tilbage

Land Rover Forum  

Index
16474: sandblæsning før eller efter (21-07-2004 19:53:29)
Christian Carl Holten #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.47.151.244)
Hej alle kloge hoveder. Hvad er best: sandblæsning for smeden har pillet på en ramme eller skal/bør der ventes med besøg hos sandblæseren til smeden har pillet?
Hvordan er erfaringerne med galvsering af rammer til 110"?
Hvorledes sikre man sig at alt det gode jord man har samlet sig igemmen årene, er ude af rammen når den kommer ned i sinkbadet?
VH Christian
Index
16478: sv: sandblæsning før eller efter (21-07-2004 21:17:59) (svar på 16474)
Henrik Gurskov #5821, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.76.243)
- Mon ikke det ville være en fordel at blæse den inden den skal til smeden, da det så er muligt at finde alle "fejl" der måtte være i rammen?

- Jeg har hørt om en "dims/dysse" til at sætte på en haveslange der normalt bruges til afløbsrør skulle være super til at rengøre rammen indeni.

Gurskov
Index
16480: sv: sandblæsning før eller efter (21-07-2004 21:50:25) (svar på 16474)
Christian Holm J”nsson #6659, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.4.30)
Hej

Med hensyn til sandblæsning er det klart en fordel at gøre det inden smeden skal pille. Jeg har selv lige sandblæst mine døre på stålet, og det var utroligt effektivt. Sandblæsning fjerner rust effektivt og det er derfor let for en svejsekyndig at se hvor og hvordan der skal repareres. Man skal dog holde tungen lige i munden når der sandblæses på aluminium. Det er effektivt.. og kan være for effektivt, men hvis sandet ikke er for groft, og trykket ikke er for højt så går det fint. Man står dog tilbage med en overflade der måske bør slibes. Jeg har som sagt netop sandblæst bagsiden af mine fordøre og fik et overraskende godt resultat. Arbejdet blev udført hos Vogter's Land Rover værksted, da de har et fantastisk udstyr til at udføre vand-sandblæsning af større emner. Det kan varmt anbefales!

I forhold til at sikre at rammen er tømt for skidt har jeg lige fået skåret lidt i forenden af rammen, der hvor kofangeren er sat på rammen. Det sikrer at vandet kan løbe fra i forenden og ikke bliver "gemt" i rammen. En anden god ting er at skære et par smalle huller på det laveste punkt på rammen (lige efter forsæderne). Det giver mulighed for at stikke en lanse fra en trykspuler ind i rammen og få renset ud.

mvh

Christian
Index
16502: sv: sandblæsning før eller efter (22-07-2004 16:11:49) (svar på 16474)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.233.25)
En galvaniseret ramme får du for ca. £ 1.000 plus fragt. Jeg fik en totalpris på ca. £ 1.950 for rammeskift fra et britisk firma. De skulle have fire arbejdsdage og stillede en kundebil til rådighed. Hvis den skulle hellakeres samtidig, ville det tage een måske to dage længere, idet lakering foregik sideløbende med chassismonteringen. Totalprisen ville snige sig op på 35.000 DKK. Hvis der skulle nye dele til, ville det selvfølgelig øge prisen.