tilbage

Land Rover Forum  

Index
20822: Højt benzinforbrug & eftertænding?? (20-01-2005 11:27:17)
Jakob Garde - 4065 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.208.142)
Jeg ejer en 88" S3 årgang 1973 med 2 1/4 benzinmotor & Zenith-karburator.

Efter kørsel når motoren slukkes, kan motoren nogle gange godt finde på at "køre lidt endnu" - eftertænde.

Derudover kører jeg max. 250 km. på en tank ved blandet kørsel - kan det virkelig passe??

Kan man selv renovere karburatoren/justere denne - hvordan/hvad skal gøres?

Hvordan skal tændingen stå?

Er det ventiler der skal justeres?

Hjælp! ... jeg aner ikke ret meget om benzin-motorer...
Index
20825: sv: Højt benzinforbrug & eftertænding?? (20-01-2005 13:50:56) (svar på 20822)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.4.161)
Du har 45 liter i tanken under passagersædet. Hvis du tanker 35-40 liter pr. 250 km, har du en brændstoføkonomi på 6,25 - 7,14 km/l ved blandet kørsel. Ikke dårligt, idet de opgivne 8 km/l er under optimale forhold med en ny motor.

Hvis motoren er værd at beholde, og hvis der er slør i akslen til strømfordeleren, bliver motoren kisteglad for en ny strømfordeler og evt. en ny Weber 34ICH karburator.

Hvis du skifter strømfordeler, så stil de nye platiner før du monterer strømfordeleren. Det skåner ryggen.

Hvis du beholder den gamle fordeler, så skift kondensator og platiner. Nu om dage kan det ikke betale sig at file på platinerne. Platiner justeres til 0,36 - 0,41 mm.

Ventiler justeres til 0,25 mm to til fire gange om året. Hav altid nogle ventildækselpakninger liggende.

Stil tændingen til 3-6 grader FØD alt efter oktantal (92-98 okt). Finjuster i forbindelse med prøveture.

Bruger bilen olie?. Hvis der brændes olie af, kan der afsættes koks i topstykket. Disse gløder en kort stund efter tændingen er taget og kan sætte ild til benzinen. Hvis der brækker et stykke koks af og det sætter sig mellem ventil og ventilsæde, kan ventilen brænde af.

Jeg tror du kan få et renoveringskit til karburatoren. Jeg foretrak dog at sætte en ny på.
Justeringen er begrænset til tomgang og blanding ved tomgang.
Skru blandingsskruen ind til motoren taber omdrejninger. Skru den herefter en halv omgang ud.

Ovenstående er baseret på 9 års samliv med en 2,25 benz.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
20826: sv: Højt benzinforbrug & eftertænding?? (20-01-2005 14:25:18) (svar på 20822)
Thomas Carstensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.185.162)
Hej Jakob

Jeg har en 90 fra 2,25 benz. fra '84. Den kører 6,8 - 7 på en liter, på små std. dæk. Så din oplevelse er vist ikke helt ualmindelig.

Jeg havde også problemer med eftertænding lige da jeg overtog min bil. Jeg konsulterede en gammel garvet mekaniker som fortalte mig at 80% af eftertændingsproblemer skyldes for høje omdrejninger i tomgang. - Og ganske rigtigt forsvandt problemet også, da jeg reducerede tomgangen fra ca. 1000 til 700 omdr./min.

Jeg har endvidere erfaret fra en absolut guru på området, at vores motortype bliver meget tørstig når den sejtrækker.
Index
20833: sv: sv: Højt benzinforbrug & eftertænding?? (20-01-2005 17:57:28) (svar på 20826)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.216.147)
Hej Jakob, Du skal ikke være nervøs for at renovere carburettoren. Zenith'en er enkelt & let. Et reno sæt koster 120Kr i Norge, og er sikkert ikke dyrere i DK. Dog prøve at undgå den der hedder 'Bearmach' Jeg har dårlige erfaringer med alt fra den firma! Når du så har renoveret carburettoren,(afmontere helt & undgå dårlig ryg, & vildfaren stumper.) & stillet tænding, & gentaget carb justering dagen efter med varm motor, så skal du se at eftertænding er en saga blot! & brændstofs økonomien bliver tilsvarende forbedret, dog ingen mirakler altså!
Held & Lykke med projektet, David.
Index
20866: sv: Højt benzinforbrug & eftertænding?? (21-01-2005 21:18:03) (svar på 20822)
Bo Vestergaard Fyhring #3174, reg. vjy (medlem) (ip-adr: 195.249.26.72)
Et forslag til bedre økonomi få høvlet 2,5 til 3 mm at toppen så hæver du kompresione med 1 bar. Du skal dog efterfælgende bruge andre tændrør med tændingstidpunktet er 6 grader før top. På en god dag kører jeg over 9 km/l eller med blandet kørsel og trialer 7 - 7,5 km/l.
jeg kører med høj gering i transfere kassen svarende til konstant overdrive.
Du bør ikke være utilfreds med dit forbrug.

3174

Index
21002: sv: Højt benzinforbrug & eftertænding?? (27-01-2005 10:17:22) (svar på 20822)
Jesper Løwe #5495, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.196.172.230)
Hej Jakob

Ganske rolig, nu har jeg i 3 år kørt 109" med 2 1/4 benzin, og jeg kan få maks. 5,5 km/l ud af min ved blandet kørsel, jeg havde dog den erfaring med min Zenith karburator, at den var blevet varm og var slået skæv, og trak derfor falsk luft (somewhere) og her hjalp et renoveringskit ikke, men efter jeg skiftede til en Weber og fik straks ca 1 km mere pr. liter.
Index
21003: sv: sv: Højt benzinforbrug & eftertænding?? (27-01-2005 10:47:17) (svar på 21002)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.209.205)
Så skulle I lige prøve en 6-cyl 109" eller endnu bedre en RR V8 med aut. gear! :-)