tilbage

Land Rover Forum  

Index
17694: firepunkts seler (03-09-2004 14:02:24)
Thomas Krantz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.123.2)
Hej

Jeg har lige talt med folkene på Exmoor Trim og vil bestille 4 sæder med høj(ere) ryg istedet for de små ubekveme bænke bagerst i min Defender 110 fra 1999. Hun sade at man kunne montere 4 punktsseler ("full harness" på engelsk, H-sele på dansk?) til disse stole og at fixpunkterne er i gulvet/hjulkassen. Er der nogen der har monteret 4 punkts seler til nogle sæder i en Landrover? Kræver det godkendelse?
Index
17704: sv: firepunkts seler (03-09-2004 19:28:34) (svar på 17694)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.164.99)
Inden du kaster dig ud med at bestille enkeltstole, skal du være sikker på, at din 110 bus er indreg. til 9 passagerer foruden føreren - altså total 10 pers. Hvis det er tilfældet, er det en god idé med enkeltsæderne og samtidig kan du flytte dem så langt bagud som mulig og give mellemrækken 5 cm mere benplads.
Mht seletøjet er jeg ikke helt sikker på, at en h-sele vil gøre mere gavn end en almindelig hoftesele. ( Jeg går ud fra, at der pt sidder hofteseler monteret )
Hvis du vil ændre seletypen, ville jeg vælge en tre-punkts-sele og fastgøre den således, at føringen eller seleholderen sidder i kørselsretning. Det har den fordel, at passageren ved opbremsning 'falder' ind i selen og ikke ud.
H-selen er bedre egnet for de pass. som sidder med ansigtet i kørselsretning !
Index
17749: sv: sv: firepunkts seler (06-09-2004 10:39:09) (svar på 17704)
Thomas Krantz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.123.2)
Hej Poul

Tak for dit svar. Vedr. det du skriver omkring 3 punktsseler: Jeg har hørt at hvis du skal montere 3 punkt seler bagerst så skal de monteres fra loftet. Det lyder besværligt og som om det vil se mærkeligt/grimt ud med 4 seler som hænger og dingler fra loftet. Har du nogen erfaring med dette?
Index
17841: sv: sv: sv: firepunkts seler (08-09-2004 20:04:35) (svar på 17749)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.170.10)
Vi er enige i, at diskussionen drejer sig om h-seler til de langsmonterede nye stole bag i en LR-bus ? det ville være meget bedre, om jeg stod ved siden af dig og viste dig løsningen. Der findes forskellige slags h-seler, nogen med rulle og nogen, som bare er fastspændt. Jeg ville ikke væle den højtsiddende montering, men finde fikspunkter bagved sæderne evt. der, hvor toppen mødes med kassen.
Men både 3-punkts og h-sele er noget pangel at montere bagi. Hofteseler er fuldtud tilstrækkeligt. Du bør nemlig også lige huske på, at persontransport på de to mod hinanden vendte sæderækker ikke er særligt hensigtsmæssigt og i tilfælde af en påkørsel bagfra, får pass. vanskeligt at komme ud.
Reelt bør disse pladser kun betragtes som en afgiftsreduktion og ikke som opholdssted under kørsel.
Jeg har selv haft pass. siddende på alle pladser i en 109 STW og det kræver så kystskippereksamen at holde bilen på rette kurs. Det går lidt bedre i en 110" !
Index
17854: sv: sv: sv: sv: firepunkts seler (09-09-2004 14:05:02) (svar på 17841)
Thomas Krantz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.123.2)
Hej Poul

Tak for dit svar. Ja, vi er enige om at det er H-seler til de langsmonterede bagerste enkeltstole med høj ryg. Grunden til at jeg har brug for at placere passagerere der, er at vi har 4 børn og jeg gider ikke ha børn på det midterste sæde foran, de sparker sgu på gearstængerne og det er noget værre bøvl. Jeg har prøvet det på min Defender 90 som jeg hade når vi kun hade et barn. Min kone synes ikke det er sikkert nok med hofteseler så derfor har jeg beroliget hende med at H-seler er meget bedre!! Nu håber jeg så at jeg kan montere dem i gulvet samt bagved stolsryggen som du siger (på hjulkassen). Findes det forresten stole som man kan montere på gulvet med ryggen mod færdselsretningen? Så kunne man jo placere 2 stole der og stadig beholde 2 klap-op stole omme ved bagdørren.
Index
17856: sv: sv: sv: sv: sv: firepunkts seler (09-09-2004 14:44:23) (svar på 17854)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.170.10)
Du kan jo gøre noget helt andet: vende midterrækken 180 gr og monter en ekstra tre-sæders række, så pass sidder ansigt mod ansigt. Sidstnævnte række flyttes så lang bagud, at der fortsat er plads til een enkeltstol på hver side. Det ville løse noget af dit problem, men samtidig udløse et andet: meget begrænset bagageplads.
Jeg forstår din kones bekymringer, men jeg tror ikke, at løsningen vil finde genklang hos børnene, hvis bare skal sidde der fikseret i en h-sele.
Ideen med to sideværts klapstole er nok ikke lovlig i DK, har dog ikke kunne finde nogen lovtekst herom. Problemet vil dog være fixpunkter for selerne.
To af de nye højryggede klapstole kunne måske monteres med ryggen i kørselsretning.
Index
17716: sv: firepunkts seler (04-09-2004 10:41:14) (svar på 17694)
Mads Bakker Madsen #5345, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.98.29)
Hej Thomas.

