tilbage

Land Rover Forum  

Index
18872: Hastighed (25-10-2004 09:28:54)
Jesper Olesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.127.37)
Hej Alle,

Jeg var ude at prøvekøre en LR88 her i weekenden, men jeg blev noget overrasket over at den ikke kørte mere end 80 km/t i fjerde gear med en 2.25 Diesel!!! Hvis man skal have denne bil til at kunne trække 110 km/t på motorvejen hvad skal der så til? Skal jeg lade være med at købe 88? Skal jeg op i en 90er hvis der skal lidt mere fart på?
Index
18873: sv: Hastighed (25-10-2004 09:54:51) (svar på 18872)
Hans Jørgen Kryger #1089, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 195.249.77.190)
Hej Jesper!
Ville du købe en jaguar til terrænkørsel? Nej vel!
Du skal ikke købe en seriebil(88/109")hvis det er en landevejs du har brug for. En 90/110" er nok bilen for dig.
mvlr hilsen
Hans J. Kryger
Index
18874: sv: Hastighed (25-10-2004 09:59:51) (svar på 18872)
Jesper Kjærsgaard-Nielsen #6631, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.226.45.131)
Hvis du vil helt op og køre 110 km/t, skal du have fat i mindst en 2.5 Turbo Diesel. Motoren hedder 19J - ellers skal du op købe en af TDI modellerne, og de lidt dyrere.

Hilsen
Jesper Kjærsgaard 110" TD
www.divisionen.dk
Index
18878: sv: Hastighed (25-10-2004 10:35:21) (svar på 18872)
lars Tambour (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.150.235)
Min SIII, 88" benz fra 77 kører fint 110, og 120-125 ned ad bakke hvis jeg presser den. (den har faktisk også været oppe på 130) Derfra skal trækkes de ca. 20 % fejlvisning.
Det skal dog bemærkes, at larmen stiger ekspotientielt, når man kommer over 100!
Du har altid muligheden for at montere et overdrive som giver ca 30% på toppen.

88" er bare den fedeste bil.
Du vil elske den.
Index
18884: sv: sv: Hastighed (25-10-2004 12:27:51) (svar på 18878)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Lars

130 km/t....... hmmm, jeg må vist hellere have en frisk motor stående parat ;-)


Mlrh
Claus
Index
18879: sv: Hastighed (25-10-2004 11:05:48) (svar på 18872)
Jesper Olesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.127.37)
Ok, så skal jeg vist lige ud at prøve at rulle i en 90/110. Men jeg ville fandme gerne have en 88. Er det ikke noget med at man kan få noget overdrive i eller hvad det nu hedder?
Index
18880: sv: sv: Hastighed (25-10-2004 11:38:39) (svar på 18879)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.242.97.65)
Hej Jesper

Jeg har selv en 88", og det er et herligt køretøj. Men nogen racer er det altså ikke, og det bliver det i mine øjne heller aldrig.

Der kan godt monteres et overgear, eller du kan prøve at finde en 88" med en anden motor - for ikke så længe siden var der én til salg med en Mercedes motor, og den er ganske givet lidt kvikkere end den gamle 2,25 diesel, men min mening er at de gamle seriebiler slet ikke er lavet til at køre stærkt - bremser og styretøj er dimensioneret til et mere adstadigt tempo.

Så vil du have en 88´er - og det kan jeg sagtenens forstå hvis du vil - så slå dig til tåls med tempoet, kør lidt tidligere hjemmefra og glæd dig over at du rumler rundt i en bil, der oser af charme og tiltrækker misundelige blikke....

SIIIdieselhilsen Niels (med fem hovedlejer - altså motoren - ikke mig :o)
Index
18882: sv: sv: Hastighed (25-10-2004 12:09:39) (svar på 18879)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.4.161)
Wiberg & Wiberg er importør af Rocky Mountains Overdrive (Roverdrive). Dette overgear adskiller sig fra Fairy på flere punkter, hvoraf det vigtigste er smøring. Roverdrive bliver smurt fra transfer gearkasse, hvor Fairy har sin egen sump. Fairy overgear holder ofte ikke mere end 50.000 km grundet mangelfuld smøring (olien bliver ofte presset ud i transerboxen) og gearene er ikke ligefrem overdimensionerede.

Med et overgear til ca. 10.000,- kan du nok holde omkring 100-110 km/t. Dog ikke i modvind i en novemberstorm. En 88'er har en aerodynamik som et opretstående klaver.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
18907: sv: sv: sv: Hastighed (25-10-2004 23:56:44) (svar på 18882)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.223.179)
Kære Søren! Jeg vil lige bemærke at din sammenligning af 88'ens aerodynamik, med en opretstående klaver er ikke helt korrekt! det er 90 & 110 du tænker på. Husk at 88 & 109, har tilbage trukken køler som giver en luftmodstands co-efficient svarende til en kumme fryser med åben låge, og tilsvarende annomalier i fart / luftmodstands grafen!
Stor Hilsen David!
Index
18908: sv: sv: sv: sv: Hastighed (26-10-2004 00:08:29) (svar på 18907)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.223.179)
Kære Søren! Hvis du vil tilgive mig min kun lidt serøse komentar(Der er lidt om det nemlig!), Så vil jeg spørge dig om man kan montere overdrive på en 109 One ton ex-mil, den med full-hellical transfer. Den går nemlig som en rakket, til og med på sin 9x16 dæk, men ved ca 85 - 90, siger omdrejnings tælleren at den må ikke rotere hurtigere! så jeg kunne godt tænke mig at sænke omdr, når jeg untagelsesvis kører på pæne vej.
Hilsen; David.
Index
18910: sv: sv: sv: sv: sv: Hastighed (26-10-2004 09:43:23) (svar på 18908)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.4.161)
D. Bjerregaard.

