tilbage

Land Rover Forum  

Index
22271: montering af olietryksmåler (13-03-2005 20:07:59)
Lars Huvendick #6910, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 83.72.78.216)
Hej alle!

Nu har jeg arbejdet i maskinen næsten hele dagen og er klar til at starte op, men jeg ved at min olietrykslampe ikke virker og er derfor lidt bange...

Jeg kunne godt tænke mig, at montere en olietryksmåler, temperaturmåler grader C og spørger derfor "Forum" - hvad jeg skal købe samt hvor monteres kontakterne?.

Når olietrykket og temperaturen er iorden kan det vel ikke gå helt galt...

PS. Land Rover 2.5D , 1987

PPS. Er der nogen der har tips, hvordan jeg kører mine nye stempler til??

Hilsen Lars Huvendick
Index
22274: sv: montering af olietryksmåler (13-03-2005 20:27:58) (svar på 22271)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.241)
Instrumenter kan du få hos www.croytec.co.uk - tilslutning via samme olietryksføler, som sidder på maskinens højre side. Instruktion medfølger.
Tilkørsel sker ved, at du de første 1.000 til 2.500 km kører med moderat accelleration. Skift motorloie herafter. Så bør du køre frisk til, så maskinen ikke bliver kørt 'død' ! Har du adgang til Duckhams olie, så brug den. Den er helt eminent til gamle britiske motorer.
I min 2,5 D fra 1987 sidder der en temp-måler, så jeg går ud fra, at det også gører i din dyt !
Index
22277: sv: sv: montering af olietryksmåler (13-03-2005 21:13:04) (svar på 22274)
Lars Huvendick #6910, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 83.72.78.216)
Hej Paul!

Ja, der sidder også en i min dyt (smil), men jeg kunne godt tænke mig, at kunne aflæse olietrykket i Bar samt motorens temperatur.

Skal jeg bare starte ud med Duckhams olie eller laver Statiol noget tilsvarende?

Hvor kan jeg købe Duckhams olie og skal det være 20/50 eller hvad?

Takker..

Hilsen Lars Huvendick
Index
22278: sv: sv: sv: montering af olietryksmåler (13-03-2005 21:20:21) (svar på 22277)
Rasmus Holm Jensen #6012, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 81.19.255.191)
Bilka har en gang imellem tilbud på Duckhams til en fornuftig pris. Derudover har de Duckhams hos Høyer Autodele.

vh

Rasmus
Index
22297: sv: sv: sv: montering af olietryksmåler (14-03-2005 08:43:41) (svar på 22277)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.241)
FTZ har også Duckhams. Jeg købte en kvart tønde for under 1.900 DKK incl. moms osv.

Statoil laver ikke nogen tilsvarende til Duckhams.
Index
22488: sv: sv: sv: sv: montering af olietryksmåler (17-03-2005 18:38:52) (svar på 22297)
Lars Huvendick #6910, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 83.72.78.216)
En 1/4 tønde kan hun sgu ikke rumme, jeg tog to stk 4,5 liter hos Højer.

Tak Hilsen Lars Huvendick
Index
22495: sv: sv: sv: sv: sv: montering af olietryksmåler (17-03-2005 19:24:31) (svar på 22488)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.211.172)
Ikke alene gamle engelske motorer er glade for Duckhams 20/50.
Min Ford Mustang fra 1967 ændrede sig fra at køre ca. 300 km/l på et eller andet ordinært til 3500 km/l med Duckhams og har et imponerende olietryk, altid.
Fruens Ford Mondeo kunne derimod ikke lide denne herlige olie, men det bekræfter at især gamle typer motorer skal have Duckhams 20/50
Min RR 2,4 turbo tør jeg heller ikke give Duckhams 20/50, men holder mig til forskrifterne, dog uden forbrug. Turboen vil nok ikke sætte pris på den tykke olie.
Mine gamle Jaguarer labber ligeledes olie i sig, hvis de ikke får Duckhams 20/50.
Min tidligere 2,6 110" LR bus, brugte også excorbitante mængder olie, hvis den ikke fik Duckhams 20/50, der åbenbart er livseleksir for gamle motorkonstruktioner.
Køb roligt et 1/4 fad når I nu er i gang.
Jeg har i 35 år brugt Duckhams til alle mærkelige gamle biler, uden at have et eneste tilfælde af motorhavarier, der kunne have noget med olie at skaffe. Derimod har jeg i hvert fald 2 sikre tilfælde af havarier, der skyldes mere inferiøre olietyper.
Jeg har ikke aktier eller lignende i Duckhams!!! :-)
Index
22503: sv: sv: sv: sv: sv: sv: montering af olietryksmåler (17-03-2005 20:53:04) (svar på 22495)
Lars Huvendick #6910, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 83.72.78.216)
Jeg var ikke i tvivl, da jeg hældte det fede sirup på...

Tilbage i min læretid (smed) renoverede jeg og en kammerat en Ford 151 A1.
Dengang fik jeg et råd fra en norsk ingeniør om at tilsætte molykote i smo.
Han fortalte, at det norske forsvar havde eksperimenteret med det og at kampvognene kunne køre meget langt, efter de havde "smidt" olien.

Vi tilsatte en tube af det fede molykote og dertil skal siges, at den kørte ubeklagelig i den tid, jeg var i besiddelse af den.

Hilsen Lars Huvendick