tilbage

Land Rover Forum  

Index
155976: Erfaringer med gløderørsskift TDV6 (26-12-2016 11:44:51)
Lars Hermansen #3160, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.101.214.157)
Hej

Jeg har 5 defekte gløderør på min RR Sport TDV6 maskine. Har set på nettet at der er mange der har problemer med at de knækker ved skift. Er der nogen der har erfaringer (gode som dårlige) med gløderørsskift på denne motor. Er der evt. nogle skudsikre cowboytricks man skal forsøge.

Samtidig - hvis det lykkes at få rørene ud - skal man så smøre dem med anti seize fedt for at undgå problemer næste gang?

Mvh. Lars Hermansen
Index
156008: sv: Erfaringer med gløderørsskift TDV6 (30-12-2016 21:29:18) (svar på 155976)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.104.163.137)
Hej Lars
Har ikke erfaring endnu med skift af gløderør på sådan en maskine. Regner pt. med at mindst 4 ud af de 6 stk. på min ikke virker. Så den står aldrig udenfor hvis temp er under -5 gr. så kommer der simpelthen ikke liv i den.
Men har også hørt at risikoen for at de knækker ved udtagning er nærmest 100%.
Jeg har selv gået og overvejet hvordan det skulle gøres. Jeg er nået frem til at indtil videre lever jeg med det - men ellers ville jeg nok gøre klar til at afmonterer topstykkerne for at det kan gøres rigtigt.

Jeg ved ikke hvad 'anti seize fedt' gør, men udfordringen er nok sod partikler der pakker sig rundt om røret så det sidder godt fast.

Min bil har kørt 210.000 km. Hvor langt har din kørt?

Hører gerne hvis du høster erfaringer :-)

mvh Eddie
Index
156009: sv: Erfaringer med gløderørsskift TDV6 (31-12-2016 05:47:01) (svar på 155976)
Morten Brendstrup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.117.248)
Sørg for at køre motoren godt varm inden du går igang. Ordentligt værktøj, så du kommer ret på inden du begynder at skrue. De fleste gange kan du mærke om det er ved at gå galt. Hvis det går galt så ringer du til Dansk cylinder service 55725551, de har en medarbejder som kører i hele Danmark. Det eneste han laver et at demontere dysser og gløderør som enten er knækket eller sidder fast. De kan bare nogle ting.
Index
156010: sv: sv: Erfaringer med gløderørsskift TDV6 (31-12-2016 12:33:45) (svar på 156009)
Lars Hermansen #3160, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.101.214.157)
Hej Morten og Eddie,

Tak for input.

Min bil har kørt ca. 100tkm og er fra 2005, så der er god chance for at rørene er groet godt fast.

Mht. demontering har jeg læst et sted at man skal bruge en momentnøgle med samme moment som ved tilspænding (tror der stod 19 Nm). Et andet sted læste jeg at man kunne bruge en el slagnøgle på laveste niveau og håbe på at de langsomt går løs.

Har talt med min lokale Automester. Han har en kontakt til en specialist igennem FTZ og jeg tror jeg forsøger med momentnøglen. Hvis de ikke kommer løs bestiller jeg specialisten til at forsøge.

Mvh. Lars
Index
156263: sv: Erfaringer med gløderørsskift TDV6 (21-01-2017 16:05:26) (svar på 155976)
Jan Jeppesen #9031, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.216.33)
Hej Lars

Hvordan gik det med udskiftningen ? Jeg overvejer lidt om jeg skal forsøge mig også !

Mvh

Jan Jeppesen