tilbage

Land Rover Forum  

Index
18694: rystende styretøj (17-10-2004 23:09:25)
Børge Matthiesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.13.218)
Jeg er en Landrover ejer (90" fra 1987 med V8), med langt til værksted, så jeg prøver at holde den kørende selv med hjælp fra en "støttepædagog".
Jeg har læst indlægene fra juni måned om samme emne, men det er jo ikke helt samme model, og jeg vil godt høre, om der er nogen, der har et godt bud, når de hører historien her:

Som forgående indlæg starter det med, at styretøjet ryster helt vildt, da jeg kører over jernbaneskinnerne, og bilen skal bremses op for at falde til ro.

Så kort fortalt har vi:

Skiftet støddæmperne foran.
Skiftet støddæmperen i styretøjet.
Afbalanceret fordækkene.
Resultatet er, at det ikke er så vildt mere, til gengæld er det nu meget ofte, bare vejen er det mindste ujævn, og hastighedsbestemt 70-80 km/t.

Så fik jeg et råd om, at jeg skulle tjekke forhjulslejer, men det virker ikke, som der er slør.
Så fik jeg et råd om, at jeg skulle skifte bøsninger( de forreste) i de 2 store stænger, der går fra foraksel og hen til chassiet.
De så ikke ud til at fejle noget, men nu havde vi købt dem så vi skiftede dem---et hestearbejde, og det havde overhovedet ingen virkning.

Så nu ved jeg ikke mere, hvad vi skal finde på, og jeg kan ikke helt finde ud af forklaringerne i det foregående indlæg.

Og nu er styrehuset, som vi har skiftet i foråret igen meget utæt i den store bolt bagud, kan det skyldes rysteriet, eller skal jeg sende det retur ????
Jeg vil være kisteglad for lidt hjælp, og gerne en forklaring for tungnemme (jeg ved ikke helt hvad tingene hedder).

mvh

Børge

Index
18695: sv: rystende styretøj (17-10-2004 23:28:46) (svar på 18694)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Børge!
Nu ved jeg jo ikke hvor i kongeriget du befinder dig, så jeg kan ikke vejlede dig til en sagkyndig LR-mekaniker i dit område.
Men idet du allerede har været de fleste dele igennem uden at det har afhjulpet problemet, vil jeg dog alligevel råde dig til at lade en sagkyndig kigge på fadæsen. De dele du har skiftet, skal jo ikke skiftes igen, hvorfor det må være en nem sag for ham at lokalisere problemet.
Da styretøj hører med til sikkerhedsdelene på en bil, ville jeg ikke gå på kompromis og ordne det selv medmindre jeg havde fuld kontrol over problemets omfang. Du skal ikke betragte det som en røffel - sådan er det ikke ment, men som et råd til din sikkerhed, da det er farligt at køre med et styretøj, der vedbliver med at have sin egen vilje. Økonomisk skulle det være til at overse - set i lyset af de dele du allerede har skiftet, og det er altid rart at vide sig sikker på, at nu er det i orden - en gang for alle.
SIIIerhilsen Stefan - Skanderborg
Index
18696: sv: rystende styretøj (17-10-2004 23:31:05) (svar på 18694)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.20)
Jeg synes, at skal skifte støddæmperne bagtil! Rystelser kommer temmelig sikkert derfra, idet bilen har en relativ kort akselafstand og højt tyngdepunkt. På en firhjulstrækker skal støddæmperne helst skiftes på een gang. Alt andet, du har skiftet er nu nyt og det skader ikke. Jeg går ud fra, at du har checket fjedrene....
Index
18697: sv: rystende styretøj (17-10-2004 23:44:57) (svar på 18694)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.4.161)
Prøv at fjerne en eller to af de "shims" som holder Railko bøsningens tilspænding (Manualen 60.15.23, hvis 90'eren følger BLMC's referencer). Hjælper det, så skift til nye bøsninger og få forhjulene sporet.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
18698: sv: sv: rystende styretøj (18-10-2004 00:07:08) (svar på 18697)
Børge Matthiesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.13.218)
Mojn alle

Jeg er da vildt imponeret over alle jer, der så hurtigt "gider" give et bud på mit styretøj.
Her lige lidt flere oplysninger.

Jeg tager mod alle råd med åbent sind.

