tilbage

Land Rover Forum  

Index
22633: Mørkelagt Defender (21-03-2005 18:20:17)
Morten Bibow & Gina Pickering #6918, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)

Efter et par uger som Defender-ejer er det vel på tide med noget lort – er det ikke?

På turen hjem fra Fyn idag, blev mit lys væk. Hovedlyset, herunder både fjernlys og nærlys og markeringslys - er mørkelagt.

Jeg er for ny til at være "kendt" med problemet, men siden det hele er væk, regner jeg ikke med at det er nogen sikring. Blinklys, bræmselys og alt øvrigt elektrisk virker som det skal.

Er det nogen som kan fortelle mig hvor jeg mest sansynligt kan finde fejlen? Et relæ - eller?


Morten
Defender 90 / 300Tdi
Index
22634: sv: Mørkelagt Defender (21-03-2005 18:57:35) (svar på 22633)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 152.73.127.77)
Et bud kunne være lyskontakten eller ledninger omkring den?

Endnu en bekræftigelse på at Mister Lucas opfandt mørket ;-)

Og i øvrigt velkommen i Land Roverens finurlige univers.
Der kan skrives tykke bøger om dette besynderlige univers som vi holder så meget af og samtidig, nogen gange, ønsker ud i en anden galaxe.

Venlig hilsen
Kenneth -lige henne på Falster.
Index
22640: sv: sv: Mørkelagt Defender (21-03-2005 19:22:51) (svar på 22634)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.211.25)
Mister Lucas???? næh, den officielle titulatur er Prince of Darknes!!! :-) og det stemmer vist stadig overens med realiteterne!!!

Du har vel ikke en af vór tids svøber, nemlig kørelysautomatik installeret? Hvis ja, så prøv at undersøge dette infame system.
Index
22644: sv: sv: sv: Mørkelagt Defender (21-03-2005 20:04:33) (svar på 22640)
Morten Bibow & Gina Pickering #6918, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)


Mmmm..... nei. Lyset skal tændes manuelt, fra bryteren på rattstammen. Det er, såvidt fortalt av den tidligere ejer, bygget om fra det oprinnelige "automatiske kødelys".

Men hvis problemet ikke kan skyldes et relæ eller hovedsikring, så findes den måske nettopp i denne bryter?


Morten

Index
22647: sv: sv: sv: sv: Mørkelagt Defender (21-03-2005 20:31:02) (svar på 22644)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 152.73.127.77)
Hej igen Morten, det kunne tyde på at der rodet med ledningerne omkring lyskontakten = bryteren, der kan være lavet samlinger med "blå hurtigsamlere" som man klemmer rundt om ledningerne = ikke godt, det kan være sådan en der gået løs.
Ellers er det bare af med plastikken rundt om ratstammen og få kikket på det.
Lad os få løsningen.

Lucas, Prince of Darkness, naturligvis, tilgiv min enfold, jeg knæler i plutten og modtager et slag med en stofomtrukken ledning over mine fingre.
(den knækker sikkert -ledningen;-).


Venlig hilsen
Kenneth -helt elektrisk --ind i mellem.
Index
22648: sv: sv: sv: sv: Mørkelagt Defender (21-03-2005 20:31:24) (svar på 22644)
Christian Holm Jönsson #6659, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.4.30)
Hej
Jeg har haft samme problem, og mit problem skyldtes at tændingsnøglen havde en smule "overdrejning". Ved at dreje den 2mm tilbage. Prøv det, men det lyder mærkeligt at det skulle ske under en køretur... men det er da et forsøg værd.

:)Christian
Index
22649: sv: sv: sv: sv: sv: Mørkelagt Defender (21-03-2005 20:40:13) (svar på 22648)
Morten Bibow & Gina Pickering #6918, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)

Tja – jeg skal heldigvis ingen steder i aften. Det bliver et glas vin og servicehåndbogen. Imorgen, så snart solen skinner – flækker jeg plasten og ser hvordan det ser ud. Jeg skal bestemt melde tilbage hvis jeg klarer at finde fejlen. Tak for jeres "bud" så langt.....

