tilbage

Land Rover Forum  

Index
20796: Stigende kølevandstemperatur Del 2. (19-01-2005 10:20:20)
Mads Peter Møller #6645, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.250.18)
Tak for de gode råd vedr. temperaturproblemer i SIII.

Jeg har fuldt dem og skiftet såvel termostat og temperaturføler. Den gl. termostat var 82c. den nye er 75c.
Ventelatorremmene er slidte, men trækker viften rundt.

Omk. ca. 100 DKK:-)

Resultatet er at temperaturmåleren nu er steget til at stå lige på kanten af det røde felt!!! Øv!

Man skal blot køre 2 km før denne stegetemp. er opnået.

Nu skifter jeg køleren, men hvad gør jeg hvis det ikke løser problemet, er der andre mulige grunde til hedeturen.

Gode råd er meget velkommende.

Mads



Index
20797: sv: Stigende kølevandstemperatur Del 2. (19-01-2005 10:52:22) (svar på 20796)
Frank Lund #6039, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.197.126.60)
Har du testet i en gryde om den nye termostat virker?
Prøv at pille termostaten helt ud og kør en tur - bliver motoren så stadig varm? <- Det skal kun bruges til diagnose ikke en permanent løsning.
Bliver der overhovedet pumpet vand rundt?
- Prøv uden termostat monteret at pille slangen af toppen af køleren, så skulle du helst kunne se at der kommer et ordentligt skvulp vand ud, når du starter motoren.
Bliver vandet faktisk varmt?
- Prøv at køre en tur og mål kølervandets temperatur med et termometer. Det kan jo godt være den nye føler, der er defekt.

Antag ikke at bare fordi en LR-reservedel er nu, at så virker den.

/Frank Lund
Index
20798: sv: sv: Stigende kølevandstemperatur Del 2. (19-01-2005 10:59:30) (svar på 20797)
Mads (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.228.250.18)
Hej Frank,

Min varme virker i kabinen, så jeg går udfra at der er cirkulation. Har også prøvet at se om det påvirker temp. at åbene og lukke for varmen, men kan ikke se forskel.

Mads
Index
20800: sv: sv: sv: Stigende kølevandstemperatur Del 2. (19-01-2005 11:14:56) (svar på 20798)
Gertrud Jensen #5346, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.166.41.106)
Kære Mads
Min Serie III's temperaturmåler er også begyndt at vise mere end sædvanligt, men da brændstofmåleren gør ligeså er det spændingsstabilisatoren den er gal med. Prøv at fylde tanken helt op og se om brændstofmåleren opfører sig som normalt eller om den går ud over måleområdet. Spændingsstabilisatoren er let at skifte.
Med venlig hilsen
Gertrud
Index
20801: sv: sv: sv: sv: Stigende kølevandstemperatur Del 2. (19-01-2005 11:28:24) (svar på 20800)
Mads (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.228.250.18)
Hej Gertrud,

Min tankmåler fungerer normalt, det vil sige tendensen er faldende ikke stigende.

Tak for hjælpen,

Mads
Index
20812: sv: sv: sv: sv: sv: Stigende kølevandstemperatur Del 2. (19-01-2005 17:55:17) (svar på 20801)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.168.48)
Gertruds bud var ellers snedige! men hvis fejlen er lidt mystisk, & vand pump er OK, og termostat er OK, så check lige tænding, & carburettoren! For høj (tidlig)tænding kan få en motor til at køre varm,ligeså en for mager blanding. En serie bil er dejlig enkelt, men kræver hyppige (men nemme) justeringer.
Index
20818: sv: Stigende kølevandstemperatur Del 2. (20-01-2005 01:16:19) (svar på 20796)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 192.38.163.55)
Hej Mads!

Når du ikke kan se forskel, når du åbner/lukker for varmen, så tyder det altså på, at kølevandet ikke kan komme ordentligt rundt. Sammenklemte/tilstoppede kølerslanger kan have den virkning, men det kan en defekt vandpumpe altså også. Det kunne være interessant at vide, om motoren taber vand? Da du skyllede køleren, skyllede du den så ordentligt igennem med en haveslange nedefra?

David har muligvis fat i noget, når han nævner en benzinmotors tændingsindstillinger, det kan jo være at din brændstofpumpe står forkert, hvilket igen kan være afledt af, at forkæden er meget slidt. Hvis vi ellers skal gætte videre, kan vi jo også skyde på en sprængt toppakning.

Hvis der er tale om et vandtab, kan årsagen ligge her, men der kan også være tale om noget så fjollet som et defekt kølerdæksel. Så er jeg vist også nået til vejs ende med mine forslag af den mere overkommelige slags. Herefter ligner det revner i cylindervægge, et revnet topstykke og andre grimme ting, lad os ikke håbe det!

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
138070: sv: sv: Stigende kølevandstemperatur Del 2. (19-11-2013 18:08:08) (svar på 20818)
Michael M (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 92.246.2.140)
Faldt lige over denne gamle tråd, og får lyst til at kommentere på ...
"Når du ikke kan se forskel, når du åbner/lukker for varmen, så tyder det altså på, at kølevandet ikke kan komme ordentligt rundt."
Jeg ved ikke noget om seriebiler, men hvis deres varmeapparater er indrettet som Range Roverens, så løber kølevandet igennem varmeapparatet permanent. Det, man foretager sig med knapperne i kabinen, er at bestemme, om (noget) luft skal sendes via den altid varme del af apparatet, eller udenom, og dermed om der skal varmes op eller ikke.
Jeg tænker, det er godt på den måde, for så er der ikke noget, der står og "sander til", fx i løbet af sommeren. Men det betyder så, at man ikke kan få noget at vide om kølevandscirkulationen ved at åbne eller lukke for varmen.