Støddæmperne bag er ikke sååh gamle, men er selvfølgelig ikke skiftet med de andre.
Jeg bor på Als, jeg ved ikke, om I kender nogen "guruer" her i nærheden.
Jeg har set, der er en, der reklamerer i Flensborg, men har aldrig været der.

Min "støttepædagog" er almindelig god gammeldags mekaniker, med almindeligt grej til at lave mekanik, men uden det store specialværktøj.

Rådet med at skifte de famøse bøsninger fik jeg på værkstedet (telf.) hos Midtjysk,men de har lukket det pr. 1.10, så jeg kan ikke engang få tjekket, hvad ideen var.

Jeg har også hørt noget om styrebolte og også noget om de 4 kg, der var omtalt i indlægget fra juni, så jeg tror lidt på meldingen fra Søren V., problemet er nok, at jeg skal have det skåret mere ud i pap.

F.eks.den der manual, er det noget, der kan findes på nettet ??

mvh

Børge

Endnu engang tak for jeres velvilje derude !!!!!


Index
18700: sv: sv: sv: rystende styretøj (18-10-2004 06:44:18) (svar på 18698)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.20)
Nærmeste prof. guru er Elo Matthiessen, Lendemark Auto-Diesel-Værksted, i Bylderup-Bov, der har rodet med Land-Rovber i siden han kunne holde en skruetrækker. 74 76 21 16.
Index
18702: sv: sv: rystende styretøj (18-10-2004 09:25:14) (svar på 18697)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.237.87.100)
Hej!

Jeg er sikker på, at Søren har ret!
På billedet kan du se, hvad det er (nr. 24!), han foreslår dig at fjerne (men lad din mekaniker gøre det for dig...)

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
18708: sv: sv: sv: rystende styretøj (18-10-2004 11:17:22) (svar på 18702)
Børge Matthiesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.182.134)
Mojn Jørgen

Tak for tegningen, nu hjælper det altså på det.
De bøsninger nogen omtaler er det no 20 ?

Og du har vel ikke et tryk af den vejledning med vægten som nogen henviser til ?

mvh

Børge

Endnu en gang tak.



Index
18709: sv: sv: sv: sv: rystende styretøj (18-10-2004 11:41:11) (svar på 18708)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.237.87.100)
Hej igen!

Jeg har ikke lige i øjeblikket fjedervægtprincippet present, men det er altså godt nok!

Den omtalte Railko bøsning er no. 6 på vedlagte tegning.

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
18710: sv: sv: sv: sv: sv: rystende styretøj (18-10-2004 12:04:56) (svar på 18709)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.237.87.100)
Hej igen igen!

Søgte lidt på nettet og fandt følgende link, det er gansk vist på engelsk, men billederne kan vist godt bruges...

http://www.sf.hiof.no/~frodehaa/swivelpinpreload.htm

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
18711: sv: sv: sv: sv: sv: sv: rystende styretøj (18-10-2004 13:41:44) (svar på 18710)
Børge Matthiesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.182.134)
Mojn igen Jørgen

Det ser rigtig flot ud.
Det tror jeg bestemt, vi kan finde ud af.

Jeg melder mig, når vi engang er kommet videre.

Det er jo ikke godt, det er jo jagttid for tiden, og jeg er jo nok mere "jagtmand", som mekaniker.

mvh

Børge


Flot service !
Index
19516: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: rystende styretøj (19-11-2004 16:47:25) (svar på 18711)
Børge Matthiesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.182.134)
Mojn allesammen

Tak til alle jer der deltog i mit styretøjsproblem.

Vi har taget nogle shims ud, og det hjalp helt klart.

Vi brækkede iøvrigt bolten på sporstangsenden i højre side, så jeg kørte hjem med 2 slangebånd på.

Nu mangler jeg at få den sporet, men som jeg også skrev i starten, så skal vi lige skifte styrehuset først,for det er møjutæt.( på gr. af rystelserne ???????????)

Så er der nogen,der taler om panhardrood.
Det, tror jeg også, er den,jeg omtaler i mit 1. indlæg.

Da vil jeg gerne vide, om de bøsninger, I mener skal skiftes, er dem ved akselrørret eller den bagude ??????


mvh
og Mange tak til jer alle.