Morten i Mørket
Index
22651: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mørkelagt Defender (21-03-2005 21:16:18) (svar på 22649)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.165.146.19)

hej Morten
Jeg have en oplevelse for et nogle år siden at alt lys slukked, det blev sku noget mørkt. Heldigvis var der en barmhjertig sjæl der fulgte mig hjem. (110 89)
Problem lyskontakten:
Løsning: Den blev pakket ud og de små nitter som kontakten drejet henover og laver forbindelse til havde flytted sig lidt pga varme. De blev forsigtigt flyttet på plads og så fungerede det hele igen, men for ikke at skulle opleve det igen, har jeg sat relæstyring på alt lyset fra lyskontakten, den har jo haft det varm så det kan jo ske igen, det har nu kørt i 4 år og fungere som var det nyt.
Dette er en af årsagerne til at man skal passe på med at sætte større eller ekstra lys over de orginale kontakter.
Jeg havde nu ikke ekstra lys på, så lav det før det sker!
Det sker næsten altid på et ubelejligt tidspunkt.
NB. vinduesviskeren/horn kan også godt tåle et relæ, inden de ikke vil mere.
Hilsen Jes
Index
22654: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mørkelagt Defender (21-03-2005 21:37:03) (svar på 22651)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.172.47)
Hej Morten & Gina! Når man læser- 'Bryter' & 'Køddelys' kunne man få mistanke om at der er Norske Troldom med i spillet, istedet for det almindelige at noget er bare gået over til "The Dark Side"! MHT.Prince of Darkness! Så er det meget sigende at de fleste opslags sider i Forum er omfattende! De der omhandler "Det Elektriske" er derimod ENORM! Et helt hyldest til de 'Occult Makter'. Darth Vader var et Søndags skole barn i forhold til 'Josef Lucas'!
Klaus Kjøller, ved jeg, sider inde med (ikke) funktions & princip's forklaring på Lucas anlæg! Med lidt held kunne det være at han kunne overtales til at lade visdommen berige os endnu engang, ligesom Obi-Wan-Kenobe, & Yoda! hjalp Luke Skywalker frem fra mørket!
Index
22663: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mørkelagt Defender (22-03-2005 07:46:07) (svar på 22654)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.210.48)
Her er lidt facts omkring Lucas. (Jeg ved der også findes en meget lærerig oplysning om, hvorledes det forholder sig med den i ledningerne indbyggede røg.)
Knud



The Lucas motto: "Get home before dark."

Lucas denies having invented darkness. But they still claim "sudden, unexpected darkness."

Lucas--inventor of the first intermittent wiper.

Lucas--inventor of the self-dimming headlamp.

The three-position Lucas switch--DIM, FLICKER and OFF. The other three switch settings--SMOKE, SMOLDER and IGNITE.

The original anti-theft devices--Lucas Electric products.

"I've had a Lucas pacemaker for years and have never experienced any prob...

If Lucas made guns, wars would not start either.

Did you hear about the Lucas powered torpedo? It sank.

It's not true that Lucas, in 1947, tried to get Parliament to repeal Ohm's Law. They withdrew their efforts when they met too much resistance.

Did you hear the one about the guy that peeked into a Land Rover and asked the owner "How can you tell one switch from another at night, since they all look the same?" "He replied, it doesn't matter which one you use, nothing happens!"

Back in the '70s Lucas decided to diversify its product line and began manufacturing vacuum cleaners. It was the only product they offered which didn't suck.

Quality Assurance phoned and advised the Engineering guy that they had trouble with his design shorting out. So he made the wires longer.

Why do the English drink warm beer? Lucas makes the refrigerators.

Alexander Graham Bell invented the Telephone.
Thomas Edison invented the Light Bulb.
Joseph Lucas invented the Short Circuit.

