tilbage

Land Rover Forum  

Index
25081: Ødelagt dæk ? (23-06-2005 22:58:37)
Henrik Günther (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.218.2)
Hej !

Jeg har en 110 TD5 Van fra 2000, og den kører fortsat på de original monterede dæk, BF Goodrich 235/85 R 16> 160.000 km. Jeg er midlertid for nylig stødt på et besynderligt problem: det er som om det højre bagdæk har fået en hel del buler, små- og alle lokaliseret til yderkanten af dækket. Visse steder er det som om dækket er slidt så der er opstået en nærmest plan flade,- hvordan det ellers kan lade sig gøre på et rundt, roterende emne. Der har selvfølgelig været nogle rystelser i køretøjet ved ca 100- 110 km /t samt nærmest en vuggen ved 3-5 km/t.
Bulerne er synlige med det blotte øje, når man kigger ordentlig efter, ligesom sliddet også er det, i øvrigt kun på den udvendige skulder. Jeg har monteret reservehjulet, der er magen til, og det ser ikke ud til at problemet kommer igen. Jeg har på et tidspunkt kør ud af skoven (ca 1 km) på meget flade dæk og ved lav hastighed,- kan det have ødelagt dækket ??

Jeg har altid kørt med 35 psi dæktryk, som jeg har checkket relativ hyppigt.
Dette til trods fortæller "kloge" hoveder mig at det er fordi jeg har kørt med for lavt dæktryk.

Hvad siger erfaringen om dette ?

MVH Mdl. 6946 003
Henrik Günther
Index
25082: sv: Ødelagt dæk ? (23-06-2005 23:24:00) (svar på 25081)
gert (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.73.81.79)
Hej .
Det ku godt lyde som om at du har smadret karkassen i dækket ! for bulerne på siden tyder meget på det !
det ka sagtens lade sig gøre at slide blanke flader på et dæk som er "rundt"
hvis du har forkert tryk i dækket ka det slide på dækket , og din skovtur ka ha været med til at ødelægge dækket !
ang dit dæktryk tør jeg ik sige om det er for højt osv og det er osse svært når du ik siger str på dækket ;-)

Gert
Index
25084: sv: Ødelagt dæk ? (23-06-2005 23:39:57) (svar på 25081)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.160.111.105)
Hej Henrik

Gerts forslag om for lavt dæktryk kan
Din beskrivelse af pletvis slitage på dækkets trædeflade kan måske skyldes, at hjulet har et kontaktbehov i forhold til kørebanen.
Kan du ikke få nogen til at køre bag dig og studere dit baghjuls bevægelser, mens din bil kører 100-110 km/. Hvis hjulet hopper, vugger eller noget lignende, vil jeg foreslå dig at få dine støddæmpere kontrolleret. Hvis de ikke er i stand til at holde hjulet i konstant kontakt med vejbanen, får du pletvis slitage på dækket. Og er den tillige gal med dæktrykket, kan det måske forklare skaderne på dit dæk.

Med hilsen fra
Morten
Index
25085: sv: sv: Ødelagt dæk ? (23-06-2005 23:42:41) (svar på 25084)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.160.111.105)
Hej Henrik - du får den lige en gang til - uden linieudfald!

Gerts forslag om for lavt dæktryk kan være en del af forklaringen, på det fænomen, du har oplevet, men din beskrivelse af pletvis slitage på dækkets trædeflade kan måske skyldes, at hjulet har et kontaktbehov i forhold til kørebanen.
Kan du ikke få nogen til at køre bag dig og studere dit baghjuls bevægelser, mens din bil kører 100-110 km/. Hvis hjulet hopper, vugger eller noget lignende, vil jeg foreslå dig at få dine støddæmpere kontrolleret. Hvis de ikke er i stand til at holde hjulet i konstant kontakt med vejbanen, får du pletvis slitage på dækket. Og er den tillige gal med dæktrykket, kan det måske forklare skaderne på dit dæk.

