tilbage

Land Rover Forum  

19034: VW 2,5 tdi? (30-10-2004 20:37:18)
Niels Lauritsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.137.109)
Hej alle.

Er der mon nogen af jer, der ved siden af jeres rigtige bil, også har en VW 2,5 tdi. Hvis det er tilfældet vil jeg meget gerne hvis jeg kunne få et par billeder af motoren, og måske et par ord om højde, længde og brede, altså også på motoren. Og hvis der måske oven i købet er en der kender en ca. pris på sådan en brugt sjover, vil jeg da også gerne høre lidt om det.

På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen Niels.
19036: sv: VW 2,5 tdi? (30-10-2004 20:54:36) (svar på 19034)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.170.61)
Hvis du planlægger, at plumpe sådan en maskine ned i en LR, her et meget godt råd : LAD VÆRE !
For det første ville jeg sætte spørgsmålstegn ved, om maskinens oliesump kan klare terrænkørsel, dvs, pumpe olie rundt i ekstreme stillinger. Kan den ikke det, brænder den sammen.
Er drejningsmomentet og momentkurven ikke nogenlunde lig med den oprindelige LR-motor, får du problemer med trækevnen. Gearigen skal også passe sammen før du får et tåleligt resultat.
2,5 tdi fra VW bliver fortrinsvis brugt på T4-modellen, men findes også i en powerudgave med 150 hk. Denne skulle efter mine efterretninger ikke være så heldig en maskine.
Land-Rover har mange gode maskiner på hylden, men skal det ikke være det, byder Ford og Perkins på motorer, som også kan klare jobbet. En 2,8 fra Daihatsu Rocky er også en kendt mulighed, endda flere gange set her i klubben.
19038: sv: sv: VW 2,5 tdi? (30-10-2004 23:38:12) (svar på 19036)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.83.109)
Jeg vil enda være mere skeptisk end Paul! Selveste Daihatsu maskinen har ikke mere træk end den gammel 2.5 Rover Diesel men den er nok mere økonomisk. Daihatsu maskinen kan til gengæld IKKE lide omdrejninger! men hvis du ændrer gearing,på en eller anden måde, så den kan trives ved 1800 - 2500 Rpm, så går den godt & forever!
Jeg har haft en Rocky! den udmærket Bedford Motor fra 1930 er mere end godt til 1500Kg egen vægt og 2200 ca total,Brugt exemplar med turbo er som regel tisket, og at fraråde! Opgearede, og i en lightweight, eller 88'! OK. men ikke bedre end den original Rover.
Hvad siger Du Paul? Har jeg været for streng denne gang?
Hilsen til jer alle!! David 2217.
19039: sv: sv: sv: VW 2,5 tdi? (30-10-2004 23:41:48) (svar på 19038)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.83.109)
Jeg glemt lige:- Der findes en 3.4l Cummins, som skulle passe meget godt, og er tilgængelig, lige til at droppe i!
Men den er lidt dyre, vist en 40 Tusind+ moms!
19040: sv: sv: sv: VW 2,5 tdi? (31-10-2004 08:36:55) (svar på 19038)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.170.61)
Mine oplysninger omkring Daihatsu Rocky-maskinen er baseret på de erfaringer, som ejeren af disse biler har givet udtryk for. Det var positive tilkendegivelser. Personligt fastholder jeg dog fortsat, at en LR-motor hører hjemme i en Land-Rover. Jeg tror heller ikke på, at et svinehjerte er det perfekte transplantat for et menneske !
19071: sv: sv: sv: sv: VW 2,5 tdi? (01-11-2004 11:53:34) (svar på 19040)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.218.241)
Hej Paul! Af vanlig interresse vil jeg høre om din info re. Daihatsu maskinen? vedrører erfaringer; når den sidder i en Rocky? eller om den har siddet i en LR? Jeg synes selv at den var uovertruffen i en Rocky, men at mere power kræves, ihvertfald til en 110 ell 109! Gearing er så en kappitel for sig! Varm hilsen i frostvejret! 2217David.
19076: sv: sv: sv: sv: sv: VW 2,5 tdi? (01-11-2004 15:18:50) (svar på 19071)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.170.61)
Der er en fynbo, som har en 109STW med Rocky-maskinen og har ytret sig rosende om denne ombygning.I en Rocky overlever maskinen resten af bilen, som simpelthen smuldrer mellem hænderne på ejeren.
Til en OneTen eller Defender ville jeg altid vælge en 200 eller 300 tdi, når det gælder flere hestekræfter.
19055: sv: VW 2,5 tdi? (31-10-2004 19:09:03) (svar på 19034)
Stephen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.227.120)
Hej Niels Lauritsen
Jeg er igang med at ligge en 2.5 ford transit i min 88" ligtweigt det tegner til at blive en kanon løsning
Mvh Stephen /6298
19058: sv: sv: VW 2,5 tdi? (31-10-2004 20:54:32) (svar på 19055)
Niels Lauritsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.137.109)
Hej alle.

