tilbage

Land Rover Forum  

Index
21515: Periodisk syn (18-02-2005 11:35:53)
Martha & Vagn Altmann #4361, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 83.92.130.83)
Så fik vi indkaldelse til syn af vores Defender. Som nytilflyttere til Tinglev, vil vi gerne vide hvilke af områdets synssteder man skal vælge for at undgå diskussion om afprøvning af bremser på rullefelt.

mvh

Vagn
Index
21517: sv: Periodisk syn (18-02-2005 12:38:31) (svar på 21515)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.4.186)
Aabenraa og Padborg, men det skader ikke, at gøre opmærksom på, a køretøjet er udstyret med permanent firhjulstræk, som ikke kan slås fra.
Index
21519: sv: sv: Periodisk syn (18-02-2005 13:14:40) (svar på 21517)
Martha & Vagn Altmann #4361, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 83.92.130.83)
Tak for svaret Paul.

mvh

Vagn
Index
21526: sv: sv: sv: Periodisk syn (18-02-2005 18:40:36) (svar på 21519)
Anne Maria Drejer & Walther Ehrenreich #4563, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.165.86.66)
Skal det forstås sådan at LR ikke kan tåle at komme på rullefeldt?? I så fald, hvordan skal bremserne så afprøves!
Index
21527: sv: sv: sv: sv: Periodisk syn (18-02-2005 19:08:11) (svar på 21526)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.4.186)
Walther,
det er meget skadeligt for gearkassen, at komme på rullefelt. Forhjulene vil blive drejse rundt uden at baghjulene drejer og det duer bare ikke på køretøjer med permanent firhjulstræk. Håndbremsen må heller ikke afprøves med rullende bil. Synsmanden SKAL udføre den helt almindelige vejbanebremsetest og derfra vurdere, om bilen bremser korrekt !
Index
21528: sv: sv: sv: sv: Periodisk syn (18-02-2005 19:14:11) (svar på 21526)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.81.103)
Hej Annemarie og Walther.Tag bare og kør jeres bil til syn,de er ikke så dumme hos statens biltilsyn som nogen her i forum vil gåre dem til,og husk der er ligeså mange meninger som der er landrover-ejere.
Index
21529: sv: sv: sv: sv: sv: Periodisk syn (18-02-2005 22:45:48) (svar på 21528)
Anne Maria Drejer & Walther Ehrenreich #4563, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.165.86.66)
Tjah.
Nogle gange kan man godt blive lidt forvirret her på forum.
Min 110 STW har efterhånden været nogle gange på rullefelt. Inden jeg kører til syn får jeg bremserne kontrolleret på rullefelt hos en kammerat, og så igen til syn. At der kunne ske større skade ved det har jeg egentligt ikke spekuleret så meget over. Det der betyder mest for mig er at bilens bremser er i orden når der er brug for det, og så gider jeg ikke hænge mig i hvad man må og hvad man ikke må. Min bil skal være i orden!!. Står der skrevet nogen steder at LR ikke må komme på rullefelt vil jeg gerne prøve at påtale det til næste syn, men så fortæl mig hvor det står.
Hvad selve synet angår har jeg aldrig haft de store problemer trods forskellige synsassistenter. At der kan være krakilere imellem vil jeg ikke bestride, men jeg mener at hvis man møder op med åbent sind og en bil der er i orden kan der ikke være noget at påtale.
Men ellers syntes jeg forum må være en lækkerbidsken for enhver synsassistent, her kan man rigtig læse om hvordan man prøver på at snyde, og har snydt den "fæle synsmand".

Nu håber jeg ikke ikke, som det er sket før, at mine ord giver anledning til en ny rød tråd!!!

