tilbage

Land Rover Forum  

Index
158745: Masser af olie.. (19-02-2018 15:24:31)
Brian Lehm Nielsen #9563, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 2.109.233.102)
Hjælp!

Jeg har brug for oraklernes hjælp og råd.

Kan konstatere at der er olie i ledningsnettet på min 2003 Td5 Defender.
Bilen kører fint og der er ikke nogen problemer.. Endnu.. Men jeg må hellere få det ordnet, før der kommer nogle!! ????

HVAD skal jeg gøre??? Ud fra tidligere tråde kan jeg se ledningsnettet ved dyserne bliver skiftet (AMR6103). Men løser det problemet med olien?? Olien må da komme et sted fra og løbe ind i ledningsnettet.. Hvad pakker mellem dyser og ledninger??
Hvad skal jeg bestille??
Er der andet end AMR6103 ledningerne og ventildæksel pakning jeg skal have fat i?

Er der nogle erfaringer med OEM nettet vs original LR???? Det koster 1/3, men troede OEM var lige så godt som original dele? Så længe det ikke er Britpart troede jeg det var ok... (Jeg er ny i LR kredse..)
https://www.lrdirect.com/AMR6103-Wiring-Harness-Injectors-Td5/?gclid=Cj0KCQiAiKrUBRD6ARIsADS2OLlMGDxiLNmL2wcTjiXQAZnAk8qYY6mDrqK9tBgI8b9x4g-Zgs5HhVgaAup3EALw_wcB

Jeg tænker som udgangspunkt at rense det røde stik ved ECU´en, skifte dysenettet og håbe på at det ikke bliver nødvendigt, at skifte mere, da det sidste ledningsstykke er ret dyrt og omfangsrigt..

Et ekstra spørgsmål i olie tågen;
Hvilken olie vil i anbefale til Td5 motoren? Den er anbefalet SAE 5/30 fra fabrikken. Er det stadig det bedste efter 15 år og 230K km eller vil i hælde noget lidt tykkere på (10/40??)? Hvad kører i med på jeres Td5???

Blink og vink!!
Brian
Index
158749: sv: Masser af olie.. (19-02-2018 20:53:08) (svar på 158745)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.176.250.54)
Æv, æv og æv!

Jeg skiftede kabler i topstykket for nogle år siden - opgaven outsourcet til Tohuse, da det kneb med tid og kræfter. Der var en smule olie i stikket ved ECU'en. Stikket blev renset gentagne gange med kontaktrens og rigelige mængder af køkkenrulle - afmonter minuspolen fra batteriet mens det står på for en sikkerheds skyld.

Efter operationen har jeg ikke haft problemer med ujævn motorgang overhovedet.

Før operationen følte det ind i mellem som om motoren ikke ville tage fulde omdrejninger og kørte på 3-4 cylindere... Oplevede det første gang på en tur til England - der var langt hjem... men det gik fint ,-)

Mht. motorolie, så har jeg de sidste gange hældt Castrol Magnatec 5w/30 A5 på ved olieskift. Magnatec fås ikke længere i A1 spec, men A5 skulle angiveligt kunne erstatte fuldt ud - jeg har i hvert fald ikke oplevet problemer af nogen art. Husk selvfølgelig filterskift - jeg skifter altid begge filtre ved olieskift, mens serviceskemaet vistnok foreslår kun at skifte rotorfilteret hver gang og det andet med længere intervaller.

/Jens
Defender 90" Td5 MY2000
Index
158751: sv: sv: Masser af olie.. (20-02-2018 08:27:58) (svar på 158749)
Brian Lehm Nielsen #9563, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 2.109.233.102)
Hej Jens.

Ja det er irriterede at opdage.

Jeg har ikke nogle problemer endnu, så det er mest forebyggende jeg forsøger at standse ulykken.. Motoren kører fint og laver absolut ikke nogen problemer. Jeg opdagede det pga en svagt glødende "vand i diesel filter lampe".

Det er mere på baggrund af "Td5 olie i ledningerne" historierne jeg forsøger at tage det i opløbet. Selve operationen med kablerne i topstykket ser ud til at være et stykke kage. Min tvivl går mest på; Er det bare det??? Det virker simpelthen for nemt til, at være løsningen på dette angiveligt store problem..

Jeg skifter også altid begge filtre og olie ved 10.000km. Tak for råddet ang. A5, kan forstå du også kører 5/30.
Det var bar en ide jeg fik; Gav det mening at komme lidt tykkere olie på en nu lidt ældre og lidt mere slidt motor? Og få en ide om hvad andre Td5 piloter hælder på deres motor ved olie skift, når den har tabt det eller pumpet de 8,2L olie ned i ECU´en.. ????

Vi ses!!
Blink og vink, Brian
Index
158757: sv: sv: sv: Masser af olie.. (20-02-2018 21:20:26) (svar på 158751)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.176.250.54)
Lys i 'vand i filter lampen' kunne jo også skyldes, ja... Vand i filtret ,-) Jeg har aldrig hørt at olie i ledningsnet skulle udløse fejlindikation her; tvivler faktisk på, om signalet overhovedet er omkring ECU'en, men her er jeg altså ikke sikker.

Hvis du ingen problemer oplever mht. motorgang eller lignende, så ville jeg nøjes med at skifte kabel i topstykke og håber det bedste. Det virkede i mit tilfælde efter tydelige fejloplevelse.

Min motor bruger så godt som intet olie efter ca 245k på tælleren. Jeg ville ikke eksperimentere med andre olietyper.

/Jens
Index
158758: sv: sv: sv: Masser af olie.. (21-02-2018 07:13:09) (svar på 158751)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Svagt lys i lampen der indikerer vand i brændstoffiltret skyldes som regel at der er kommet fugt (og salt) ind i stikket nede ved føleren.
Skil det ad, rens det, giv det silicone, Pronto, kontaktrens, eller lignende, og saml det igen.

1270
Paw
Index
158761: sv: sv: sv: sv: Masser af olie.. (21-02-2018 11:37:22) (svar på 158758)
Brian Lehm Nielsen #9563, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 2.109.233.102)
Hej Paw

Tak for info
Vil få det renset og smurt. :)

Blink og vink
Brian
Index
158753: sv: Masser af olie.. (20-02-2018 15:19:49) (svar på 158745)
Anders Tommerup #6899, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.199.117.34)
Jeg har skiftet det hele, når man opdager, hvor meget olie ledningsnettet indeholder, er der ikke tvivl om at det skal skiftes hele vejen. Det er ca en dags arbejde, så er man kørende igen.
Index
158756: sv: sv: Masser af olie.. (20-02-2018 17:48:11) (svar på 158753)
Brian Lehm Nielsen #9563, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 2.109.233.102)
Hej Anders
Tak for svar. :)
Det lyder ikke rart! Kørte din motor ok eller gav den problemer?
Mvh
Brian
Index
158759: sv: sv: sv: Masser af olie.. (21-02-2018 10:20:17) (svar på 158756)
Anders Tommerup #6899, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.199.117.34)
Jeg havde ikke de store problemer, med ved fra tidligere i en Disco 2 at det kommer. Den kørte jævnligt istå og skulle have renset stikket i begge ender, før jeg kunne køre videre.