tilbage

Land Rover Forum  

Index
25047: Forståelse af viskose fane (22-06-2005 12:29:36)
Thomas Thoning #6669, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.135.253)
Hej @ Land Rover Forum

Jeg er lidt usikker om min fane virker som den skal. Når motoren bliver rigtig varm og jeg slukker, så kan jeg se at fanen løber frit, som om den ikke er koblet til. (altså den stopper ikke sammen med motoren, men triller videre)

Skal den det??
Hvordan kan man eventuelt tjekke om den slår til??


Bilen er en 110 2.5 TD fra 1989

Mv
Thomas Thoning
Index
25048: sv: Forståelse af viskose fane (22-06-2005 13:00:43) (svar på 25047)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Hej Thomas.

Det skal den ikke. Fordi når motoren er varm, så vil den lille bimetal-fjeder der sidder på forsiden af enheden, lukke op for en ventil indeni visko-enheden. Det vil så lukke viskosevæske ud i viskosekoblingen og den vil låse sig fast, sådan at vingen sidder fast(ere) på akslen.
Hvis din vinge kører rundt når motoren er stoppet, og temperaturen er på vej op det røde felt, så virken den ikke.
Da jeg var i Afrika havde jeg held med at skrue vingen af og motionere den lille aksel i midten af bimetalfjederen.
Dermed løsnede ventilen sig og det har virket siden.
Jeg kan anbefale at lave et lille metalbeslag, der har et sekskantet 32 mm hul til akslen i midten, og så vidt jeg husker 4 eller 6 huller til de bolte der holder vingen fast til visko-enheden. Det monteres så på vingen og holder hele viskoenheden fast til akslen.
Det er noget folk bruger meget i Afrika, da man kan køle sin køler konstant f.eks. hvis man kører langsomt i en ørken. Samtidig kan det let afmonteres, hvis det køler for meget.

Hilsen jakob Edelvold

PS husk at akslen har links gevind!
Index
25061: sv: sv: Forståelse af viskose fane (23-06-2005 00:39:29) (svar på 25048)
Thomas Thoning #6669, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 62.66.164.155)
Hej Jakob

Tak for svaret, rigtig god ide med pladen der låser fanen til akslen. Nu forstår jeg også hvorfor man kalder det en viskosekobling.

En god dag når man kan lære noget nyt !!

thomas
Index
25065: sv: sv: sv: Forståelse af viskose fane (23-06-2005 08:21:50) (svar på 25061)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Jeg ved ikke hvilken manual du har, men i min står det hele meget tydeligt udspecificeret. Typisk et afsnit man ikke kigger på, da det starter med, at hvis viskoenheden ikke virker så kan den ikke laves og skal skiftes - hvorfor så læse om hvordan den virker? Jo, ser du - Når man er ude at rejse så når man et punkt, hvor de lange mørke tropeaftener skal fyldes ud med et eller andet. Det kanjo så for eksempel være 1200 sider Defender manual....

God læse-lyst - jeg ved hvor du skal hen...

Jakob