tilbage

Land Rover Forum  

Index
18893: Tænding i V8 (25-10-2004 15:31:48)
Christian Erik Stormark #4332, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.198.183.250)
Jeg har i det hele taget problemer med tændingen i min V8.
Motoren banker: jeg har stillet tænding efter lampe o.s.v., men den banker videre. Det går faktisk bedst, når jeg stiller efter gehør. Jeg kan Iøvrigt ikke finde ud af gradinddelingen på remskiven. Er hver streg en grad?
Er der nogle kendte problemer med vacumregulatoren på strømfordeleren. Tændingstidspunktet rykkes, når jeg øger omdrejningerne. Skal vacumregulatoren evt. skiftes?
Motoren går uregelmæssigt: den trænger til nye tændrør. Skal jeg evt. osse skifte tændingskablerne?
Index
18895: sv: Tænding i V8 (25-10-2004 16:05:25) (svar på 18893)
Søren frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.170.197)
Hej Christian.
Når du siger du bruger lampe, går jeg ud fra du mener en stroboskop lampe. En sådan skal være beregnet til en 8 cyl. for at virke og det er de færreste "hooby" modeller. Jeg har selv haft en v8 og stod med samme problem. Jeg gjorde simpelthen bare det at jeg gik ind på nettet og fandt ud af hvordan tændingen skal stå på en Rover SD-1 også kaldet "Rover 3500". Og så kan du, hvis du har platintænding, bruge en ganske almindelig prøvelampe. Jeg havde den originale elektroniske tænding på, og jeg gjorde simpelthen det at jeg så på hvornår magneten kørte forbi sensoren, og drejede på rotorhuset til det passede med de antal grader jeg havde fundet på nettet. Min motor gik ihvertfald perfekt bagefter og startede tilmed som en drøm så hvis du holder tungen lige i munden kan det blive et rigtig godt resultat. Det med vacumdåsen, det virker hvis du er sikker på den regulere tændingen når du giver den gas.

MVH Søren Frimodt Petersen
Index
18897: sv: Tænding i V8 (25-10-2004 17:49:03) (svar på 18893)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.8.118)
Har du kontroleret afstabden på kontakterne i fordeleren? der skal ikke meget til før den gør sig underligt...!
Claus
Index
18898: sv: Tænding i V8 (25-10-2004 17:52:46) (svar på 18893)
Jakob Schnell #3738, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.118.146)
Hvis du har problemer med tændingen så er det en god ide at sikre dig at Strømfordelerdæksel, rotor, tændkabler & rør er i orden.
Mht. vacum forstilleren, så er det korrekt at tændingstidspunktet skal ændres med omdrejningerne ændres der står en masse om hvad både tidspunkt og camvinkel skal være ved forskellige omdrejninger i værkstedmanualen. Hvis du ikke har denne så er den altså rigtigt god at have. Sig til hvis du skal have værdierne her og nu, så skal jeg maile dem til dig i aften.
Når du justerer tændingen med en tændingspistol, kan du sagtens bruge en alm. tændingspistol. Dem glimbter når der tændes på den cylinger (nr. 1) som man sætter føleren på, så det gør ingen forskel om hvor mange cylindre der er i motoren. Men jeg mener at kunne huske at tændingen skal justeres uden vacumslangen på hvis du har forsøgt at med vacumslangen på kan dette være en del af problemet.
Et helt andet problem, som jeg selv har haft og også i første omgang mistænkt tændingen for, er karburator is. Så hvis din tænding står som den skal og din Disco er med karburator, så forsøg med karburatorsprit.
Held og lykke
Jakob
Index
18901: sv: Tænding i V8 (25-10-2004 21:34:46) (svar på 18893)
Christian Erik Stormark #4332, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.198.183.250)
Tak for svarene. Jeg prøver med at kontrollerer og skifte sliddelene i tændingssystemet.
Mange hilsener
Christian.