tilbage

Land Rover Forum  

Index
18546: Om at gøre en god bil bedre (10-10-2004 15:51:19)
Jan Poulsen #6642, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 80.167.210.238)
Hej alle

Nå så er øsen blevet malet, og det er ved at være tid til at se på de næste forbedringer. Hvilket gerne må omfatte en udskiftning af bremserne fra tromler til skiver. Zeus i UK har lavet sådan et ombygningskit, men som jeg kan se af adskillige gamle tråde er det sin sag at så sådan en ændring igennem i DK. I den forbindelse har jeg lige sendt en mail til Land Rover Danmark for at se om de kan hjælpe.

I mellemtiden vil jeg lige afsøge de ærede medlemmers viden om andre muligheder. De løsningsforslag jeg er blevet præsenteret for i den virkelige verden lyder

1. sæt dem på, kør med dem synspersonalet vil ikke vide om de skal være der eller ikke (hvis de ved det er den løsning for dyr)

2. Bare monter dem og få dem synet, de ser kun efter om de bremser korrekt.

3. Snak med synspersonalet om det. Jeg har skrevet til spørgejørgenkontoret, fik en sludder for en sladder uden konkrete anvisninger

4. Der er noget med EU. Et eller andet med at en bil syenet i et land automatisk er godkendt i hele EU. Er det en udlægning nogen kan bekræfte, således jeg tager til UK får monteret kittet, får den synet og tager hjem til Danmark efter endt ferie.

Kæmpehilsener
Jan
Index
18550: sv: Om at gøre en god bil bedre (10-10-2004 20:34:38) (svar på 18546)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.20)
Tillykke med den lakerede øs, men kunne du måske indvie os andre i, hvad type LR du futter rundt i. Det letter nemlig besvarelsen...
Enhver konstruktionel ændring på et typegodkendt køretøj skal være dokumenteret og velsignet af fabrikanten ( eller dens representant).
SBI 'spørgejørgenkontor' har jeg gode erfaringer med; deres svar er faglig kompetente og forståelig og personalet er meget behjælpelig, hvis det drejer sig om komplicerede ting.

Det, du nævner under punkt 4. kan ikke anvendes på en dansk registreret bil: du kan ikke få din bil synet i UK og 'overflytte' denne nationale godkendelse til DK. Det med godkendelse i et andet EU-land betyder i praksis, at eet i et andet EU-land typegodkendt køretøj også skal kunne godkendes i de øvrige EU-lande.

Hvis du f.eks. har en 88" kan du forbedre bremseegenskaberne ved, at montere de kraftigere bremser fra en 109". Ligeledes kan du understøtte bremseservoen ved at montere en vacuumpumpe ( fra Peugeot ) og fjerne den meget britiske installation i indsugningsmanifolden ( hvis du har en dieselbil).
Index
18555: sv: sv: Om at gøre en god bil bedre (11-10-2004 01:18:47) (svar på 18550)
Jan Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.167.210.238)
Paul

Tak for svaret, det er netop en 88" jeg futter rundt i

Jan
Index
19869: sv: sv: Om at gøre en god bil bedre (08-12-2004 17:32:01) (svar på 18550)
Anker V. Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.177.248)
Vacumpumpe fra en peugeot- det lyder interesant ! må jeg høre mere ?? - Lige nu sidder den eneste bremseforstærker i mit højre ben - med stor forventning "nyt medlem" 110 bus fra 1985 - Østjylland
Index
19870: sv: sv: sv: Om at gøre en god bil bedre (08-12-2004 18:17:42) (svar på 19869)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Din 110" burde kunne bremse uden de store anstrengelser.
Du skriver "nyt medlem" , er din bil også ny?
Måske er dine bremser eller vacuumpumpen defekt?
Prøv at få det checket!
På serie 3 diesel kan man med fordel montere en Peugeot servopumpe på et extra remhjul, og afmontere butterfly ventilen på indsugningen. Herved bremser bilen bedre og røgudviklingen formindskes.