tilbage

Land Rover Forum  

Index
18520: Perkins (09-10-2004 20:12:13)
Lui (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.204.58)
Kære forum :

Jeg håber nogle kan kaste lys over følgende;

I UK, set i LR-blade og på www, er der mange Land Rover der kører med Perkins motorer, bla. en 3.5 l. diesel N/A, og en 2 l. Turbo fra Rover Montego og Prima. Begge motorer roses for færrere vibrationer og bedre diesel økonomi.

Havde Perkins en finger med i spillet da 2.5 D og 200 tdi motoren blev udviklet eller er den ren Rover teknologi ? Førstnævnte skulle eftersigende også findes i London Taxi'en, men jeg mener da også at Perkins har leveret motorer hertil .?.

Jeg skal en gang til foråret ligge en diesel motor i min FC-109, og mit bud er indtil videre en 200 tdi. Men hvis Perkins alligevel står bag produktionen er det vel ikke den store "helligebrøde" at snuppe en af deres større motorer eller hva' ?

Det er selvfølgelig også et spørgsmål om økonomi og jeg har ikke kunnet finde en 200 tdi'er i UK for under 2000 £ ! Det er ikke lykkedes mig at finde en 200 tdi motor til salg i Danmark, så jeg kender dårligt nok prisniveauet. Hvad skal jeg regne med ? 10-15000 kr,- ? Eller højere ?

Jeg har set Perkins motorer til omkring 800-1000 £ incl. adaptor i UK, så det er jo ca. halv pris.

Mvh. Lui
Index
18521: sv: Perkins (09-10-2004 21:00:44) (svar på 18520)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.20)
Perkins laver ganske udmærkede motorer og især den, som i sin tid var monteret i Rover Montego, som desværre var enmeget undervurderet bil med pragtfulde køreegenksaber på omgaangshøjde med italienske fuldblodskøremaskiner.
Men Perkins har ikke haft en finger i spillet med udvikling af 200 tdi, så vidt jeg er orienteret.
Hos Ole Meldgaard i Herning kan du få et tilbud på en brugt 200 tdi maskine - se hans annonce i OASEN - !
Men overvej også 2,5 dt maskinen med 87 hk. Den passer også til din FC. den koster omkring 20.000 DKK som ny ombytter og da jeg går ud fra, at du ikke kører titusindvis af kilometre årligt, ville det måske være en god alternativ.
Maskinen lider lidt under varmeproblemer, men det kan forebyugges med en intercooler.

Index
18527: Mere Perkins/Land Rover (09-10-2004 21:51:10) (svar på 18521)
Lui (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.204.58)
Tak for hurtigt svar Paul !

Jeg ringer til Ole Meldgaard på mandag og tjekker hans priser.

2.5 td er også med i mine overvejelser, og især til den pris du nævner ! Er det prisen i UK for en renoveret motor, ombytter hvor man skal stille med en gl. motor, eller er det "out right sale" som de kalder det ? Det er lidt af jungle og der mange forhandlere om budet. Har du adressen ?

I min søgen på nettet er jeg igen stødt på Perkins, denne gang i forbindelse med TD5 motoren, godt nok på en fransksproget side, men alligevel... Er det ikke BMW der lavede denne motor ?

Mvh. Lui
Index
18529: sv: Mere Perkins/Land Rover (09-10-2004 22:07:24) (svar på 18527)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.99)
Mht. Perkins n/a motorer skal du være opmærksom på at de arbejder ved væsentlig lavere omdrejninger, de er primært konstrueret til at arbejde stationært ell. i både og mejetærskere, så for at få nytte af en sådan vil man være nødt til at opgeare sin bil og desuden er de mega tunge.
Index
18531: sv: sv: Mere Perkins/Land Rover (09-10-2004 22:25:07) (svar på 18529)
Lui (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.204.58)
Hej Verner;

Den er jeg med på. Det er de hurtigt roterende motorer jeg har kig på, men de er stadigvæk en del langsommere end LR motorens max omdrejningstal, så normalt skiftes der også Diff'er og monteres overgear el. højere high ratio gear, så en fornuftig motorvejs hastighed opretholdes.

I mellemtiden har jeg fundet ud af deres bil/lastbil motor afdeling nu hedder Perkins Phaser, og de har produceret et væld af forskellige motorer, blandt andet til Mazda kassevogne. Så hvis det svipser med 2.5 td el. 200 tdi, så ved jeg godt hvad jeg skal kigge efter nu. Så bliver det i hvert fald lidt i den britiske familie alligevel.

Mvh. Lui
Index
18530: sv: Mere Perkins/Land Rover (09-10-2004 22:08:17) (svar på 18527)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.20)
Så vidt jeg har forstået, så har BMW ikke haft finger i spillet omkring td5 - og godt det samme, fordi BMW-motorer er ikke noget, man skal samle på. Se blot deres v12-maskine til Rolls Royce Silver Saraph: en´sand katastrofe. deres dieselmaskiner er udviklet af Steyr-Puch i Østrig og det er vist kun de nyeste maskiner, som er af eget design.
Jeg har ingen adresse i UK udover dem, som er listet i LRO.
Index
18532: sv: sv: Perkins (09-10-2004 22:42:45) (svar på 18521)
Anne Maria Drejer & Walther Ehrenreich #4563, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.165.86.66)
Kære Paul.
Det er mit indtryk at alt for mange lider under et kompleks
med hensyn til 19J 2,5 TD motor. Nu har jeg i 6 år kørt med denne motor i en 110 STW der snart runder de 300.000 km
uden nævneværdige problemer. Det er korekt at den en varm sommerdag kan blive "varm", men aldrig så meget at den har smidt vandet. Heller ikke ved ekstrem terræn kørsel har der været problemer. I flere år har jeg besøgt Kenya hvor vi har kørt i LR 2,5 TD, og der har ikke været problemer.
Mit indtryk er, at vi hører om de skader der sker, men ikke om alle de tusinder der bare kører problemfrit.
Jeg ved, at i flere tilfælde hvor det går galt, er når man begynder at eksperiementere med at sætte en anden køler på, eller når man skifter til en anden (billigere) ventilator osv. men det er vel ikke så mærkeligt.
Jeg tror på, at hvis man passer sin 19J 2,5 TD som man skal, så er den ikke ringere end alt andet (og så er den så dejligt nem at reparere på) :-)
MVH. Walther
Index
18534: 2.5 td / varmeproblemer (09-10-2004 23:07:38) (svar på 18532)
Lui (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.204.58)
Hej Walter og øvrige;

