tilbage

Land Rover Forum  

Index
21186: blink, blink, blink, lys (05-02-2005 20:52:37)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.167.205.60)
A ka æ fin u a t

Jeg er ved at samle min nyrestaurerede 2a.

Elsystenet er fra 1979 ex brandværn, der har været tilsluttet en masse extra blinkhalløj til udrykning og det har jeg pillet af, så nu er jeg i tvivl om hvor hvad går hvorhen.

Hvor mange ledninger sidder der på det runde blinklysrelæ. Hvilke farver er monteret ud for hvilke stik nr. , relæet's stik er nummereret og er alm. standart relæ fra fabrikken mrk. GFU103

Iflg. min manual side 16N så sidder der kun to ledninger i relæet kan det passe?

Hilsen Claus Pihl.
Index
21187: sv: blink, blink, blink, lys (05-02-2005 22:34:12) (svar på 21186)
Thomas Holm #3251, reg. post@thnet (medlem) (ip-adr: 83.89.176.98)
Vedr. blinkrelæet med to ledninger: Ja, sådan er det. Det er et bimetalrelæ. Inde i relæet er en bimetalsarm. At den er bimetal betyder, at det er to metaller af forskellig type, som er smeltet eller presset sammen. Disse to metaller udvider sig forskelligt, når de opvarmes, og dermed vil bimetallet bøje. Når strømmen begynder at løbe igennem armen, opvarmes metallerne, og armen begynder at bøje indtil den har åbnet kontaktsættet i relæet. Når først kontaksættet er åbent, render der ikke nogen strøm længere, og bimetallet bøjer tilbage og lukker kontaktsættet igen, og cyklussen starter forfra. Det er også på grund af denne opvarmning at lyset blinker hurtigere, når en pære springer, og langsommere når der er trailer på. Jo større belastning, jo mere opvarmning, og jo længere tid går der inden armen er afkølet.
Index
21207: sv: sv: blink, blink, blink, lys (07-02-2005 15:46:41) (svar på 21187)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.167.205.60)
Tak jeg har fundet ud af det nu.

Der sad altså 3 ledninger. En rød/sort, lysgrøn/brun og mørkgrøn.

Hilsen Claus Pihl