Med hilsen fra
Morten
Index
25088: sv: Ødelagt dæk ? (24-06-2005 05:56:27) (svar på 25081)
Peter Gam (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.62.146)
Hej Henrik

Smid OMGÅENDE dine dæk væk, det er karkassen der er ved at give op efter 160000 km og mindst 5 år er det vel heller ikke urimeligt, det du beskriver tyder meget på sprængt karkasse med fare for at dine dæk vil eksplodere, og ikke blot punktere med et lille hul, har desværre selv prøvet det dog ikke på en land rover
ang. dæktryk for lavt tryk giver meget slid på slidbanen yderst & inderst på dækket
for højt dæktryk giver meget slid på midten af dækket
pletvis slidte dæk i hele slidbanens bredde er ofte tegn på slidte støddæmpere


venlige hilsner
peter

pt. uden land rover
Index
25096: sv: Ødelagt dæk ? (24-06-2005 09:39:56) (svar på 25081)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.211.17)
Det er helt sikkert karkassen på dine dæk, der er fiks og helt færdig. Meget snart eksploderer dækket.
Det er ikke støddæmperne i denne situation. Defekte støddæmpere giver slidmærker hele vejen rundt på dækket, men en sprængt karkasse, giver det store, flade slidmærke ud for bulen i dækket.
En sådan karkassesprængning kan også komme efter en punktering, der ikke lappes korrekt. Derefter kan vejsalt og vand trænge ind i stållagene og få disse til at ruste, med en senere sprængning til følge.
Endvidere er hård kontakt med kantsten den rene gift for alle dæk også, og måske især, på almindelige biler, samt kørsel med alt for lavt dæktryk.
Straks man mærker disse grove vibrationer og helt typisk den vuggende fornemmelse ved langsom kørsel, har man kun et ærinde: Hen til dækmanden!
mvh
Knud
Index
25118: sv: sv: Ødelagt dæk ? (25-06-2005 12:09:09) (svar på 25096)
Henrik Günther (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.218.2)
Først tak for alles gode råd.
Dæk dimensionen er 235/85/R16 og det anvendte dæktryk er og har altid været 35 psi. Det er hvad jeg også ser anbefalet på disse sider som udgangspunkt. Dækkenes tilstand er særdeles udmærket, de har aldrig været punkteret, og hvad angår slid er det vel egentlig det der er afgørende for hvornår et dæk trænge til udskiftning ?-med mindre der som i dette tilfælde er andre årsager. Der er rigelig med mønsterdybde tilbage, og dækkene er slidt pænt ensartet med denne ene undtagelse. Støddæmperne fejler i øvrigt ikke noget. Jeg hælder selv til at det er karkassen der er "skredet", da sliddet ligger tydeligt uensartet rundt på dækkets skulder.

Tak for hjælpen

Mvh Henrik
Index
25121: sv: sv: sv: Ødelagt dæk ? (25-06-2005 14:35:02) (svar på 25118)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.4.161)
Det er ikke udelukkende slid der er afgørende for tidspunktet for skift. Jeg har to gange skiftet et sæt Avon Rangemaster på grund af at de var halvrådne. Der var i begge tilfælde meget mønster tilbage på dækkene. Kun to af disse otte dæk havde været punkteret.

På det sidste sæt var et par af dækkene begyndt at bule en smule langs siderne. Dækmanden var overbevist om at jeg var selvmorderisk, siden jeg stadig lå og kørte rundt med dem.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
25110: sv: Ødelagt dæk ? (24-06-2005 20:04:08) (svar på 25081)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.130.72)
De andre svar på dit indlæg er temmelig uddybende, og jeg kan bare være enig med dem, men 160K er temmelig godt for et sæt dæk, ligeledes er det godt for et sæt støddæmpere!
Ellers er min erfaring at nettop BF.Goodrich dæk er meget gode til at tåle lav tryk under terræn kørsel, og diverse andet stunts man nu kan finde på! Desvære, intet holder evigt, specielt udsat sliddele som dæk & støddæmpere!
Index
25117: sv: sv: Ødelagt dæk ? (25-06-2005 10:20:11) (svar på 25110)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.83.37)
Hej Henrik,

Jeg har lige købt et sæt BF Goodrich 235/16 All Terrain og fik at vide af de kloge at der var ihvertfald 100.000 km i sådan et dæk - så mon ikke dine er slidt op som mange også foreslår. Men, jeg brugte lidt tid på at undersøge det, og kan oplyse dig om at AGL dækcenter tager 1150 pr dæk inkl. montering og afbalancering. Dog tager de 50 ekstra per hjul hvis der er tale om alufælge.
De laver det mens du venter og det tager en times tid, for de hader virkelig deres liv når det drejer sig om store hjul - ;-)

Held og lykke derude.