tilbage

Land Rover Forum  

Index
22874: hvilke type olie til en gammel 88`er? (29-03-2005 16:30:41)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.119.14)
Hej...
Jeg har lige renoveret motoren på min gamle 88`er. Jeg har lige læst alle de gode indlæg vedr. olie her på siden men jeg er stadig i tvivl vedr. olie typen? grunden er at min oliemand påstår hårdnakket at liquimoly`s 10w40 er den olie som ANBEFALES til den gamle dame! Jeg har ellers kørt på 15w40 og skiftet for hver 5000 km, men fik at vide af en anden Land Rover fan at 20w50 er den rigtige olie! Det prøvede jeg så, men efter 100 km. begyndte motoren at banke (bundleje),- måske er det en kedelig tilfældighed, men jeg har sgu lidt paranoia inden at jeg begynder at køre for meget i hende! Så hvis der er nogen som kan mane min tvivl til jorden, så vil jeg blive glad!
(renoveringen var ellers en succes, da stempler og ventiler havde gjort det godt!)

Med venlig hilsen
Rasmus Hintze
Index
22875: sv: hvilke type olie til en gammel 88`er? (29-03-2005 16:53:04) (svar på 22874)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.4.161)
Er det Liquimoly der anbefaler Liquimoly?

En nyrenoveret motor skal køres til og skal igennem et par "hurtige" oliskift. Høyer har f.t. billig Duckhams 15w-40 og 20W-50. Prøv et par olieskift med en af dem og se om det bedrer sig. Hvis det er en diesel ville jeg nok starte med 20W-50.

Det er forholdsvis kendt, men ikke særligt veldokumenteret, at en motor vænner sig til en olie over tid. Når man så skifter mærke eller velocitet, går der gerne et par skift før den lyder sund igen.

Jeg har selv oplevet fænomenet da jeg en overgang kørte på Shell og skiftede tilbage til Duckhams.

Der vil muligvis fremkomme argumenter om, at en tykkere olie skaber større tryk bag pakningerne og gør dem utætte. Jeg tror ikke det gør den store forskel på en seriebil. Den bliver under alle omstændigheder utæt.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
22879: sv: sv: hvilke type olie til en gammel 88`er? (29-03-2005 17:42:52) (svar på 22875)
Rasmus Hintze (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.119.14)
Hej Søren og tak for din besvarelse. Og ja,- det er en diesel! Faktisk så har den været fuldstændigt tæt omkring motoren i de 1½ år som at jeg har haft den og det er på 45.000 km! Men gearkassen,- det er en helt anden historie!!

Jeg tænkte om der er en grund til at folk helliger sig Duckhams eller shell olie? Det er de eneste mærker der hele tiden bliver nævnt?

Anyways så skal du ihvertfald endnu engang have tak og så vil jeg vove forsøget endnu engang med en 20w50 olie..-

Med venlig hilsen
Rasmus
Index
22885: sv: sv: sv: hvilke type olie til en gammel 88`er? (29-03-2005 18:31:39) (svar på 22879)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.136.55)
Jeg må give Søren ret. Du kan ikke gøre det bedre end Duckhams. Utætheder? Tværtimod, det er kendt at motorer, specielt lidt ældre, tætner noget ved brug af Duckhams. Dette gælder specielt Engelsk, eller andre ældre motor konstruktioner, uanset kilometer tallet.
Index
23084: sv: hvilke type olie til en gammel 88`er? (05-04-2005 15:31:25) (svar på 22874)
Jens Jagd (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.51.72)
Halløj.

Med fare for at bidrage til total forvirring, giver jeg lige mine erfaringer videre. Jeg har en SIII 88" 2,25D der p.t. står og venter på en større renovering. Den har altid kørt på Castrol Powermax 15w-40. Det er en super god olie, der næsten eleminerede motorens olieforbrug (ingen røg etc.). Smut derfor trygt forbi din nærmeste traktorforhandler (MI-butikken), og køb 25 liter af denne nærmest grotesk billige, og super gode olie.

LR-hilsener Jens Jagd