tilbage

Land Rover Forum  

Index
18508: Oliemængder - Defender TD5 / 90 2,5D (09-10-2004 10:32:31)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.99.55)
Hej Forum

Jeg har været så letsinding at love min onkel at skifte olie på hans Defender TD5, årgang 2000.

Jeg skiftede på min egen 90" 2,5D, årgang 1986 og brugte følgende ( så vidt jeg husker ):

Hovedgearkasse 3l ( ATF Duckhams )
Transfergearkasse [kan ikke huske mængde og type - hjælp!]
Motor 6l ( 80/90 Duckhams )
Fordiff 1,3l ( 80/90 Duckhams )
Bagdiff 2,7l ( 80/90 Duckhams )
Svirvelkugler 0,7l ( 80/90 Duckhams ) - (0,35l/stk)

Spørgsmål 1: Hvad har jeg hældt i min transferkasse ?
Spørgsmål 2: Ser de øvrige mængder rigtige ud ?
Spørgsmål 3: Er det samme mængde og type på TD5´eren ?

Lars Aagesen#6677
Index
18509: sv: Oliemængder - Defender TD5 / 90 2,5D (09-10-2004 10:46:52) (svar på 18508)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.20)
Motorolie 80/90 ? Jeg bruger gerne en 20/50 pga viskositeten. Men har din onkel ikke en instruktionsbog til en årg. 2000 ? Der burde alle mængder være listet op. Transfer/mellemgearkasse skal have 2,4 l ATF.
Index
18510: sv: Oliemængder - Defender TD5 / 90 2,5D (09-10-2004 11:57:19) (svar på 18508)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.89)
Angående benyttelse af 80W-90 som motorolie...

Har aldrig set en anbefaling fra Land Rover som bare i nogen grad kunne indikere benyttelse af 80W-90 som motorolie

Oliebetegnelser lignende 20W-50 (og øvrige på samme måde) stammer fra SAE (Society of Automotive Engineers). Tallene angiver motoroliens viskocitet, altså et mål for hvor let olien flyder.

Hvis tallet er for lavt kan olien ikke danne en tynd oliefilm omkring motorens bevægelige dele. Det er den oliefilm som rent faktisk beskytter motorens dele mod overdreven slidtage.

Hvis tallet derimod er for stort vil olien være for tyktflydende (især ved lave temperaturer). Dette vil bl.a. kunne medføre at olien ikke pumpes rigtigt frem til motorens bevægelige dele. Dette vil medfører en stærk forøget slidtage på motoren. Derudover er den oliefilm som en olie med høj viskositet danner være tykkere end nødvendigt, hvorfor oliefilmen kan disintegrere ved høje rpm. En sådan situation vil betyde stærkt øget slid på motoren.

En motorolie 20W50 er normalt den olie med den højeste viskositet som benyttes til normale motorer. En 20W50 olie anses således for forældet i forhold til normale moderne bilmotorer idag.

De to tal i motoroliens klassifikation referer i øvrigt til oilens viskositet henholdsvis vinter (W) og ved normaltemperatur.

Olien til transferkassen vil sandsynligvis være 80W90 API GL5; MEN CHECK MED HÅNDBOGEN IDEN PÅFYLDNING, da jeg ikke kender TD5'eren

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
18512: sv: sv: Oliemængder - Defender TD5 / 90 2,5D (09-10-2004 14:11:48) (svar på 18510)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.99.55)
Jeg er et fjols. Selvfølgelig er der ikke noget der hedder 80/90 og da slet ikke noget jeg har hældt i min maskine. Det var 15W40 også fra Duckhams.

80W90 er jo så den type olie jeg har benyttet på differentialer m.v.

Mange tak for de altid vågne øjne ( mine er vist ikke for friske )

Lars Aagesen#6677
Index
18513: sv: sv: Oliemængder - Defender TD5 / 90 2,5D (09-10-2004 14:18:10) (svar på 18510)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.99.55)
Lige et tillægsspørgsmål:

Er det både på hoved- og transfergearkasse at der skal hældes AFT?

Lars Aagesen#6677
Index
18526: sv: sv: sv: Oliemængder - Defender TD5 / 90 2,5D (09-10-2004 21:21:58) (svar på 18513)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.20)
Ja, det er !
Min 2,5 d får 20/50 og lever ganske udmærket med det. Hvis din motor drypper med olie, så prøv 20/50 Duckhams.
Index
18528: sv: sv: sv: sv: Oliemængder - Defender TD5 / 90 2,5D (09-10-2004 21:52:55) (svar på 18526)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.99)
Er dieselmotoren med turbo skal den have en olie som mindst er klassificeret som PD2 ell. VWs 505.00 af hensyn til turboen og det er Duckhams almindelige Hypergrade 20/50 knoldesparkerolie mig bekendt ikke.
Index
18536: sv: sv: sv: sv: Oliemængder - Defender TD5 / 90 2,5D (10-10-2004 01:01:34) (svar på 18526)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.8.244)
STOP!!!! Du er ved at overbevise den stakkels mand om at der skal 20/50 olie på en TD5. Samt at der er samme olie på både hoved og red. gearkasserne. Sikken en gang vås. Svar nu kun på det son du har forstand på og ikke hvad du tror.
Claus.
Index
18540: sv: sv: sv: sv: sv: Oliemængder - Defender TD5 / 90 2,5D (10-10-2004 09:52:08) (svar på 18536)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.99.55)
Godmorgen Hr. Vogter

Jeg mener at jeg hældte ATF på hovedgearkassen og almindelig 80W90 Gearolie på transferkassen. Bilen har ( for så vist angår olie ) kørt upåklageligt siden. Er det helt hen i skoven oder was ?

