En 20W50 olie vil - i hvert fald i vores klima - kunne være direkte uhensigtsmæssigt at hælde på en TD5.
Udover oliens højere viskositet produceres 20W50 efter nogle helt andre standarder en nyere olier. 20W50 angiver KUN viskositeten, ikke hvilke andre kriterier og rensningsegenskaber olien opfylder. Rensningsegenskaber og øvrige data for en olietype klassificeres efter API-systemet. Det er fx. klassifikationer som SG/CD, hvor den første "S" graden angiver benyttelsesklassifikation for benzinmotorer; mens "C" angiver for dieselmotorer. Sørg for at vælge en olie BÅDE med den rigtige viskositet og kvalitetsegenskaber!
Herudover produceres der olier specielt beregnet til længere serviceintervaller. Så vidt jeg har TD5 ret lange serviceinteraller. Det er altså ikke helt uden årsag at der bruges 6 sider i håndbogen på at forklare om vigtigheden af det rette olievalg.
Hvis alt denne snak om olie har forvirret mere end det har gavnet så prøv at udprinte den servicebulletin om anbefalede olier som der er linket til fra hovedsiden under "downloads". Herefter kan du tage de udprintede sider med når du skal ud at købe olie. Prøv fx. den lokale maskinforretning, hvor du også vil kunne købe olien i 55 eller 208 liters tromler. Jeg ved godt at det er en stor begyndelsesinvestering; men vil man selv skifte olie på sin bil giver den en meget stor besparelse i længden.
Det er ikke sikkert at maskinforretningen har lige det produkt som angives i det udprintede; men der findes "oversættelsestabeller", således at de vil kunne finde et produkt fra deres mærke som opfylder de eksakt samme kriterier og kvalitetskrav.
Ang. din transfergearkasse: Er det stadig en LT230 som sidder på en TD5? I så tilfælde skal den IKKE have ATF! (ATF = Automatic Transmission Fluid, en finere gear/hydraulikolie). At bruge den forkerte olie i gearkasser kan lede til nogle højst besynderlige oplevelser ved gearskift! Er blevet fortalt om flere som har "mistet" deres bakgear ved påfyldning af forkert olie!
Omvendt kan det faktisk også nogle gange lade sig gøre at forbedre gearskiftet ved at vælge en gearkasseolie med nogle lidt andre egenskaber. Men så skal man være HELT SIKKER på at den valgte olie ikke forstyrrer /ødelægger pakninger og pakdåser! Prøv fx. at tage et kig på [
http://www.difflock.com] hvor der sælges forskellige "mirakelolier". Har dog ikke selv prøvet dem, bruger kun strikt anbefalede olier til min LR.
Slutteligt en lille tankevækker angående princippet om at benytte en tykkere motorolie for at stoppe utætheder. Man benytter altså således en motorolie som er tilpas tyktflydende til ikke at trænge ud ved en utæt pakning. Men de samme tyktflydende egenskaber gør sig jo i så tilfælde også gældende der hvor olien rent faktisk skal trænge ud og smøre indvendigt i motoren. Selvfølgelig er det ikke nødvendigt at hælde topmoderne olier på 30 år gamle maskiner; men specielt med moderne motorer er det meget vigtigt at fabrikantens anbefalinger overholdes!
Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad