tilbage

Land Rover Forum  

Index
18971: Skulle varmgalvanisering være ulovlig? (28-10-2004 10:54:36)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.242.97.65)
I den seneste tråd om galvanisering af rammer er der kommet et indlæg, hvor det citeres at varmgalvanisering af chassis skulle være både ulovligt og en meget dårlig idé pga. den svækkelse stålet får ved opvarmningen.

Det er for så vidt rigtigt at en kraftig opvarmning svækker metal - i sin tid blev jeg uddannet brandmand, og her lærte vi i forbindelse med sammenstyrtningsfare i huse, at stålkonstruktioner har 50% af deres styrke tilbage ved opvarmning til 500 grader C, og efter at have været opvarmet til 700 grader var der kun 20% styrke tilbage - det var i hvert fald en rettesnor.

Men når et galvaniseringsbad ligger på 460 grader, så er der jo i hvert fald godt over halvdelen af styrken tilbage, og er det ikke stadig rigeligt for en chassisramme? Og skulle det virkelig være ulovligt og en dårlig idé?

Hvad mener kapaciteterne herinde?

RH Niels Petersen/6803
Index
18976: sv: Skulle varmgalvanisering være ulovlig? (28-10-2004 14:44:07) (svar på 18971)
Temeraturer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.20)
Nu er rammen for håbentlig ikke 500 grader varm når den tages i brug, så mon ikke styrken er genvundet næsten til fulde afh. af evt. hærdningsfænomener.
Mojn
/Jes
Index
18977: sv: Skulle varmgalvanisering være ulovlig? (28-10-2004 14:53:05) (svar på 18971)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.82.210.151)
Jeg vil tro at det handler om at materialet er svækket medens det er varmt, hvilket jo er meget interessant for en brandmand, når man skal ind i et brændende lokale. Denne effekt bruger man jo også som smed, for at kunne forme metallet osv.
Men når jernet igen er afkølet, genvinder det sin oprindelige styrke.
Gå du roligt igang med at galvanisere din ramme, og glæd dig over at have en fremtidssikret ramme.
Det der under uheldige omstændigheder kan ske, er at meterialet kan slå sig, men det er ikke særlig udtalt på en chassisramme.
Husk at skrue bolte i alle gevind, da de ellers skal skæres op med møje og besvær bagefter.
mvh
#3283 Knud
Index
18980: sv: sv: Skulle varmgalvanisering være ulovlig? (28-10-2004 15:32:51) (svar på 18977)
Marc Roolfs #6755, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.198.10)
Rammen fremstilles af stålplader som valses, bankes og svejses til deres endlige facon. I denne proces hærdes metallet til en vis styrke.
Senere opvarmning i forbindelse med galvanisering og efterfølgende (langsomme) afkøling vil svække stålets styrke.
Om rammen derefter bliver for svag sådan at den er ulovlig skal SBI udtale sig om.
MEN
Hvad med alle de rammer man køber i England som er galvaniseret? Har de så en større styrke inden selve galvaniseringsprocessen sådan at de efterfølgende lever op til kravene?
Index
18986: sv: sv: sv: Skulle varmgalvanisering være ulovlig? (28-10-2004 18:27:47) (svar på 18980)
Henrik Fasmer #6685, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.215.226.248)
Nu er det sådan, at en LR ramme er overdimensioneret i en sådan grad, at en varmgalvanisering næppe vil ændre noget som helst hvad angår styrken.
Skulle man sige noget om en sådan ramme, konstruktions messigt, må det vel være, at den er kastet sammen, og endnu værre svejst. Og så er den formentligt fremstillet i en stålkvalitet der ligger omkring st.35 - 37 altså ganske almindeligt bundejern.
Havde stålkvaliteten været meget højere ville der være helt anderledes krav til svejsning i rammen.
Så varmgalvaniser trygt rammen, så holder den også de næste 20 år.
Og at det skulle være ulovligt har jeg aldrig hørt.
88 hilsen
Fasmer
Index
18988: sv: sv: sv: Skulle varmgalvanisering være ulovlig? (28-10-2004 18:44:31) (svar på 18980)
henrik (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.202.21)
Mange af de engelske galvaniserede rammer er lavet af tykkere stål. Designa-chassis bruger feks. 3 mm (4 & 5 mm kan bestilles) og Marslan-chassis leverer kun heavy-duty rammer.

Om det så skyldes efterspørgsel eller at rammen er svækkes af varmgalvaniseringen, skal jeg lade være usagt. Men det kunne nok betale sig at høre erfaringerne fra en af ovennævnte producenter.

Mvh. Henrik
Index
18994: sv: Skulle varmgalvanisering være ulovlig? (28-10-2004 22:10:45) (svar på 18971)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.61.144.252)
Prøv at gå ind på www.zincinfo.dk. Det er Foreningen af Danske Varmforzinkeres hjemmeside. Siden linker videre til en svensk ditto, hvor der er flere oplysninger. Bl.a. kan man bestille en Håndbog om varmforzinkning. Denne håndbog skriver bl.a. om styrkeegenskaber.
Jeg har forsøgt at scanne siden - om det kan læses ved jeg først når det er kommet på.
Nils
Index
18995: sv: Skulle varmgalvanisering være ulovlig? (28-10-2004 22:15:06) (svar på 18971)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.61.144.252)
Det lykkedes ikke. Jeg prøver igen
Index
19021: sv: sv: Skulle varmgalvanisering være ulovlig? (30-10-2004 11:46:13) (svar på 18995)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Nils!
Fin side du fandt frem. Let og overskuelig og som kortfattet beskriver det, som min fagbog indgående behandler over flere kapitler, og som derfor ikke egner sig til at anskue problemet på disse sider, uden at det bliver for teknisk. Godt du fandt et alternativ til kompendiet. Så skulle den lægmandsformodning om styrkeegenskaberne være manet til jorden.
Hejsa Stefan - Skanderborg