Ja, jeg har planer om at plumpe sådan en sjover i min RR! Ifølge VW's egne oplysninger har en 2,5 tdi 130 hypper, og en momentkurve der topper på 340 nm, ved 2000 omdr. idelt til min LT77 gearkasse. Der er muligt sumpen ikke er udviklet til ekstrem kørsel i mudder og på bakker, men jeg bruger også mest bilen til vej, og hyggesmat. Det jeg håber på er en motor der kører mere end 12 km på en toppakning, og måske 14-15 km på en liter diesel. Jeg er udemærket klar over at det ikke er noget man bare gør, men hvis det lykkes for mig, og resultatet bliver vellykket giver jeg gerne prøveture til alle tvivlerne!!! Hvis det aldrig bliver til noget er der ikke noget tabt.

Er der nogen der har erfaringer men at hægte en "bastart" motor, på LT77'er hører jeg gerne om det, godt som dårligt.

Hilsen Niels Lauritsen.
19059: sv: sv: sv: VW 2,5 tdi? (31-10-2004 21:00:12) (svar på 19058)
Bo Vestergaard Fyhring #3174, reg. vjy (medlem) (ip-adr: 147.29.74.243)
Davs
ikke for at virke negativ. Men kan en LT77 gerakasse klare det moment?
Bo
19063: sv: sv: sv: VW 2,5 tdi? (01-11-2004 07:25:37) (svar på 19058)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.170.61)
Steve Parker i UK fremstiller de nødvendige overgangsstykker - conversions kit.
Men 12 km pr toppakning lyder som, at nogen ikke har udført arbejdet korrekt. 14- 15 km/l lyder som en dejlig drøm. Men find lige regnemaskinen frem mht omkostningerne. En komplet ombygning med ny 300 tdi-drive-line koster i UK ca 57.000 DKK.
Bo bemærkning er værd at have i baghovedet !
19082: sv: sv: sv: sv: VW 2,5 tdi? (01-11-2004 21:35:14) (svar på 19063)
Niels Lauritsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.137.109)
Hej alle.

12 km på en toppakning er selvfølgelig en overdrivelse. Fakta er at jeg er træt af min ikke sæligt pålidelige VM 2,4. og derfor søger en bedere motor. En som er til at skaffe, og som oven i købet er moderne. WV 2.5 tdi, er måske ikke den bedste ide (nu da jeg har set en) da den er lavet til at ligge på tværs og trække på forhjulene, men så er der nok andre muligheder. Det kan godt være man kan købe sig til meget i england, og sikkert også andre steder, men hvis man gør det, har man jo ikke gjort der selv. Jeg betragter det som et projekt, som ikke nødvendigvis skal være færdig på en uge. det må gerne tage noget tid, det vigtige er at jeg får lavet en god løsning. Hvem ved, måske finder jeg en løsning der er billigere og bedere end en helt ny drivlinie i england.

Jeg er stadig åben for gode ideer, og gode råd, hvis der er nogen der har nogen på lager.

Hisen Niels
19083: sv: sv: sv: sv: sv: VW 2,5 tdi? (01-11-2004 21:52:46) (svar på 19082)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.163.216.98)
Hej Niels
Vi har en VW men med 2,5 benzin, den kører dog lidt længre end vores disco V8. Det er rigtigt at motoren vender forkert, men prøv at kigge på en LT/sprinter der vender motoren rigtigt. Held og Lykke
Hans Martien
19084: sv: sv: sv: sv: sv: VW 2,5 tdi? (01-11-2004 22:54:18) (svar på 19082)
Søren Neumann (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.3.225.210)
Kender ikke som sådan noget til det, men mon ikke VW bruger samme motor i deres LT35?
Har læst at svenskerne har lagt Volvo Penta i Range Rover, og jeg mener også at have læst de har lagt de gamle 4 og 5 cyl. Mercedes i 88 og 109 samt selvfølgelig i Volvo (valp)
19087: sv: sv: sv: sv: sv: VW 2,5 tdi? (01-11-2004 23:50:36) (svar på 19082)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.170.61)
Det lurede mig, at det var en VM'er, som drillede. En 200 tdi er et godt bud, men også et par maskiner fra Iveco kan være attraktive. www.iveco.dk og du har hele deres motorprogram.
19108: Hvad med en 3.5 D ? (02-11-2004 18:01:43) (svar på 19034)
Lui (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.204.58)
Hej Niels;

Jeg kunne ikke dy mig, og da jeg sjældent er hjemme er det vist hurtigere at give dig (og andre) tippet her.

