ja, perlesten er jo for mange af os, næsten et livsvilkår. Det er vel også derfor det hedder en perlestensmekanikker.
Men som jeg også fortalte, nu er stikakslerne ikke det værste.
https://youtu.be/IWOaaAGtBssI denne lille video kan du se hvordan du får drivflangen af. Og med lidt held er akslen knække samme sted hos dig og så er det nemt, så skal den knækkede aksel fiskes ud, nav-kaplsen skal lige vrides af drivflangen og så skal møtrikken af stumpen. Det er en "slot-møtrik" og den er sikret med en split. Ud med splitten, af med møtrikken, bank stumpen ud af drivflangen. Ring til Benedikte og bestil en ny stik-aksel, evt en ny flangepakning, filtpakning og en ny møtrik og split. Når posten kommer, så sætter du den nye i, den skal selvfølgelig ramme strålerne i diff'en, og så på med flangen, lidt flydende pakning på papirspakningen er ikke nogen dum ide, så filtpakning og slot-møtrik. Husk den skal ikke strammes ret meget, sikre den med en split, på med nav-kaplen, ryd værktøjet til side og så er det øl-tid.
Kan du ikke undvære vognen indtil posten kommer, så fortsæt på forhjulstræk, men skru bagerste kardan af, og evt også den sunde stikaksel. Så er der ikke noget i bagtøjet, der løber med rundt.
Skulle du være så uheldig at stikakslen er knækket inde i diffet, så slipper du nok ikke for at komme ned på ryggen. Så skal diff'et af, og det kan godt være lidt bøvlet, men vent nu med at male fanden på vægen inden du har fåët skilt af og ser hvor galt det står til. Det possitive er at en stik-aksel er relativ billig, så det er ikke nogen kostbar operation.
Vi ses :)
Mvh Niels