tilbage

Land Rover Forum  

Index
18351: Jeg er forelsket... (04-10-2004 14:54:48)
Thomas Thoning (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.135.253)
Jeg er blevet forelsket i Michelin XZL dæk, men passer de?
Vi har en 110 2.5TD Når vi så læser XZL 9.00R16 så bliver vi forviret. Mener at vide, at vi skal bruge 7.50R16 eller 235/85R16. Det tal 9.0 må jo så være højden, hvilket jo er ret højt i forhold til 7.5.
Så kan vi se at nogle også har dem i 255/100/16.... Og nu er jeg forvirret!!

Er der nogen der kender til xzl dækkende og hvilken størrelse de fås i, og hvad jeg skal bruge, da Michelin siden er ikke til nogen hjælp.

Med venlig hilsen
Anja & Thomas
www.langthjemmefra.dk
Index
18362: sv: Jeg er forelsket... (04-10-2004 18:53:59) (svar på 18351)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.20)
Hvis du vil forøge frihøjden samt gearingen og venderadius, er 9.00 x 16 dæk ganske udmærket, men du bør holde dig til 7.50 x 16, hvilket er den mere normale størrelse for LR Defender 110.
Index
18379: sv: sv: Jeg er forelsket... (04-10-2004 22:25:09) (svar på 18362)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.99)
Dimension hhv. 7.50- 9.00 er et difust begreb som ingen rigtig kan forklare baggrunden for, det nærmeste jeg er kommet er at det svarer til målet i dm. fra dækkant til dækkant målt over "ryggen" på dækket, men så er det jo ikke i tommemål. Hvis du ikke allerede kender prisen kan jeg fortælle dig at de er mega dyre, og de er mest til mudder og absolut ikke til våd asfalt som vi nok kommer til at leve med det næste halve år, bremselængden er væsentlig længere
Index
18380: sv: Jeg er forelsket... (04-10-2004 22:36:33) (svar på 18351)
Jonas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.32.26)
Hej Thomas!

7,5" og 9" dækkene er "kvadratiske" dæk, altså er dækkene eks. 7,5" høje fra fælgkant til slidbane, og 7,5" brede.
9" er måske lige brede nok til en almindelig LR-fælg, og din bil bliver langsommere i optrækket! Som Paul skriver er 7,5" den normale størrelse til din LR.

Hilsen
Jonas
Index
18381: sv: sv: Jeg er forelsket... (04-10-2004 22:46:18) (svar på 18380)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.99)
Så enkelt er det desværre ikke, eks. Michelin XS er 260cm i omkreds mens eks. Pirelli Scorpion kun er 240cm i omkreds, begge i dim. 7.50.
Index
18386: sv: sv: sv: Jeg er forelsket... (05-10-2004 09:42:03) (svar på 18381)
Jonas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.32.26)
Hej Verner!

Umiddelbart synes en forskel på 8% i rulleomkreds af meget. Men hvis du dykker lidt længere ned i matematikken... med pi og alt det der... bliver afvigelsen betydeligt mindre!
At der kan være en afvigelse mellem to forskellige 7,5" dæk er dog uomtvistelig! Denne afvigelse kan måske skyldes at de forskellige dækfabrikanter i forskellige lande, fra "tidernes morgen"..., kan have anvendt forskellige standarder for hvad en tomme er. Endvidere er ikke alle dækfabrikanter helt enige om hvorfra og hvortil der skal måles, hvad angår siderne, diameteren, bredden, etc.
(Teoretisk er de ofte enige, men i praksis kan det knibe...!)
Slutteligt kan der ligge en afvigelse i hvordan dækket reagerer på det givne dæktryk, samt om de eksempler du nævner på rulleomkreds, er målt ved samme dæktryk.

Alt dette har dog ikke så meget at gøre med spørgsmålet fra Anja og Thomas, så jeg vil slutte af med at ønske jer en rigtig god tur... Bare det var mig, altså!

Hilsen
Jonas
Index
18382: sv: Jeg er forelsket... (04-10-2004 23:10:59) (svar på 18351)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.20)
Efter at have læst jeres hjemmeside, vil jeg stærkt anbefale, at I holder jer til rene 7.50 x 16 dæk, idet denne dimenssion er meget brugt langs jeres rejserute. Jeg ville vælge et mud and snow profil frem for all terrain, idet vejgrebet er bedre på glat vej og i sne - hvis I altså kommer så højt op. Snekæder til alle hjul i samme tilfælde!
Jeres motor er en 2,5 TD og den er kendt for, at få problemer med varmen. Mange har valgt, at udstyre motoren med en intercooler / ladeluftkøler for at nedkøle luften.
Et andet tip er, at I tapper al kølervæske af og kun bruger rent vand tilsat et antikorossionsmiddel. Denne blanding har en ca. 20 % højere køleeffekt end den velkendte vand/glycol-blanding. Husk dog, at medbringe 10 l kølevæske, hvis I skal op i frostregionerne og I ikke har et vandoliefyr til at holde kølevandet frostfrit.
Nåja, jeg er ved at forlade det oprindelige emne... UNDSKYLD :-))
Index
18390: sv: Jeg er forelsket... (05-10-2004 10:09:08) (svar på 18351)
Thomas Thoning (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.164.155)
Hej alle

Hvor er det dejligt med et LR forum og tak for alle svarende!

Som så mange forelskelser kommer der også en hverdag, og hvis hverdagen er forkert gearing og andre problemer... ja så tror vi efterhånden at vi holder os til LR standarten (de ved jo nok også mere om det at bygge biler!)

Istedet hælder vi til 7.5x16 med en profil 108 (vidst nok standarten...)og så med et par BFGoodrich mud dæk !
Så kan vi også altid smække et par traktor forhjulsdæk på, hvis alt går galt.

Tak for tippet med ladekøler og køler blandningen! Det er blevet noteret i den store ombygningsbog

Med venlig hilsen
Anja Theede & Thomas Thoning
Index
18414: sv: sv: Jeg er forelsket... (06-10-2004 00:26:19) (svar på 18390)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.99)
Der er noget der tyder på at i har fået det med "profil" galt i halsen, 108 er loadindex, dvs. dækkets maximale belastning. Nu har jeg ikke set hvor i skal hen, men man skal vide at terrændæk er lavet af en hård gummiblanding og bliver endnu hårdere ved temperaturfald.
Index
18418: sv: sv: sv: Jeg er forelsket... (06-10-2004 08:54:48) (svar på 18414)
Thomas Thoning (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.164.155)
hmmm, du har sikkert ret. Man fristes næsten til at tro microsoft har været indblandet i dæk standarterne.....