tilbage

Land Rover Forum  

Index
20139: "udsættere" på dieselen (21-12-2004 01:31:30)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 195.215.86.124)
Jeg har nu kørt i 3/4 år i min nyrestaurerede 88"`5- hovedlejede diesel. Når jeg starter om morgenen udlægger den ægte blå "Londontåge", og der er udsættere som på en benzinmotor der ikke er helt morgenfrisk. Der blev skiftet dysespidser, og pumpen var i prøvebænken hos det hedengangne Erwins diesel på Fyn. Den gav for lidt i startmængde, men var ellers ok. Pumpen er ikke blevet justeret siden monteringen hos dieselmekanikeren.
Når motoren er driftsvarm, og den får "mellemgas" er der stadig disse "udsættere".
Hvorfor gør den det?
Mvh.
0498 Martin
Fyn
Index
20140: sv: "udsættere" på dieselen (21-12-2004 01:52:21) (svar på 20139)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Martin!
Der kan være flere årsager til Londontågen, som andre kan udrede nøjere for dig end jeg lige kan klare p.t.

Udsætterne kan skyldes at dit sedimentfilter skal efterses for slam og vand/is -- det gav udsættere på min sidste år kan jeg huske samt at du kan have blokeringer i dit BrO-system i øvrigt (tjek dit fuelfilter - evt. skift til nyt).

Udsætterne kan også skyldes luft i dit system (evt. lækker en af dine dyser i toppen og "trækker" luft ind i systemet når motoren får lov til at hvile sig om natten).
Håber du kommer nærmere en forklaring.
SIIIdieselhilsen Stefan - Skanderborg
Index
20141: sv: sv: "udsættere" på dieselen (21-12-2004 02:14:31) (svar på 20140)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 195.215.86.124)
Hej Mai&Stefan
Rart at høre fra rigtige IIIèr kørere.
Den der fikse vandudskiller som fabrikken har monteret på rammen, har jeg flyttet, og sammenbygget med br. filtret som er monteret øverst på torpedoen, - så ingen frost, eller vand. Hvis du kunne høre disse "udsættere" vil du også give mig ret i at det ikke er luft, den giver sådan et "puff" i udstødningen, og så går den ellers jævnt indtil det næste "puff".
Med hensyn til Londontågen, så har min kone og jeg lavet den aftale at vi tager afsked med hinanden i døren, for vi kan alligevel ikke se hinanden når jeg vinker samtidig med at jeg kører. Det er ellers en skam, for det har vi gjort i mange år.
Mvh
Martin
Index
20154: sv: "udsættere" på dieselen (21-12-2004 12:24:57) (svar på 20139)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.4.161)
Det kan være noget så simpelt som at pumpen skal drejes en lille smule. Prøv at finde en mekaniker der kan stille pumpen efter gehør. Hvis pumpen er stillet nøjagtigt på mærket, er der ingen kompensation for slid.

Hvis det hjælper, skal du ikke blive overrasket over enkelte udsættere i tomgang. Det siges at være normalt.

London-taxi'erne kørte i mange år rundt med den samme motor. Måske har du fået en motor fra en taxi?. Når Lucas putter røg i ledningerne, putter LR måske tåge i de motorer der skal køre i London?