Jeg har H-seler monteret i min serie II´er. Det ser smart ud men der er nogen ulemper forbundet med. Man har f.eks. ingen bevægelses frihed til at kigge efter cykelister eller slippe håndbremsen. Og så går den vist heller ikke til syn!
Men til kolbøtteture i terrænet skulle det vist fungerere udemærket..

mvh
Mads, #5345
Index
17718: sv: sv: firepunkts seler (04-09-2004 11:35:12) (svar på 17716)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.58.251)

Hej Thomas.

Nu ved jeg ikke om H selerne skal erstatte originale seler der allerede sidder i?

Selvom nye H seler er langt sikrere en traditionelle seler, godkender man dem alligevel ikke til syn. (hvis de skal erstatte en original sele).

Nogle synsfolk/politifolk er dog udmærket klar over at sikkerheden er langt bedre og såfremt selerne er monteret korrekt med ordentlig befæstigelse, ja så kan man være heldig at den går, men det er mere undtagelsen end regelen.

Når rallybiler med 4- (og 6) punktsseler skal synes, skal de originale seler også sidde i. (uanset hvor latterligt det er) bare de originale også er i, så kan man bare lade H selerne sidde.

Hvis H selerne du overvejer at montere, ikke skal erstatte andre seler (ved ikke om der er seler bagi, originalt, i sådan en ny én som din?) så er der ingen ko på isen.

Så er det kun en klar forbedring, man sidder virkeligt fast i H seler, ingen tvivl om det. De lidt bedre udgaver fås med en rund centerlås der udløser alle 4 seler på én gang.

Ulempen er jo så, som det også nævnes, manglende komfort: at man virkelig sidder dér og ikke kan bevæge sig ret meget.

Et kompromis i "mellemklassemodel" er at sætte en lidt billigere udgave i (3 punkt sele) udformet a lá H sele model, hvor de to skulderstropper går sammen i én bag sædet og er monteret i en rulle, og dermed fungerer som rullesele, så er komforten der, samtidig med den bedre befæstigelse fortil. Hvorvidt der er plads til det i en Laro ved jeg ikke?

Jeg går ud fra at du anbefales H seler idet personerne skal sidde med siden til kørselsretningen?
Index
17746: sv: sv: sv: firepunkts seler (06-09-2004 09:09:35) (svar på 17718)
Thomas Krantz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.123.2)
Tak for nogle gode synspunkter. Lad mig svare på nogle af jeres kommentarer. Bilen er en 10 pers. bus i forvejen så der skulle ikke være nogle problemer. Der er hofteseler i forvejen på en 1999. Jeg har p.t. de korte bænke med 2 hofteseler per bænk. Betyder det at jeg skal lade hofteselerne sidde fast i bilen selv hvis jeg monterer H-seler?
Index
17747: sv: sv: firepunkts seler (06-09-2004 10:31:11) (svar på 17716)
Peter #3436 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.60.106.20)
Selesyn og SII er ikke noget problem, for det er ikke et lovkrav før 1974

Jeg har i hvertfald ikke haft problemer med synshallen, ud over at synsmanden nærmere faldt ud af de skålformede sæder (tror han kaldte dem babystole), og ikke kunne forstå at jeg kunne holde dem ud til dagligt.

Men ja, man kan ikke meget når man er fastspændt. Gear og rat går fint, og man kan da også lige nå tændingen (i en SIIa'er), men håndbremse, og startknap skal enten gøres uden sele, eller med højre fod ;o)
Index
17776: sv: sv: sv: firepunkts seler (06-09-2004 18:24:04) (svar på 17747)
Mads Bakker Madsen #5345, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.67.216)
Hej Peter. Det var Box Auto der gjorde mig opmærksom på at h-selerne ikke går til syn! Håber de tager fejl så jeg slipper for at pille dem ud...
Og den med foden har jeg ikke prøvet endnu!

med venlig serie II hilsen...
Mads