tilbage

Land Rover Forum  

Index
18659: Hvad er der galt ? (16-10-2004 17:11:24)
Torsten Edens #6623, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.162.43.246)
Min 90 2,5 D NA fra 84 er lidt underlig for tiden, og det lader til at være gearkasse/kobling.

Problemet er at når jeg sætter den i gear, så tager den slet ikke fat, uanset om det er 1,2 eller bakgear. Har også forsøgt i Low og med differantialet, men intet vil rykke den.

Er det koblingen der er gået, hvilket jeg ikke tror, eller har det noget med gearkassen at gøre, enten en større operation eller en mindre justering.

Lad mig vide om der ern nogen der har et bud på hvad det kan være og hvordan jeg evt. tjekker hvor fejlen ligger.


På forhånd tak


#6623 Torsten
Index
18661: sv: Hvad er der galt ? (16-10-2004 17:17:08) (svar på 18659)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.8.118)
Undersøg som det første om kardanakslerne kører rundt. Hvis de gør det er det ikke i gearkassen fejlen ligger. Gør de derimod ikke det er fejlen med stor sansynlighed gearkassen som er problemet. met bedste bud er en aksel hvor noterne er slidt i stykker, men undersøg lige først om kardanen snurre rundt.

Go´Arbejdslyst
Claus
Index
18803: sv: sv: Hvad er der galt ? (20-10-2004 21:48:10) (svar på 18661)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.99)
Det kan, som Claus V. korrekt skriver, være en brudt stikaksel, prøv at låse bilens centerspær også, det kan endvidere være den forlængede højgearsaksels stråler i transfergearkassen der er høvlet af, aftag det runde seksboltsdæksel i bagenden på denne og undersøg.
Index
18804: sv: sv: sv: Hvad er der galt ? (20-10-2004 21:54:50) (svar på 18803)
Torsten Edens #6623, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.162.43.246)
Tak for det, har nu undersøgt stikakserne og de kører ikke rundt, så mit bud bliver at det nok er transfer gear kassen.

Tjekker og kommer tilbage en anden dag.

Torsten
Index
18805: sv: sv: sv: sv: Hvad er der galt ? (20-10-2004 22:36:24) (svar på 18804)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.24.161)
Hej Torsten.Hvis den går i ger, motoren køre, stikaksler er i orden, så er strålerne gået på hovedgerkassen det er en kendt sag på LT gerkassen det er vel sådan en du har i? det koster mellem 3-5 tusind i reservedele.Årsag til den er gået i stykker er at det bagerste tandhjul i hovedgerkassen får for lidt smøring,fejl fra fabrikkens side det er rettet på de senere modeller gerkasser.
Index
18829: sv: sv: sv: sv: sv: Hvad er der galt ? (21-10-2004 19:13:18) (svar på 18805)
Torsten Edens #6623, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.162.43.246)
Hej Bjørn,

Det var det jeg frygtede, jeg tester det på søndag og kommer tilbage. Hvis det nu er sådan at jeg skal skifte tandhjulet i hovedgear kassen, kan det så betale sig at skifte hele gear kasse, fra LTeren til en anden?

Torsten
Index
18830: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvad er der galt ? (21-10-2004 20:10:54) (svar på 18829)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Hvis du ikke har umiddelbar mulighed for at skifte gearkassen; men alligevel gerne vil have bilen ud at køre umiddelbart så findes der altså en ad-hoc løsning.

Såfrem fejlen kan lokaliseres til at noterne på hovedakslen i hovedgearkassen er slidt så meget ned at de ikke længere passer med indgangstandhjulet i transfergearkassen kan det altså lade sig gøre at svejse indgangstandhjul til hovedsksel.

Du kan uproblematisk diagnogsticere problemet ved at afmontere pto-dækslet, som er den runde plade der sidder bag på transfergearkassen i forlængelse af hovedgearkassen. Hvis du fjerner midtersædet og pladen derunder ser du lige på den!

Du skal bruge en eller to nye pakninger når sætter dækslet på igen. Det er ikke nok at bruge flydende pakning, da pakningens tykkelse egentligt er en delkomponent i lejetilspændingen.

Når du har afmonteret pto-dækslet kan du se enden af et tandhjul med hovedakslen inden i. Hvis hele området er dækket af metalsmuld, så er det et dårligt tegn! Når du har renset metalsmuldet af, således at der ikke falder noget ned i selve gearkassen kan du med lidt tålmodighed og vrikken frem og tilbage hive hele indgangstandhjulet bagud og ud af transfergearkassen. Du vil da umiddelbart kunne se problemets omfang.

Hvis du beslutter dig for ad-hoc løsningen, nemlig at svejse aksel og tandhjul sammen, så find en god ven eller habil "landsbysmed" med gode svejseevner. Det er vigtigt at svejsningen fordeles i et diagonalt mønster ligesom ved tilspænding af hjulbolte. Hvis du blot svejser hele vejen rundt om vil aksel og/eller tandhjul vride sig pga varmen. Sørg for at køle med trykluft, således at varmen ikke sprænger lejerne på indgangstandhjulet.

Lejehuset på den inderste af dækslerne over pto-udgangen skal selvfølgelig være monteret og tilspændt med korrekt moment under svejsningen.

Du skal dog være opmærksom på at det vil være en midlertidig løsning. Varmen fra svejsningen vil svække akslen, som på et eller anden tidspunkt må give op pga. metaltræthed. Stumpen af akslen er dog rigelig lang til at man kan gentage proceduren et par gange; skal dog bruge et nyt indgangstandhjul hver gang. Hvis du får brug for at demontere gearkassen medens hovedaksel og indgangstandhjul er svejset sammen på denne måde er eneste metode til adskildelse en ilt/acetylen skærebrænder. Hvorvidt denne noget brutale adskillelsesmetode kan skade andre dele i gearkassen kan jeg ikke sige noget om.

Hvis du kigger på reg. nordjyllands side under "siden sidst" vil du kunne se et billede af et indgangstandjul med meget slidte noter, det var dog ikke værre end at bilen stadig kunne køre. Fordelen ved at lave svejsningen medens der stadig er lidt noter tilbage er at man da presser noterne sammen, således at det er resterne af noterne der overfører momentet, og ikke selve svejsningen.

Har i øvrigt fået at vide at man som en hurtig vej-side nødreparation kan drive nogle hærdede stålsøm ind mellem hovedaksel og indgangstandhjul og således liste bilen videre. I nødstilfælde gælder alle kneb selvfølgelig; men jeg ville nok være varsom med metoder som kan inducere små metalstumper i en gearkasse...

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
18831: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvad er der galt ? (21-10-2004 20:16:46) (svar på 18829)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Glemte lige en ting...

Noterne som slides findes både på hovedaksel fra hovedgearkassen og på den indvendige side af indgangstandhjulet i transferkassen. Det er begge sæt noter som slides.

Indgangstandjulet kan umiddelbart skiftes (det koster ca 800 kr hos midtjydsk); men hovedakslen går hele vejen igennem hovedgearkassen og er ikke sådan lige at skifte.

Renoverede hovedgearkasser ligger vist nok omkring 9000 kr fra midtjydsk. Hvis du skal til at skifte hovedgearkasse så husk at de senere modeller af LT77 (suffiks G og H) har forbedrede (større) lejer, således at de skulle være mere solide i drift.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
18832: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvad er der galt ? (21-10-2004 20:34:31) (svar på 18831)
Torsten Edens #6623, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.162.43.246)
Tak Kim,

Nu ved jeg lige hvad jeg skal kigge efter og tak for de enkle løsningsforslag som ikke koster en ny Landy.

Torsten