tilbage

Land Rover Forum  

Index
18672: Styrehus (17-10-2004 08:23:58)
Torben Schulz Jensen #6495, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.150.252)
Er den lykkelige ejer af en ´79 Lightweight SIII, er ved at klargøre til syn, kontrollere mine dæk og finder ud af mine "vilde" sanddæk er ved at være tyndslidte. Ser til min fortvivelse at mit højre forhjul slider "hæl tå". normalt hænger sådan en lr lidt i fjedrene til den ene side og har ikke tænkt så meget over hældning af forhjul. Prøver så at måle kamber og ser den er godt skæv. Top hælder ud. Er det en udskiftning af styrehus eller hvad kan det være. Er der nogen der har noget liggende, lidt brugt, jeg kan forestille mig det ikke er en helt billig affære fra ny. Hilsen LW ejer til "Obersten", bilen der styre mit liv.
Torben
Index
18678: sv: Styrehus (17-10-2004 12:06:08) (svar på 18672)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.4.161)
Bilen skal hælde mod passagersiden. Karosseriet står lidt højere på fjedrene i førersiden. Det er normalt.
Forhjulene skal kæntre udad. Det er normalt. Forfra skal forhjulene beskrive et "V". Man ser det ofte på biler med stiv foraksel. Prøv at lægge mærke til det næste gang der kører en MG J2 forbi.

Styrehuset har intet med denne sag at gøre. Prøv at kontrollere/få kontrolleret følgende:

- "Toe in" (sporing af forhjul). Forskellen i afstand mellem forreste og bagerste fælgkanter på tværs af bilen skal være ca. 1 - 1,5 mm.
- Railko bøsninger. Den øverste halvdel af hvad man ofte kalder styrebolten. Slidte bøsninger ødelægger hele geometrien.
- Hjullejer. Slør i hjullejer ødelægger camber og sporing.
- Dæktryk.

Hjullejer og bøsninger kontrolleres ved at tage fat i toppen af dækket og ruske frem og tilbage. Hvis der er mere end en ganske lille anelse slør, er det tegn på at noget skal strammes/skiftes.

Når du nu er i gang, så få en til at køre rattet 1/4 omgang frem og tilbage, mens du lægger hånden over styreled hhv. udgangsaksel på styrerelæet. Du vil således nemt kunne mærke om der er slør i styretøjet. Ikke at det har med dit spørgsmål at gøre, - men da du alligevel skal til syn...

Med venlig hilsen
S. Vels