tilbage

Land Rover Forum  

Index
19308: Vintererfaringer efterlyses (11-11-2004 22:56:29)
Mads Wallentin #6711, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.243.240.190)
I forbindelse med research til en artikel om vinterklargøring af Land Rover biler er jeg interesseret i at høre om, hvordan I klargør jeres biler til vinterens hårde tid med sne, is og kulde.

Vær sød at maile mig direkte på wallentin@mail.dk eller ring på 4087 8525 og fortæl mig det direkte.

Det eneste, som jeg kan tilbyde for jeres erfaringer, er den glæde I måtte opleve ved at se jeres gode råd på tryk i et blad, der er verdens mest læste LR-blad.

De bedste hilsner og på forhånd tak for hjælpen, Mads W.
Index
19311: sv: Vintererfaringer efterlyses (12-11-2004 07:54:56) (svar på 19308)
Jens H. Larsen #5562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.60.131)
Med den enorme kærlighed vi landroverejere lægger for dagen, til vores elskede biler, så er mange af de ting man bør tjekke før en udfordring , som vinteren er, ting som jævnligt tjekkes. Er der olie på? er dæktrykket OK? er dækmønstret tilstrækkeligt? osv. Spørgsmål som de fleste vil kunne svare på i søvne.
Men blot for at nævne nogle enkelte vigtige punkter:
- Sørg for at batteriet er velopladet, kulden tærer meget.
- Tjek kølevandet, er der nok antifrostvædske i.
- Tjek om oliefyret virker, hvis et sådant er monteret.
- Smør dørlåse, så de ikke fryser til.
- Hvis du ikke er typen der spendere hver weekend i den lokale grusgrav, så få lidt øvelse i kørsel med lavgear og spærredifferentiale og evt. airlock på det rette underlag.
- Efterse evt. recoverygrej, spil, kæder, ringslinger, kasteblok etc.
- Har du snekæder, så læg dem bag i bilen.
- Telefonliste til regionens medlemmer, hvis du mod al forventning alligevel få sat dig fast.

