25048:
sv: Forståelse af viskose fane (22-06-2005 13:00:43) (svar på
25047)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 192.55.37.194)
Hej Thomas.
Det skal den ikke. Fordi når motoren er varm, så vil den lille bimetal-fjeder der sidder på forsiden af enheden, lukke op for en ventil indeni visko-enheden. Det vil så lukke viskosevæske ud i viskosekoblingen og den vil låse sig fast, sådan at vingen sidder fast(ere) på akslen.
Hvis din vinge kører rundt når motoren er stoppet, og temperaturen er på vej op det røde felt, så virken den ikke.
Da jeg var i Afrika havde jeg held med at skrue vingen af og motionere den lille aksel i midten af bimetalfjederen.
Dermed løsnede ventilen sig og det har virket siden.
Jeg kan anbefale at lave et lille metalbeslag, der har et sekskantet 32 mm hul til akslen i midten, og så vidt jeg husker 4 eller 6 huller til de bolte der holder vingen fast til visko-enheden. Det monteres så på vingen og holder hele viskoenheden fast til akslen.
Det er noget folk bruger meget i Afrika, da man kan køle sin køler konstant f.eks. hvis man kører langsomt i en ørken. Samtidig kan det let afmonteres, hvis det køler for meget.
Hilsen jakob Edelvold
PS husk at akslen har links gevind!