Hej Asbjørn
Det lyder som et rigtig godt projekt, du her er ved at kaste dig over. Men med mindre at du køber én, der allerede ER totalrenoveret, så må du nok se i øjnene, at sådan en gammel svend ER et projekt. Men et rigtig sjovt projekt, så lad dig ikke skræmme væk af det. Jeg er selv ved at renovere en SIII 88´er, og jeg har ingen anden mekanikeruddannelse end den, jeg har fået ved at arbejde med den. Og en gammel Land Rover er Guldbilen at lære at være hobbymekaniker på - alt er overskueligt, og 95% af bilen er konstrueret overordentligt logisk (og de sidste 5 % bærer så til tider lidt præg af at konstruktørerne har haft travlt med at komme ud og få deres "five o´clock tea"...
Din (for du køber den da, gør du ikke?;o)) Serie 2a har nok en benziner på 2,286 (eller i daglig tale 2,25) L, og den yder omkring 70 HK, og det er rigeligt. Det er ingen racer, men det ER Land Rovere heller ikke. Prøv iøvrigt at søge på tråden "ydelse i hk / afgift" her i forum - dér kan du finde mange flere oplysninger.
Du kan på alle Seriebiler og Defendere frit tage toppen af, og vælge om du vil køre med hardtop, truckcap, kanvastop eller helt topløs. For Land Rovere efter 1987 er der nogen afgiftsmæssige forhindringer, men det kommer jo ikke til at berøre dig. En softtop kan købes flere steder i UK, og der er masser af kontakter her i klubben. De sælges typisk for et par tusinde i en fin kvalitet, og tilsvarende et par tusinde for bøjler og andet monteringskit - men det kan man lave selv, hvis man er bare lidt ferm i et smedeværksted.
Reservedele til de gamle Seriebiler er ikke ret dyre, og de er fremfor alt meget lette at skaffe, bilernes alder taget i betragtning. Enten hos Williams eller Midtjysk, eller i UK - eller du kan sætte en annonce i roverbørsen her i klubben - dlrk´s medlemmer har ofte en mani med at samle ufatteligt meget ragelse sammen til vores kære biler, så det er ikke småting der ligger og pynter op i laderne rundt om i landet....
Prøv også at se på linket her:
http://www.eunos.com/keith/landy/"Keith" og hans restaurering af "Basil" (en SII benzin) - det er en meget omfattende hjemmeside, og der er virkelig guldkorn at hente, hvis man er nybegynder i dén verden.
Så køb din bil, anskaf en reperationshåndbog, meld dig ind i klubben og træd indenfor i rækkerne af "De tossede Aftagere af Solihulls antikviteter" :o)
RH Niels K. Petersen/ reg. øsj 6803
PS Hvad V8´eren angår, så ved jeg ikke meget - men det er der ganske sikkert andre er på forum, der gør.