Vi ses i driverne, Jens
Index
19335: sv: sv: Vintererfaringer efterlyses (12-11-2004 22:44:20) (svar på 19311)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.99)
+++ skift brændstoffiltre, benzin/diesel, er der kapacitet på batteriet? v. minus 20 Grader laver bilen et komplot mod dig! batteriet har kun den halve kapacitet men tilgængæld er olien dobbelt så tyktflydende! er der udsigt til streng nattefrost så tag batteriet med ind i varmen hvis du har mulighed for det. Ved kørsel i sne og vinterføre må man kun køre m. låst centerspær for evt. komme gennem dyb sne og kun v. lav hastighed, i fart m. centerspær på glat underlag bliver bilen total uregerlig. Der skal helst være min. 3-4 mm. mønster på dine dæk, grovmønstrede terrændæk er mindre egnede til vinterkørsel.
Index
19355: sv: sv: sv: Vintererfaringer efterlyses (13-11-2004 19:33:47) (svar på 19335)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.222.43)
Da må jeg nok sige, at jeg er ikke helt enige med Verner.(Untagelsesvis). Er det så kritisk med centerspære, så er din dæk urealistisk dårlig! Hvad tror du vi andre som kører med serie biler gør? Specielt dem af os (som mig) som bor nordpå!
Index
19357: sv: sv: sv: sv: Vintererfaringer efterlyses (13-11-2004 21:45:44) (svar på 19355)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.99)
Nu fremgik det ikke helt præcist hvad indspørgerens biltype var, så derfor skød jeg med "spredehagl" det gælder således for seriebiler at man skal afholde sig fra at køre med låst firehjulstræk i høj fart. Endvidere skal man være opmærksom på at der skal drænes for vandsamling i tank og, hvis man har en såkaldt "sedimentor" monteret, dvs. snavs og vandudskiller, thi vand har som bekendt den evne at det bliver "stift i frostvejr" Least not last,use our common sense, get safe thrue the winter and do not forget, there are some 1-3 days every winter that the insurancecompanies really are going to get to the pockets!
Index
19366: sv: sv: sv: sv: sv: Vintererfaringer efterlyses (14-11-2004 14:03:42) (svar på 19357)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.82.80)
Den med Serie Biler i 4Wd,eller Defender med låst center diff, har nok noget med gældende friktion,& definition af høj fart, at gøre, På de hjemmelige Norske vej, har jeg efterhånden ingen hæmninger med at sætte 4WD til. Når man kører på de sædvanlig usammenhængende is plader, så vil en vis'løshed' i bagenden eller lidt 'gliptak' på vej op ad bakke, fortælle en at man rolig kan sætte 4Wd til! En rimelig forekommende glathed søger for udligning mellem akslerne, & man kører stabilt,specielt nedover!
Hvis man hører, eller mærker, lidt 'Hukken' nedfra, så er det ikke glat nok. Tage 4Wd fra. Man skal aldeles ikke være nervøs for at sætte sin 4Wd til, eller låse center diff. Sandsynligheden (& statistikken herop) taler for at chancen for 'uønsket manøvre' er større når man kører i 2Wd. Jeg har ofte kørt hele strækninger, på flere hundrede Km i 4Wd, med min Ex-Mil One Ton S3 109!
Noget af 'Nervøsitetet' i Danmark, ang 4Wd & glatte vej,vedrører visse biler af asiatisk herkomst, som er berømt for at kaste sig i en 1/4 Nelson ind i det nærmeste grøft,under vinter forhold!
Land Rover,Uanset model & årgang er HELT FRI for disse unoder. Såkald 'Køre experter' skulle hellere kom herop at prøve 4Md i træk under vinter forhold! Om ikke andet så for at indse at der er en væsentlig & chokkerende forskel på hvordan forskelig 4WD biler opfører sig, Specielt i SUV klassen! Come on Freelander, Give ém Hell!!
Index
19367: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vintererfaringer efterlyses (14-11-2004 14:49:14) (svar på 19366)
Niels-Henrik Riis Jensen #5025, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.163.148)
Skal til Finland til jul, to friske batterier er der på min RR Diesel, og Eberspächer (Hydronic D5WSC) fyret skal sikre at motoren er varm før der køres. Er det en god idé at sætte en batterioplader på det ene batteri så der er fuld strøm på når fyret startes/kører? Er det lige meget hvilket af batterierne?
/Niels
Index
19369: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vintererfaringer efterlyses (14-11-2004 16:00:43) (svar på 19367)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.82.80)
Se Jens & Verner's indlæg! Generalt, skal du helt til Finland, så er opladning af batteriet ikke en problem, men det er nok en ide at oplade begge!om nødvendig! Jeg gå ude fra du kører 12V, 2 batterier parallel forbundet, med 'split charge'. Min umiddelbar reaktion på din tur plan er at batteri & varme, ikke bliver problemet,når du har fulgt Jens & Verner's gode råd. Til gengæld skal du nok erfare, at de dæk som var mere end godt nok til den Danske vinter, kommer noget så grufuld til kort derop!
Index
19371: sv: Vintererfaringer efterlyses (14-11-2004 16:10:29) (svar på 19308)
Mads Wallentin #6711, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.100.72)
Kære alle.
Tak for jeres indspark. Jeg har også modtaget en del indlæg fra Norge og Sverige på min mail. Og de er bestemt brugbare.

Men jeg mangler nogle få annekdoter - I bestemmer selv om I vil være anonyme - om jeres vinteroplevelse. Så har I været ude for et eller andet i sne, kulde eller is, som kan få det til at trække på smilebåndet eller som gjorde I opfandt en smart lille dims eller som resulterede I noget helt tredje... så skriv til mig!

Og har I billed af det, så er der mulighed for at se sin bil (og sin historie) på tryk i LRO.

Min mail er wallentin@mail.dk

Bedste hilsner, Mads Wallentin