Recommended procedure before taking on a repair of Lucas equipment: check the position of the stars, kill a chicken and walk three times sunwise around your car chanting: "Oh mighty Prince of Darkness protect your unworthy servant."

Lucas systems actually uses AC current; it just has a random frequency.


Index
22669: sv: Mørkelagt Defender (22-03-2005 09:27:22) (svar på 22633)
Rasmus Holm Jensen #6012, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.169.46)
Jeg har det omvendte problem. Nogle gange føler min 109" bus åbenbart at den ikke får opmærksomhed nok, den tænder nemlig lyset helt af sig selv, nogle gange dog kun positionslyset. Det er dog som regel indenfor de første par timer efter jeg har kørt i den!

Det har haft den positive sideeffekt at nogle af mine rare naboer ringer til mig og siger at jeg har glemt at slukke lyset på bilen. De trækker lidt på smilebåndet når jeg forklarer at det blot er fordi den føler sig ensom og forladt.

Rasmus - nu med kørelysautomatik. Tak Lucas.!

Index
22694: sv: sv: Mørkelagt Defender (22-03-2005 17:57:26) (svar på 22669)
Morten Bibow & Gina Pickering #6918, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)

Jeg gir op..... og tager en aften mer indendøre, met et glas rødvin. Jeg har åbnet plasten og kigget på de to kontakter, men det er ingen synbar fejl på nogen af dem.

Nogen fungerende prøvelampe har jege ikke, så jeg skal nok en tur forbi Tony på Rødeleds i Præstø.

Mine, noget tommel-orienterede mekaniske ferdigheder er bedre egnet til at banke rust fra kofangeren, end at lede efter el-fejl.

Tak for jeres gode råd og hjælp. Jeg vender tilbage med løsningen på gåden - og en nylakeret kofanger.

Morten på Øn
Index
22727: sv: sv: sv: Mørkelagt Defender (23-03-2005 17:23:00) (svar på 22694)
Klaus Velschow #5721 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.219.10)
Hej,
Min brors tidligere 110'er (300tdi) havde engang det samme problem - vi fulgte ledninger, målte og testede. Da vi havde givet op sad jeg og pillede lidt ved ledningerne inde bag instrumentbrædtet og opdagede at jeg sad med en sikringsholder af den type der er monteret på ledningen - og sikringen i den var gået - den blev skiftet og det løste problemet. Relæerne til kørelyset sad også bag instrumenterne hvis det kan være dem det er galt med.

mvh
Klaus
Index
22732: sv: sv: sv: sv: Mørkelagt Defender (23-03-2005 20:46:29) (svar på 22727)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.179.120)
Klaus! Hvis din bror har sluppet problemet så let, og på logisk vis, så er han enten fuld af løgn, eller så har han konsulteret, og indgået handel af umoralske art, med de okkulte magter!! Med mindre selvfølgelig, at problemet er før blevet løst ved udskiftning til komponenter velsignet af religionerne ,- Bosch, AEG,Hella, VDO, osv!!
Nu skal jeg ude og slakte en hane, fordi jeg skal køre langt imorgen, & når ikke frem før mørket!
Index
22743: sv: sv: sv: sv: sv: Mørkelagt Defender (24-03-2005 11:21:33) (svar på 22732)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.82.210.176)
Godt at se at der er respekt for de af Joseph Lucas' storartede og overraskende opfindelser. Så keder man sig aldrig!!! :-)
Med påskehilsen og ønsker om dejlig, varmt og solrigt forårsvejr.
Knud
Index
22750: Det var kontakten! (24-03-2005 13:42:40) (svar på 22743)
Morten Bibow & Gina Pickering #6918, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)

Løsningen på problemet var enkelt - kontakten/bryteren var slidt og brændt helt af. Den er nu skiftet ud med en ny og voila: vi kører igen – nat eller dag.

Tak for super service til Tony Madsen på Rødeleds Auto i Præstø, som også arbejder på en skjærtorsdag. :-D


Morten