I UK er der mange der ligger en 3.5 liters diesel i deres LR'er fra en Mazda. Jeg ved ikke hvilken bil/varevogn motoren kommer fra men motoren er udviklet af Perkins og hedder i Mazda konfiguration :

Mazda HA 35 SL/SLT/SLTi. Den finder vej både til FC 101 og RR, og ejerne er meget begejstrede !

Specs : http://www.turborover4x4.com/mazdaspecs.htm

Min ide er så at finde denne mystiske Mazda hos en hugger i DK eller Tyskland etc., og løbe med en god diesel til billige penge. Jeg har spurgt på andre LR-forums men jeg har ikke fået noget konkret svar endnu på hvor den stammer fra. Jeg giver besked når jeg ved mere.

MD-engineering sælger adaptorer :
http://www.mdengineering.co.uk/category.php?c=k&p=category

men mon ikke der er en dansk smed der kan lave en adaptor, til en billigere penge.

Hvis ikke Mazda'en findes uden for UK, er man jo lige vidt og så kan man jo lige så godt tage skridtet fuldt ud og smække en 200/300 tdi'er i. Nedenstående kan måske give en ide om prislejet derovre. Siderne er lidt rodet, men sådan er huggere vel generelt...

http://www.landroverheaven.com/

http://www.moorfieldsv.co.uk/extrapage.htm

http://www.landys-landrovers.co.uk/spares.htm

Bedste hilsner, Lui
19109: sv: VW 2,5 tdi? (02-11-2004 18:22:15) (svar på 19034)
Hans Pedersen #4625, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.134.186)
hej Niels.
Jeg har lagt mange forskellige motorere i LR bl.a nissan patrol 3.3td,fiat ducati 2.5td,mercedes 3.0d og en enkelt BMW 2.4td. Min favorit er helt klart patrol`en, masser af kræfter og fed lyd (td6)og så er den nem at tilpasse. Har selv lavet adapterkit til dem alle, så hvis du har brug for et så bare sig til, så kigger vi på det.
mvh Hans
19127: sv: sv: VW 2,5 tdi? (03-11-2004 21:47:10) (svar på 19109)
Niels Lauritsen #6572, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.137.109)
Tak for jeres links, og øvrige oplysninger. Lui jeg har kikket på de links du gav, og det ser ud til at den der mazda er en ret stor operation, med en masse ændringer og "tilbygninger", og dermed også smådyr. Du må naturligvis gerne forske mere i hvor motoren kommer fra, det er jo altid godt at vide!

Hilsen Niels
19133: Mazda (04-11-2004 14:38:30) (svar på 19127)
lui (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.204.58)
Hej Niels;

Den Mazda motor lader til at være en som MD-engineering simplethen har importeret til motorombygninger. De er også de eneste der har reserdele til den i England. Så det er lidt af sidespor... I dag monterer de 2.8 Powerstroke motorer i stedet.

En søgning på andre forums med samme emne, mht alternative motorer til RR'en så er Nissan 2.8 og Isuzu 2.8 i blandt farvoritterne. Isuzu'en skulle være lidt mere rafineret og økonomisk, men sikkert også mere eksotisk at opspore. En "trooper" er efterhånden en sjælden gæst i gadebilledet... Helt tilfældet faldt jeg lige over et link fra Sverige med "hugger" tilbud :

http://www.eklunds.nu/bilar.htm

Der er både en Isuzu, Patrol og en Disco. Biler kaster de jo i nakken på hinanden "hinsadas", så måske er det billigt at hente stumper derovre ?

Men Patrol'en er jo som ganske rigtigt nævnt andet steds nem at finde til en god pris i DK.

Jeg har set en masse LR/RR konverteringer på nettet, og her er bare et eksempel :

http://www.fortunecity.com/x-stream/sky/100/landconv.htm

Mvh. Lui
23793: sv: sv: VW 2,5 tdi? (01-05-2005 21:57:47) (svar på 19109)
Niels Ebbe Tetsche-Rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.36.248)
Til Hans

Jeg sad og søgte på alternative motortyper til land rovere. Du nævner forskellige motorer - kan nogle af disse Patrol, Izusu osv også passe i en "109 fra 79? - hvor ejeren (mig) ikke kan få sin motor til at virke....


Mvh Ebbe

Jeg ved det er et gammel indlæg.....