, og jeg har intryk af at de aldrig er blege for at hjælpe.
MVH
Steen
6633
Index
15586: sv: Tur fra DK til Sydafrika (14-06-2004 08:52:47) (svar på 15564)
Henrik Lebeck #5699, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.199.64.254)
Hej Henrik

Jeg er ikke så hård til det med afgifter, men så vidt jeg ved, så er det med personbil og varevogn et dansk fænomen. Jeg tror ikke der skulle der ikke være noget problem i, at køre til Tyskland og montere sæder - bare de er fastgjort korrekt og med seler (se evt. på exmoortrim's hjemmeside). Men jeg er sikker på, at der her i Forum er nogen som kender reglerne helt tilbunds.

God tur

Index
15665: sv: Tur fra DK til Sydafrika (15-06-2004 21:30:49) (svar på 15564)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.170.98)
Heija safari !
Teem Bertelsen har en ny 110 stående, som ikke kan indreg. i EU, men derfor sagtens kan bruges til jeres formål. Jeg går ud fra, at I sælger bilen efter ankomst til RSA og flyver hjem.
I en 'grænsepladebil' må der godt være monteret sæder bagi, men begrebet gul-plade-bil kendes i mange lande, blot er det ikke til at se for lægmand. F.eks kan en Golf indregistreres som 'lastvogn' i Tyskland, hvis der ingen sæder er monteret bagi.
Index
15905: sv: Tur fra DK til Sydafrika (24-06-2004 19:09:50) (svar på 15564)
Morten Bjørnestad Platz #4672, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.116.239.1)
Hej Henrik.

Er selv i gang med at forberede et lignende "ud i verden" projekt og har derfor skiftet min 110 TD'er ud med en 200TDI'er.

Kraftforskellen er virkelig mærkbar og jeg føler mig meget mere sikker end med TD'eren (som jo er en mere ustabil motor). Så det kan klart anbefales at gå efter en 200TDI'er.

ARB diff. spær, intercooler og snorkel er også gode idéer til udrustning af bilen.

Istedet for gul/hvide plader kan du vælge at købe en 110'er indregistreret som bus, f.eks. fra sidst i 80'erne. De er noget billigere i vægtafgift.

Wroom..220TDI hilsener

Morten
www.landy-rtw.com
Index
16128: sv: Tur fra DK til Sydafrika (06-07-2004 14:52:28) (svar på 15564)
Jesper Ærø (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.173.232.98)
Hej Henrik, Vi er et tv-produktionsselskab som producerer programmer til de danske tv- stationer. I øjeblikket arbejder vi på en række rejseprogrammer og synes, at din rejse lyder rigitg spændende. Vi vil gerne i kontakt med dig. Ring venligst til Easy Film Jesper Ærø el. Mette Weyde tlf: 33447400
Index
19388: sv: sv: Tur fra DK til Sydafrika (15-11-2004 15:06:33) (svar på 16128)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.242.236.141)
Har I behov for at snakke med nogen der har prøvet sådan en tur, så vil jeg gerne stå til rådighed. Jeg kørte for et år siden fra Cape town til københavn.
Index
19390: sv: Tur fra DK til Sydafrika (15-11-2004 15:15:01) (svar på 15564)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.242.236.141)
Jeg har for et år siden kørt fra Sydafrika til danmark. Jeg kørte i en Defender 300tdi, med der er ikke forskel på hvor svært det er skaffe brændstof. Der er til gengæld nogle lande i mellemøsten (hvis I vælger at køre den vej) hvor det er meget dyrere eller ummuligt at komme ind med en dieselbil (f. eks syrien og libanon)
Vi havde ingen (sikkerheds-)problemer i Sudan, så jeg synes I skal overveje at køre hele vejen. Det bliver hurtigt dyrt at sende en bil. Vi sendte vores bil fra danmark til sydafrika, og det kostede ca. 16000-18000. Vi mødte en del der havde sendt deres bil forskellige steder hen, og generelt kan man risikere at komme til at vente rigtig længe på sin bil, eller at den har været væltet på turen.
Hvis I vil vide mere eller bare vil snakke, så kontakt mig.

Hilsen jakob