18678:
sv: Styrehus (17-10-2004 12:06:08) (svar på
18672)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 83.73.4.161)
Bilen skal hælde mod passagersiden. Karosseriet står lidt højere på fjedrene i førersiden. Det er normalt.
Forhjulene skal kæntre udad. Det er normalt. Forfra skal forhjulene beskrive et "V". Man ser det ofte på biler med stiv foraksel. Prøv at lægge mærke til det næste gang der kører en MG J2 forbi.
Styrehuset har intet med denne sag at gøre. Prøv at kontrollere/få kontrolleret følgende:
- "Toe in" (sporing af forhjul). Forskellen i afstand mellem forreste og bagerste fælgkanter på tværs af bilen skal være ca. 1 - 1,5 mm.
- Railko bøsninger. Den øverste halvdel af hvad man ofte kalder styrebolten. Slidte bøsninger ødelægger hele geometrien.
- Hjullejer. Slør i hjullejer ødelægger camber og sporing.
- Dæktryk.
Hjullejer og bøsninger kontrolleres ved at tage fat i toppen af dækket og ruske frem og tilbage. Hvis der er mere end en ganske lille anelse slør, er det tegn på at noget skal strammes/skiftes.
Når du nu er i gang, så få en til at køre rattet 1/4 omgang frem og tilbage, mens du lægger hånden over styreled hhv. udgangsaksel på styrerelæet. Du vil således nemt kunne mærke om der er slør i styretøjet. Ikke at det har med dit spørgsmål at gøre, - men da du alligevel skal til syn...
Med venlig hilsen
S. Vels