tilbage

Land Rover Forum  

Index
21683: Gearet låser fuldstændig. (24-02-2005 23:48:28)
Morten Holm #6185, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 83.92.182.204)
I forbindelse med terrænkørsel sidste weekend oplevede jeg, desværre, noget nyt jeg ikke har prøvet før. Oplevelsen indtraf, da jeg med meget lav hastighed kørte hhv. frem og tilbage, og derfor selvfølgelig skiftede fra første gear til bakgear. Pludselig låste gearet fuldstændig og gearstangen var hverken til at få frem eller tilbage ligesom bilen ikke rykkede sig en mm. På forunderlig vis lykkedes det en anden LR-kører at få gearet til at virke, og jeg fortsatte glad gennem terrænet i kort tid - så skete det igen. Og igen blev det med lidt hårdere arbejde løst.

Nogle erfarne deltagere forklarede mig, at jeg nok var for hurtig når jeg skiftede mellem 1. gear og bakgear og at gearet derved låste sig. Dette faktum var jeg så meget opmærksom på resten af dagen og alligevel skete det igen da jeg skulle skifte til baggear - efter at have holdt helt stille og have koblet helt ud. Altså var hurtigheden ikke årsagen denne gang - eller burde ikke være det.

Har nogen i Forum lignende erfaring og kan I i så fald hjælpe mig. Er det noget der kan laves på en værkstedsaften (med rutineret hjælp) eller er jeg på vej på værksted???

Bilen der skaber anførte problem er en 88" SIII, der i øvrigt kom ud af gearlåsen og efterfølgende kørte ca. 50 km uden problemer og kun med baghjulstræk.

M.v.h. Morten Holm
Index
21685: sv: Gearet låser fuldstændig. (25-02-2005 00:10:12) (svar på 21683)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.4.199)
Prøv at skifte gearloien ! Den slags fejl kan bl.a.opstå ved mangelfuld smøring, dvs., at gearloien har mistet noget af viskositeten.
Index
21689: sv: Gearet låser fuldstændig. (25-02-2005 01:05:50) (svar på 21683)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.44)
Hej Morten
En fejl som den du beskriver kan opstå hvis dine dæk ikke er lige store, forskellen i dækstørelse kan få gearkassen til at "vinde" op, fordi for og bagaksel ikke kører lige langt. Hvis du så kører langsomt ved terrænkørsel, så vil du lægge mærke til det, medens du ved større hastighed ikke mærker at et af hjulene står stille et øjeblik fordi underlaget er løst og hjulet derfor bare skrider lidt, indtil spændingen i gearkassen er opløst.
Fænomenet vil være langt mere alvorligt hvis du kører på fast vej, det kan endda ødelægge aksler eller gearkasse.
Index
21694: sv: Gearet låser fuldstændig. (25-02-2005 12:17:38) (svar på 21683)
mads (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.61.3)
Goddag morten

Jeg har prøvet et lignende fænomen med min 90" engang. pludseligt og uden forvarsel var den ikke til at få i gear (ingen af dem) på vej ud fra en tankstation. Efter lidt "arbejde" med kobling og gearstang røg den i gear igen. Et koblingsskifte løste problemet... det har ihvertfald ikke vist sig igen siden. samme løsning blev afprøvet på min kammerats 90" der gjorde det samme, og også her hjalp koblingsskiftet. Jeg ved ikke om det hænger sammen men blot at det hjalp os.

Hilsen Mads
Index
21705: sv: Gearet låser fuldstændig. (25-02-2005 16:21:36) (svar på 21683)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.74.251)
Hej Morten, hvis din 88" er gammel og slidt KAN det være den kugle der sidder på enden af gearstangen (nede på gearkassen, ikke den du holder på! ;-))
Hvis den er slidt kan den komme ud af skiftearmene.

Du kan mærke det ved at gearstangen er meget slatten/løs.
Når gearstangen er ny og kuglen er hel er der et spor i den hvor der skal ligger en O-ring, det tager en masse "gearkasse støj" og en del vibrationener

Så af med bundpladerne og så kan du se hvad jeg mener.

Det kan være du kan nøjes med lidt svejs på kuglen eller en ny gearstang, de er overkomlige i pris.

Hvis ikke det er det, må du ind i gearkassen og så er der andre der har svarende.
Kom gerne tilbage med løsningen?

God jagt
Venlig hilsen
Kenneth, der også har siddet fast!