Vi ses ved westerwowwow i morgen!
Walther
Index
21530: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Periodisk syn (18-02-2005 23:05:58) (svar på 21529)
Mikkel Stausholm Larsen #3753, reg. njy (medlem) (ip-adr: 83.92.133.213)
Hej Walther.
I min Range-Rover er der en plade over høj/lav gearstangen hvor det står. Sidst jeg fik bilen synet spurgte synsmanden om den havde permanent firhjulstræk og da jeg sagde ja kørte han en tur istedet for en prøve på bremsefelt.
Hilsen Mikkel
Index
21531: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Periodisk syn (19-02-2005 00:07:15) (svar på 21529)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.165.146.19)
Hej Valter, det er afhænnig af hvordan midter dif er lavet.
Man skal bare lade være med at spære vores, testen er så kort og uden kraft overføring, hvis den ikke kan holde til det er der noget galt.
Hvis man ellers sørger for at håndbremsen er i orden (ikke rusten så den hugger) sker der heller ikke noget når ellers syns mandne ikke hugger den i.(Det gør de ikke med mindre man irreteret ham/hende)
Det er sku meget håre at køre i terræng, der knækker man både aksler og tandhjul, og nu har min bil været til syn hvert år siden 89 og været på rulle felt hvergang.

Så hvis der er nogen der ved noget konkret og har en teknisk forklaring vil jeg da gerne hører den også.
Dem der har viskose i midter differentialet, det er en anden historie.
Hilsen Jes
Index
21532: sv: Periodisk syn (19-02-2005 07:42:51) (svar på 21515)
Jonas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.119.83)
Hej Vagn
Så vidt jeg husker siger forskrifter for bilsyn at køretøjer med 4-hjulstræk, "der ikke på simpel vis kan frakobles", ikke må prøves på rullefelt! I Land Rover'e med permanent 4-hjulstræk kan dette ikke på simpel vis frakobles, da det kræver at en af kardan-akselerne afmonteres. Jeg har aldrig haft problemer til syn med mine biler med permanent 4-hjulstræk. Synsmanden har blot lavet en bremsetest på vej.
Hvor vidt en bremsetest på rullefelt er skadelig for differentialer og gearkasser, kommer sådan set ikke sagen ved!
I øvrigt synes jeg ikke der er de store problemer med syn.
Hvis man præsenterer et ordentligt klargjort køretøj, hvad skulle problemet så være? Der er selvfølgelig mange forskellige mennesketyper på denne jord, dermed også blandt personalet hos Statens Bilinspektion, men det burde garvede LR-folk vel nok kunne klare "mit ein bischen gefühl...!" Eller burde jeg have skrevet "with a touch of diplomacy...!"? (Næh, ingen smiley her!!!)
Og nu vil jeg tage til Østrig for at stå på ski i et par uger...!
De bedste hilsener!
Jonas
Index
21533: sv: sv: Periodisk syn (19-02-2005 10:07:02) (svar på 21532)
Martha & Vagn Altmann #4361, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 83.92.130.83)
Hej Jonas,
God tur til Østrig, pas nu på at du ikke kommer hjem med Knogleekspressen!
Jeg har heller aldrig haft problemer med at få vores biler godkendt, men da vi boede på Sjælland og fik synet i Holbæk, standsede man baghjulene med håndbremsen, mens hjulene kørte rundt på rullefeltet. Når jeg påtalte det var beskeden "Hvis den ikke kan holde til det, er der noget galt". Det var for at undgå lignende episoder, at jeg søgte oplysninger om de lokale synspladser i det Sønderjyske.

Hilsen
Vagn
Index
21537: sv: sv: sv: Periodisk syn (19-02-2005 11:05:25) (svar på 21533)
Peter A. Christensen #2055, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.111.161)
Hej Alle

Søg under Bremser/syn.

Prøv følgende link .WWW.fstyr.dk

Vejledning om syn af køretøjer,
kapitel 5 Bremser,
afs.5.03.020 side 27 midt på siden.

Jeg har altid en kopi af denne liggende på passager sædet når jeg er til syn og har ikke haft problemer siden.
er kommer bl.a. dette link.

Hilsen Peter