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
20156: sv: sv: "udsættere" på dieselen (21-12-2004 13:12:55) (svar på 20154)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.4.106)
Du løsner dysrørene først, herefter boltene, som holder pumpen. Drej pumpen til venstre. Spænd i omvendt rækkefølge. evt. skal der udluftes. Men ellers skulle den bare starte og udvikle mørk røg. Så skulle du værer over 'udsættere', hvilket er tegn på, at timingen ikke er okay.
Index
20158: sv: sv: sv: "udsættere" på dieselen (21-12-2004 15:35:47) (svar på 20156)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 195.215.86.79)
Hej Søren & Paul
Tak for jeres svar, det er også pumpejustering som jeg hælder mest til i mit eget fejlfindingskatalog. Men jeg har tidligere læst her, at ved udlægning af blåt røgslør, skal pumpen drejes mod højre, dvs. indsprøjtningstidspunktet kommer tættere på Ød.,og du Paul skriver at den skal drejes til venstre, -hvad gør jeg?
Hvor meget skal jeg dreje den ad gangen? som tommelfingerregel kan man sige at en millimeter svarer til 1 grad, sådan cirka, men hvor meget bør jeg starte med at dreje den?
Mvh.
Martin
Index
20159: sv: sv: sv: sv: "udsættere" på dieselen (21-12-2004 15:51:33) (svar på 20158)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.4.161)
Det jeg ikke den store forstand på, men hvis det var mig, ville jeg dreje den et bette nøk den ene vej og se(høre) om der er en forbedring. Er der det, så et bette nøk til indtil det bliver værre.
Bliver det værre i første forsøg, skal den nok bare den anden vej.
Når den ser ud til at være der for enden af udstødningsrøret, så kør en lille tur og mærk om den også vil præstere noget. Når den står rigtigt, vil du sikkert opleve en mere kontant motor med endnu tydeligere diesel-karakteristik. Den "slår" lidt mere i tændingen i modsætning til den mere vattede rysten når den er ude af justering.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
20186: sv: sv: sv: sv: "udsættere" på dieselen (22-12-2004 08:29:53) (svar på 20158)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.4.106)
Du skal drejen pumpen med uret, men du kan eksperimentere. Den sidste pumpe, jeg havde fingre i, blev justeret helt ud til venstre og så en kendelse tilbage igen. Pumpen havde flere mærker, hvorfor det ikke var muligt at afgøre, hvor det korrekte sad. Bedst er lidt sort røg under accellerationen. En 5-lejet-motor kan gå så dejlig sund, men det kræver 'Fingerspitzengefühl' og lidt tålmodighed.
Index
20191: sv: sv: sv: sv: sv: "udsættere" på dieselen (22-12-2004 11:36:25) (svar på 20186)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)

Inden jeg fik justeret min pumpe osede kareten konstant.
Forgæves havde jeg flere mekanikere til at kigge på problemet uden at det gjorde sagen bedre, men de mente nok, at der skulle en ny pumpe til.
Så fik jeg det gode råd her i forum, at pumpen nok skulle stilles.
Føst mærkede jeg pumpestillingen op. Derefter justerede jeg pumpen mod uret til yderstilling mod uret, da jeg fik at vide at det nok var det der skulle til (der var knap 3mm at gøre med) - den osede ikke i tomgang efter manøvren.
Kort prøvetur, som viste kraftig sort røgudvikling under ligeudkørsel.
Holdt ind til siden og justerede en anelse med uret. Prøvekørsel igen - lidt bedre, men ikke perfekt.
Justerede igen mod uret - og så var den der.
Håber for dig, at det bare er det der skal til.
SIIIerhilsen Stefan

Summasumarum viste det sig at justeringen fra første trin til det fine slutresultat blev 1/10 mm - altså så minimalt som det nu kunne være - og forskellen er mærkbar. Kører nu fint i tomgang og accellerer fantastisk. Lidt sort pust under accelleration, som forsvinder såsnart den ønskede hastighed er opnået.
Man kan forbavses over hvor lidt der skal til.
Index
20192: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "udsættere" på dieselen (22-12-2004 14:01:16) (svar på 20191)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.209.239)
Kan noget lignende evt. tage "londontågen" om morgenen på min RR med VM. Det varer kun 20-30 sek. medens den tænder uregelmæssigt men er utroligt pinligt, når man har parkeret et offentlig sted. Man får truende blikke og attituder fra de mange NOAH medlemmer der åbenbart findes.
Jeg har haft den hos specialist, men ud over at det kostede en hel del, ændrede det ikke noget og dommen var at der ikke er noget galt.
Index
20195: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "udsættere" på dieselen (22-12-2004 16:07:43) (svar på 20192)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Hanne og Knud!

Det - må I (eller rettere sagt: alle andre)nok lære at leve med. At øsen efterligner tågen over Loch Ness eller London ved start, skyldes gerne kondensdråber i systemet fra over natten - og forsvinder om sagt så snart motoren har taget nogle omdrejninger og fået sparket det bagud igennem udstødssystemet. Det er der intet odiøst ved og er ganske normalt, da det drejer sig om alm. vanddamp. Men hvis den blev ved, ville sagen være helt anderledes og grund til bekymring.
Et tip: lad være med at betragte udstødsgassen via sidespejlet under opstart. :-)
God jul Stefan
Index
20198: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "udsættere" på dieselen (22-12-2004 19:27:10) (svar på 20195)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.211.9)
Jeg holder øjnene fra spejlet, lukker for ventilationen og/eller sætter en næseklemme på :-)

Mvh og de bedste ønsker om en glimrende Jul og et endnu bedre Nytår!
Knud