Børge



Besvar dette indlæg
Index
18701: sv: rystende styretøj (18-10-2004 08:44:26) (svar på 18694)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 155.137.0.9)
Jeg har engang oplevet noget lignende - ganske vist på en lastvogn. Det var servostyringen der lavede ravagen, men hvis ikke du har sådan noget nymodens udstyr kan du se bort fra den mulighed.
Nils
Index
18703: sv: sv: rystende styretøj (18-10-2004 09:33:21) (svar på 18701)
Anne Maria Drejer & Walther Ehrenreich #4563, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.165.86.66)
Hej Børge.

Sjovt nok er der ikke nogen der nævnt Panhard rod, det er den stang der sidder på tværs bag styredæmperen og holder hlulene på plads. Skift bøsningerne i den, jeg har erfaring med at bare lidt slør kan give de nævnte rystelser.
Ring evnt. til Bennedikte hos Williams, tlf 98634441 og du har dem dagen efter. Hun er en erfaren dame og kan også give dig gode råd.
Mvh. Walther.

OG, vend så lige tilbage når du har løst problemet!
Index
18740: sv: sv: sv: rystende styretøj (18-10-2004 23:09:35) (svar på 18703)
Jan Hess #5524, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.105.175)
Hej Børge
Prøv at gøre som Walther skriver , så er jeg sikker på at det hjælper , MEN en lille rettelse til Walther panhardrodden holder ikke hjulene på plads , men derimod akselrøret , og dermed hjulene !!! He he undskyld !! Walther . Jeg har prøvet det på min egen bil ( RR V8 ) og et skift gjorde forskellen ! Så pøj pøj med din bil !
Venligst Jan en glad bager
Index
18746: sv: sv: sv: sv: rystende styretøj (19-10-2004 09:40:50) (svar på 18740)
Anne Maria Drejer & Walther Ehrenreich #4563, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.165.86.66)
Hej Jan.

Du skal ikke undskylde når jeg skriver noget forkert og du retter mig. He he. :-)
Hilsen Walther.

En lige så glad Plastmand!
Index
18704: sv: rystende styretøj (18-10-2004 09:35:54) (svar på 18694)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 129.142.27.120)
Det er et relativt kendt problem, som jeg også har oplevet på både en 110" og flere Disco'er. Når det ikke har været tilstrækkeligt at udskifte styrtøjsdæmperen er min erfaring at fejlen ligger i en ukorrekt tilspænding af railko-bøsningerne, eller i de tilsvarende lejer, som vist sidder i de nyere modeller. I mit tilfælde løste den korrekte tilspænding problemet, omend det også på den sidste krævede flere forsøg. Selvom det virker lidt "Storm P. agtigt" med brug af fjedervægt osv. som det er beskrevet i rep. bogen, er det altså det der skal til.

Som flere andre skriver tror jeg også at du skal lade en erfaren LR mand udføre dette, og lad vær' med at eksperimentere med udskiftning af diverse andre omkostningskrævende dele før dette er forsøgt.

Lars Ellegaard
3926 reg. nsj.
Index
19515: sv: rystende styretøj (19-11-2004 16:44:37) (svar på 18694)
Børge Matthiesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.182.134)
Mojn allesammen

Tak til alle jer der deltog i mit styretøjsproblem.

Vi har taget nogle shims ud, og det hjalp helt klart.

Vi brækkede iøvrigt bolten på sporstangsenden i højre side, så jeg kørte hjem med 2 slangebånd på.

Nu mangler jeg at få den sporet, men som jeg også skrev i starten, så skal vi lige skifte styrehuset først,for det er møjutæt.( på gr. af rystelserne ???????????)

Så er der nogen,der taler om panhardrood.
Det, tror jeg også, er den,jeg omtaler i mit 1. indlæg.

Da vil jeg gerne vide, om de bøsninger, I mener skal skiftes, er dem ved akselrørret eller den bagude ??????


mvh
og Mange tak til jer alle.


Børge
Index
19532: sv: sv: rystende styretøj (19-11-2004 21:29:56) (svar på 19515)
Niels Josephsen #3100, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.67.175)
hej Børge

her er et link www.landroverclub.net//Club/HTML/Disco_Stabilizer.htm
der beskriver panhard bøsningsproblemet som giver precis de symtomer du beskriver.

der er en bøsning i hver ende af den viste stang. Sidst jeg købte dem hos Williams kostede de vist ca 10 kr. pr. stk.

de er ret lette at skifte i forhold til dem i stræberarmene(dem der holder akselen på plads bagud op til rammen) som du jo har skiftet