Status på "muddermaskinen":
Havde håbet at få "skønheden" hjem i denne weekend men dieselpumpen driller vist lidt.

Hr. Aagesen#6677
Index
18541: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Oliemængder - Defender TD5 / 90 2,5D (10-10-2004 09:57:06) (svar på 18540)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.89)
Nu er spørgsmålet ganske vist formuleret til Claus Vogter; men jeg tillader mig at svare alligevel...

Hvis din hovedgearkasse er LT77 og din transferkasse er LT230 er dit olievalg korrekt. Men også 80W90 olien har en API (API GL4 eller GL5) klassifikation, som det i hvert fald for nyere modeller kan være vigtigt at følge.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
18542: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Oliemængder - Defender TD5 / 90 2,5D (10-10-2004 11:24:43) (svar på 18541)
Lars Aagesen #6677, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.99.55)
Hej Kim

Du er meget velkommen til at svare - selvom spørgsmålet var til Hr. Vogter.

Jeg ved at hovedgearkassen er en LT77 og regner med at det er den originale transferkasse der stadig sidder på. Så hvis 90" i 1986 blev "født" med en LT230 så skulle oliespørgsmålet hermed være besvaret.

Lars Aagesen#6677
Index
18538: sv: sv: sv: Oliemængder - Defender TD5 / 90 2,5D (10-10-2004 09:44:27) (svar på 18513)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.89)
En 20W50 olie vil - i hvert fald i vores klima - kunne være direkte uhensigtsmæssigt at hælde på en TD5.

Udover oliens højere viskositet produceres 20W50 efter nogle helt andre standarder en nyere olier. 20W50 angiver KUN viskositeten, ikke hvilke andre kriterier og rensningsegenskaber olien opfylder. Rensningsegenskaber og øvrige data for en olietype klassificeres efter API-systemet. Det er fx. klassifikationer som SG/CD, hvor den første "S" graden angiver benyttelsesklassifikation for benzinmotorer; mens "C" angiver for dieselmotorer. Sørg for at vælge en olie BÅDE med den rigtige viskositet og kvalitetsegenskaber!

Herudover produceres der olier specielt beregnet til længere serviceintervaller. Så vidt jeg har TD5 ret lange serviceinteraller. Det er altså ikke helt uden årsag at der bruges 6 sider i håndbogen på at forklare om vigtigheden af det rette olievalg.

Hvis alt denne snak om olie har forvirret mere end det har gavnet så prøv at udprinte den servicebulletin om anbefalede olier som der er linket til fra hovedsiden under "downloads". Herefter kan du tage de udprintede sider med når du skal ud at købe olie. Prøv fx. den lokale maskinforretning, hvor du også vil kunne købe olien i 55 eller 208 liters tromler. Jeg ved godt at det er en stor begyndelsesinvestering; men vil man selv skifte olie på sin bil giver den en meget stor besparelse i længden.

Det er ikke sikkert at maskinforretningen har lige det produkt som angives i det udprintede; men der findes "oversættelsestabeller", således at de vil kunne finde et produkt fra deres mærke som opfylder de eksakt samme kriterier og kvalitetskrav.

Ang. din transfergearkasse: Er det stadig en LT230 som sidder på en TD5? I så tilfælde skal den IKKE have ATF! (ATF = Automatic Transmission Fluid, en finere gear/hydraulikolie). At bruge den forkerte olie i gearkasser kan lede til nogle højst besynderlige oplevelser ved gearskift! Er blevet fortalt om flere som har "mistet" deres bakgear ved påfyldning af forkert olie!

Omvendt kan det faktisk også nogle gange lade sig gøre at forbedre gearskiftet ved at vælge en gearkasseolie med nogle lidt andre egenskaber. Men så skal man være HELT SIKKER på at den valgte olie ikke forstyrrer /ødelægger pakninger og pakdåser! Prøv fx. at tage et kig på [http://www.difflock.com] hvor der sælges forskellige "mirakelolier". Har dog ikke selv prøvet dem, bruger kun strikt anbefalede olier til min LR.

Slutteligt en lille tankevækker angående princippet om at benytte en tykkere motorolie for at stoppe utætheder. Man benytter altså således en motorolie som er tilpas tyktflydende til ikke at trænge ud ved en utæt pakning. Men de samme tyktflydende egenskaber gør sig jo i så tilfælde også gældende der hvor olien rent faktisk skal trænge ud og smøre indvendigt i motoren. Selvfølgelig er det ikke nødvendigt at hælde topmoderne olier på 30 år gamle maskiner; men specielt med moderne motorer er det meget vigtigt at fabrikantens anbefalinger overholdes!


Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
18544: sv: Oliemængder - Defender TD5 / 90 2,5D (10-10-2004 12:25:36) (svar på 18508)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.20)
Der er åbenlyst gået lidt kage i besvarelse af det oprindelige indlæg:
Det består faktisk af to spørgsmål:
Onklens td5 og Lars egen 90" 2,5 d
Til onklens td5 har jeg henvist til instruktionsbogen.
Til Lars egen bil har jeg anbefalet 20/50 Duckhams pga. mine personlige erfaringer med denne olie til en ikke-turbo-ladet maskine.
Gearolien skulle iflg. mit datablad være samme type for hoved- som for mellemgearkasse, nemlig en ATF-olie.