Jeg tænkte jeg måske lige skulle få dette afklaret med det samme :

2.5 td bliver varm når den bliver belastet ! Bevarres; det gør de fleste turbomotorer når de får pisk, især når de sejtrækker op ad bakke.

Jeg har flere gange på dette forum læst at problemet kan løses med en intercooler. Men hvorfor ? En intercooler hæver forbrændingstemperaturen og dermed temperaturen i motoren, ikke ? Selvfølgelig giver dette en effektstigning, og dermed kan man lette lidt på gassen, og dermed sænke motortemperaturen tilsvarende ? Umiddelbart skal der vel bare en bedre køling til, a'la en Kenlowe blæser eller lignende ?

På FC'eren ligger motoren halvejs bagved føresædet og jeg er naturligvis meget opsat at en evt. 2.5 td motor får en fornuftig køling. Jeg overvejer også at moterer en oliekøler for at skåne moteren mest muligt når turen går sydpå.

Mvh. Lui
Index
18535: sv: 2.5 td / varmeproblemer (09-10-2004 23:25:08) (svar på 18534)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.99)
2.5 TD var fra naturens hånd med oliekøler, er din ikke, så har evt. tidligere ejere fjernet den. En ladeluft- ell. intercooler skal nedkøle indsugningsluften som kommer fra turboen og kan være op til 150 grader varm, til ca. 50 grader; så kommer ilten til sin ret og forbrændinger bliver mere effektiv, generelt kan man sige, jo koldere indsuget luft, jo bedre forbrænding. I Amerika er der nogle der bruger airconditioneringen til at nedkøle undsugningsluften på benzindrevne hotrods og dragsters.
Index
18543: sv: sv: sv: Perkins (10-10-2004 12:13:57) (svar på 18532)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.20)
Kære Walther,

nu synes jeg, det er lidt dristig af dig via internettet at kunne diagnosticere et komplex hos mig.

Indenfor Land-Rover kredse både internt som eksternt anses 19j 2,5 DT for værende en 'hopla'-løsning, der lider under brændte stempler pga. manglende køling.

Især de britsiek LR-blade har givet 2,5 DT en hård medfart og advarer stadig mod at se sig varm på den.

Jeg kender flere, som har været heldige med disse maskiner og kørt op til 580k km uden problemer, men hovedparten havde desværre de føromtalte problemer.

At du har kørt rundt i Kenya med en 2,5DT uden problemer skyldes sikkert kendsgerningen, at der under disse himmelstrøg ikke er behov for frostsikrende glycol i kølevandet. Rent vand tilsat antikorossion giver 20 % højere køleeffekt.

Vi er enige i, at maskinen skal passes og plejes samt at den er nem at reparere på, men det skal ikke afholde mig fra, at gøre opmærksom på maskinens generalle dårlige ry.


Index
18545: sv: sv: sv: sv: Perkins (10-10-2004 15:29:31) (svar på 18543)
Anne Maria Drejer & Walther Ehrenreich #4563, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.165.86.66)
Kære Paul!!!
Nu har det aldrig været min hensigt at hænge nogen ud, derfor skriver jeg også "at alt for mange", og ikke at DU har et kompleks med hensyn til 19J 2,5TD motor. Hvis det var dig som person jeg ville gå efter, havde jeg skrevet til dig personligt i Tønder.
At der er et problem vil jeg ikke bestride, jeg prøver blot at nedtone det en smule. Fakta er, at det er en optimeret motor som nok aldrig skulle have været lavet, men nu har vi den, og os der kører med den, elsker den.
At de Engelske LR blade giver den en dårlig karakter er der selvfølgelig også en grund til, men her i DK er det mit indtryk at det er dem som aldrig har haft en 2,5TD der kritiserer den hårdest.
Jeg vil hårdnakket påstå at ved fornuftig kørsel og pleje, skift af filtre og olie osv., er denne motor ikke så meget ringere end så mange andre i denne kategori.
For dem som har et varmeproblem, ville det vel ikke være noget stort besvær at skifte til rent vand med et antikorossionmiddel om sommeren, i stedet for at prøve med alle de hovsa løsninger som de vitterligt gør.
Nå Paul, det ville undre mig om ikke vi render på hinanden en dag, så tager vi en LR snak face to face over en kop ...
MVH Walther.

Det er dog et utroligt godt vejr i dag!!!
Index
18551: sv: Perkins (10-10-2004 21:24:00) (svar på 18520)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.85.28)
Hvad siger du til en 'Cummins 4BT, 3.9l ! Vestfold Skips & Industri Service kan levere et sådant, klar til at droppe direkt ned i Landyen uden videre til en pris af 45000.NKr.
Se på www.vestships.no Held & Lykke David, 2217.
Index
18573: sv: sv: Perkins (12-10-2004 16:12:17) (svar på 18551)
jesper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.64.119)
4BT'eren er en fed maskine, den fås i en High Output version med 250hk.Eneste problem med 4BT'eren er at den vejer 400KG !

mvh Jesper