Det er vel en undergearet, sen ser. 3 box der sidder under bilen?. Under alle omstændigheder kan du spørge forhandleren af det overgear du gerne vil have. Opgiv evt. serienummeret på x-fer kassen hvis de er i tvivl.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
18885: sv: sv: Hastighed (25-10-2004 12:53:33) (svar på 18879)
Jakob Schnell #3738, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.118.146)
Som andre skriver kan man godt 'få' et overdrive til en 88".
Et alternativ, som dog ikke er helt uden negative sider, er at skifte differentialerne med nogle fra en RR. Serie differentialerne ahr en udveksling på 4.71 og Range Rover differentialerne har en udveksling på 3.54. Bilen bliver således tungere gearet. Dette gælder jo så desværre i alle gear også i lavgearsområdet. Spedometeret vil også have en fejlvisning svarende til forskellen i de to udvekslinger.
Differentialerne fra en gl. Range Rover passer lige i 88" akslerne.
Men som andre også nævner så er en 88" bestemt ikke en racerbil. På min gl. 88", med overdrive, lå en komfortabel cruise hastighed på 90-100 km/t og godt 110 hvis den havde hjemve. Ved højere hastighed skreg overdrivet så det var nærmest uudholdeligt.
Mvh
Jakob
Index
18886: sv: Hastighed (25-10-2004 13:49:34) (svar på 18872)
Jesper Olesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.127.37)
Jeg takker for alle de fine svar, jeg tror bare jeg må have GPSen frem aftenen i forvejen, når man skal en tur til f.eks. Odense og beregne ETA. Også ellers begynde at stå det tidligere op, for at være fremme i god tid. Så tager det bare den tid det tager, også kører jeg forbi en bager...:)
Index
18896: sv: Hastighed (25-10-2004 16:22:44) (svar på 18872)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Jesper!
Hvis det er sådan, at du på ingen måde kunne hive mere end 80km/h ud af 88eren - så ville jeg nok ikke lige vælge den du så på - for så skal motoren i hvert fald have en overhaling.Hvad det så vil komme til at koste, afhænger af problemet.
Topfarten på en 2.25diesel 88" ligger på ca.105km/h (jævnfør fabriksoplysninger),når alting er som det skal være og kompressionen er fin -- altså vil du selvsagt ikke kunne hive 110km/h ud af denne lille motor medmindre du har monteret andre dæk end de originale (altså dæk, der har en større diameter -eks. 750*16" eller nogle med et specielt mønster osv. eller tunet dyret på en eller anden snedig vis).
Til daglig bør man ikke presse motoren - dvs. læg 80km/h som standardfart og selvfølgelig må du da køre stærkere med mellemrum - feks. på motorvejen. Men som de andre også skriver, er det ingen racerbil, men et morsomt lille køretøj, som gør sig bedst udenfor alfarvej.
Min 88er standard 2.25diesel kan sagtens klare sig i trafikken på lige fod med de andre, dog er det selvsagt at farten er noget lavere og at indersporet er hjemstedet for udfoldelserne, men rap i optrækket er den dog alligevel.
Må du finde, det du leder efter - hejsa
Stefan - Skanderborg
Index
18900: sv: Hastighed (25-10-2004 20:21:41) (svar på 18872)
Jes Ramsing #6810, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 217.157.182.235)
Jeg har en 88" 2,25D og den har en maxfart på 108 på speedometeret, og 103 på min GPS. Det larmer dog en del ved så svimlende hastigheder.
Jeg kørte omkring 400 km. på motorvej i weekenden og det er ikke slemt at finde en lastbil der triller 90 og lægge sig i halen på den en time eller 2.
Mojn
/Jes
Index
18949: sv: Hastighed (27-10-2004 12:15:23) (svar på 18872)
Martin B Rasmussen 4845 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.11.178)
Underligt der ikke er nogen der nævner muligheden for en ombygning af transferegearkassen, hvilket jeg mener har alle fordelene når den sammenlignes med overdrive. overdrive er ikke lige i Land Rover ånden med simple funktsjoleld mekanik. Overgearet indeholder planetgear som omsætter en del af effekten til henholsvis varme og støj og giver en ekstra muligheden for haveri.
Ved ombygningen hæves høj området med 32% og gearingen ændres ikke i lav området.
Fordele, ikke flere dele end højest nødvændigt som så medføre, ingen øget støj, ikke noget forgøet endergitab, og en nyrenoveret transferegearkasse. pris ca.300£
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/

Cykel Hilsen Martin
Index
19028: sv: Hastighed (30-10-2004 16:42:36) (svar på 18872)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.170.61)
Du har været ude at prøvekøre et køretøj, som oprindeligt skulle være en hurtiggående landbrugsmaskine og som er konstrueret i 50'erne.
Men med en 2,5 d, et overdrive, parabolske fjedre, dækdimension 7.50x16, polybush-bøsninger og et lyddæmpning-kit kan du 'modernisere' køretøjet en smule uden at det mister dets oprindelige charme-.
Efter min mening, er Serie III den smukkeste LR - og helst i lang udgave enten som pick-up med soft top eller som STW.