tilbage

Land Rover Forum  

Index
18985: Arbejdslygter (28-10-2004 16:39:10)
Jørgen Lund #4515, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.62.60.83)
Jeg har monteret et par Hella arbejdslygter bag på min Defender og er klar over, hvordan batteri, relæ, kontakt og lygter skal forbindes, men inden jeg trækker kabler, vil meget gerne høre fra en, som kan hjælpe med en kopi af den monteringsvejledning jeg går ud fra følger med arbejdslygten (RTC8921AA) Land Rover selv leverer.

På forhånd tak!
JL
Index
18987: sv: Arbejdslygter (28-10-2004 18:43:06) (svar på 18985)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.232.228)
Der er frit slag mht montering af arbejdslygter og jeg tror ikke, nogen køber de dyre originale, hvis der findes ganske udmærkede halogenlygter for 100,- DKK/stk.
På min OneTen er ledningen trukket fra kontakten bag ved beklædningen op ad venstre A.stolpe og forsvinder så i den 'indvendige' tagrende for så at gå ud til lygten.
Index
18993: sv: sv: Arbejdslygter (28-10-2004 20:25:30) (svar på 18987)
Jørgen Lund #4515, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.62.60.83)
Hej Paul

Tak for svaret. Jeg havde faktisk også tænkt at føre ledningerne fra lygten frem under tagklædningen og ned via A-stolpen. Jeg er lidt mere i tvivl om, hvor jeg vil placere kontakten og relæet og hvordan jeg vil føre ledninger fra batteriet til relæet. Nå, min væsentligste grund til spørgsmålet var egentlig bare, at jeg - hvis muligt - vil føre ledningerne som LR anbefaler i deres egen monteringsvejledning. Ikke fordi jeg mener, at det nødvendigvis er bedre - jeg har bare lyst til at lave tingene så "pænt" og originalt som muligt.

Venlig hilsen Jørgen
Index
18996: sv: sv: sv: Arbejdslygter (28-10-2004 22:37:08) (svar på 18993)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.232.228)
Der er plads til kontakter på panelet til venstre for ratstammen. Husk, at der skal være en kontrollygte i forbindelse med brug af arbejdslygten. På min OneTen er der een i displayet med en lastbil og en lygte.
Index
19023: sv: sv: sv: sv: Arbejdslygter (30-10-2004 12:18:16) (svar på 18996)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.88.127)
At spare penge (måske) er én ting, men jeg har oplevet et par gang, til syn i DK, at Synsasistenten har sagt,(måske fejlagtig) at det ikke var tilladt at montere lygter som var construeret og solgt, som tåge lygter, eller fjern projektør, som arbejdslamper. Dette uanset at montering, og lednings arbejde, relæer osv, er udført korrekt. I mit tilfald, slap jeg let over ved at påpege 'Hella's' modelnr, & foreslå at han kiggede efter, i en af de mange mapper de bruger, når de ikke kan finde en fejl på bilen! Dette frembringer et skuffet ansigts udtryk, et utilfreds 'grynt',& en kløen i nakken, imens han prøver på at finde noget nyt! Derved kan der være en fordel ved at monter de kendte 'mærkevarer' hvor myndighederne skal ligge inde med dokkumentation!
Index
19027: sv: sv: sv: sv: sv: Arbejdslygter (30-10-2004 15:24:19) (svar på 19023)
Jørgen Lund #4515, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.62.60.83)
Hej David

Hvis man læser, hvad Færdselsstyrelsen skriver om emnet, så er kravene til arbejdslygter eller søgelygter (man skelner ikke mellem disse typer), at lygten skal kunne drejes i forhold til bilen, og at lygten skal kunne tændes og slukkes uafhængigt af bilens kørelys. Da jeg var i tvivl om, hvorvidt det sidstnævnte betyder, at lygten må monteres direkte på batteriet, ringede jeg til Bilinspektionens hotline, som fortalte, at "uafhængigt af kørelygter" betyder at styrestrømmen skal tages fra positionslyset. Man ser det som en sikkerhedsfaktor, at der mindst er positionslys på bilen når arbejdslyset benyttes.

Jeg har monteret lygterne med 4 popnitter hver - og så bruger jeg bolthullet i monteringsbeslaget til at føre ledninger igennem. På den måde får jeg lygterne meget tæt på bilen. Mine lygter kan altså kun vippes op og ned - på spørgsmålet om dette svarede bilinspektionens hotline, at "det bliver en strid om kejserens skæg", hvilket jeg har tolket som et ja til at mine lygtern faktisk kan "drejes i forhold til bilen".

Og så er jeg iøvrigt meget enig i din vurdering af Hella lygter. Jeg valgte Ultra Beam FF fordi det var den mindste jeg kunne finde, men også fordi FF-reflektoren givet et fint lys, og så er den desuden vandtæt og kan tåle højtryksrensning.

Nu mangler jeg så bare at finde ud af, hvordan jeg bedst får trukket et kraftigt kabet ud i motorrummet, hvor jeg gerne vil have en sikringsboks til 5-6 sikringer, så det går lidt lettere med de næste lygter.

Mvh. JL
Index
19029: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Arbejdslygter (30-10-2004 16:46:30) (svar på 19027)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.170.61)
Hella har en meget fin arbejdslygte udført i kraftigt alustøbning. Kender ikke prisen, men så den for nogle dage siden på display hos FTZ i Aabenraa.