tilbage

Land Rover Forum  

Index
25154: Undervognbehandling af Land Rover Defender (28-06-2005 16:10:23)
Jacob Bøegh Larsen #6698, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 62.107.136.135)
Jeg skal have undervogns behandlet min Land Rover Defender 90 fra 1985 i August .. Havde gentlig tænkt på en omgang pava. Men så så i nogle tidligere indlæg at der eksistere en rabataftale omkring dinitrol behandling. Jeg har dog ikke kunne finde den på linket om rabater på dlrk hjemmeside så er det en aftale der ikke eksisterer mere ??

Er der noget der taler for Dinitrol (udover måske lidt rabat) fremfor Pava nogle der har erfaringer med det !


//Jacob
Index
25159: sv: Undervognbehandling af Land Rover Defender (28-06-2005 22:56:24) (svar på 25154)
mads (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.87.123)
Dinitrol i rødovre gi'r 25% mod fremvisning af grønt bevis. Jeg valgte dinitrol pga af deres sprøjteskemaer til bilen - specielt deres kærlige behandling af den indvendige side af rammen og bulkhead.

1 gangs special behandling tager mindst 2½ dag og koster ca. 5000... minus rabat. Det tager tid fordi bilen skal vaskes og tørres 100%. Derefter indvendig behandling med tilhørende boring af huller, så 1 udvendige lag før den bliver sat til endnu en omgang tørring. Næste dag får bunden endnu et lag og så om eftermiddagen får den endeligt slidlaget ovenpå de to tynde lag.

håber du kan bruge ovennævnte til noget.

hilsen mads
Index
25160: sv: sv: Undervognbehandling af Land Rover Defender (29-06-2005 00:18:16) (svar på 25159)
Sune Legaard Olsen #6816, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.242.18)
Mener Sune i Fløng ligger lige under 4000,- på en behandling med Merkasol (eller noget...). Giv han et kald. Meget fornuftig fyr.

MVH
90' der skal samme vej
Index
25182: sv: sv: Undervognbehandling af Land Rover Defender (29-06-2005 15:12:58) (svar på 25159)
mads (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.87.123)
Okay - jeg må vist hellere uddybe min 'rabataftale' med dinitrol i Rødovre.

Jeg fik min gamle 88" behandlet og fik lov at følge processen. Undervejs fortæller de at de giver 25% (eller måsk var det kun 20%... nej, det var vist 25%)til medlemmer af veteranbilsklubber.

Her indskyder jeg så at jeg er medlem af DLRK (var - er ikke længere, men syntes godt jeg kunne tillade mig at tippe jer om denne rabat alligevel) - og til det replicerer de så at så kan jeg osse få rabat.

Jeg spørger så om det gælder andre andre DLRK-medlemmer. Ja, hvis de har medlemsbevis med. Jeg siger, at det har vi ikke, men vi har grønt bevis. Ok siger de - så er det det de skal se.

Længere er den ikke. To bekendte har siden været derude og de fik da rabat på deres 90" (men om det var 20 eller 25% kan jeg ikke huske).

Håber ovennævnte bringer glæde. Mads
ps. ved ikke om andre dinitrol stationer gør det samme..
Index
25161: sv: Undervognbehandling af Land Rover Defender (29-06-2005 02:07:19) (svar på 25154)
otto dittmann (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.84.226)
Jeg har dårlig erfaring med PAVA.

Det virker som om det danner en lakfilm, der udtørrer og tillader rustangreb under skorpen. Ret hurtigt skaller produktet som om det udtørrer -- og jeg har konstateret gevaldige rustangreb under det påsprøjtede middel.

Jeg har helt anden god erfaring med Dinitrol, der giver en fler-lags system-behandling med meget fin langtidsvirkning. Dinitrolbehandling hindrer fuldstændig rustangreb inde under den påsprøjtede film, der er påført med tre forskellige lag. Først noget meget tyndt, der trænger ind i alle sprækker og hjørner - og som har en fantastisk rusthindrende egenskab. Herefter en gang middel, der er mere tuktflydende - og stadig med fin beskyttelsesevne. Herefter en "fed" nlanding, der danner en egentlig voksagtig "overhud", der er langtidsholdbar.
Selve undervognens ydre dele får til slut et hærdende lag som slidbeskyttelse.

Det er en formidabel god beskyttelse, der slår PAVA med flere vognlængder.
Det skal lige siges at jeg ikke har anden grund til at rose DINITROL end min egen erfaring..

Med venlig hilsen
Otto
Index
25162: sv: sv: Undervognbehandling af Land Rover Defender (29-06-2005 08:09:47) (svar på 25161)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Jeg har fået Pava behandlet min Defender og det lader til at Otto har ret. Jeg ved ikke om der er noget under den hårde overflade, men den hårde overflade falder i hvert fald af. Nu føler jeg så ikke at min bil er særlig godt beskyttet. Til gengæld er den møgsvær at reparere på og selv rengøring er sværere, så jeg har faktisk fortrudt lidt.
Desuden fik jeg 10% rabat på mit glatte ansigt.

Jakob Edelvold.

PS Kan man få et bedre resultat hvis man kører et andet sted hen? Nu er skaden jo sket...
Index
25164: sv: sv: sv: Undervognbehandling af Land Rover Defender (29-06-2005 08:53:52) (svar på 25162)
Dorte & Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Jeg har for sjov skyld lige prøvet at ringe til Pava - og de siger at eftersom deres produkter er oliebaserede kan de ikke tørre ud - men at Dinitrol som er voks baseret godt kan...ja, klogere blev jeg vist ikke, men syntes lige jeg ville videregive udsagnet

Michael
Med Olie forneden
Index
25165: sv: sv: sv: sv: Undervognbehandling af Land Rover Defender (29-06-2005 09:13:29) (svar på 25164)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Hej igen.

De har nok ret i at det ikke tørrer ud. For hver gang jeg har lavet noget i nærheden af bunden på min bil, så er jeg smurt ind i sort tjære. Desuden løber det ud over alt på bilen når solen skinner.

Jeg tror jeg fortryder mere og mere...

Jakob Edelvold
Index
25163: sv: sv: Undervognbehandling af Land Rover Defender (29-06-2005 08:44:44) (svar på 25161)
Dorte & Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Det lyder jo ikke så godt - er der nogen som ved om man kan skifte fra Pava til Dinitrol - eller er man nødsaget til at holde sig til een metode når man først er gået igang ?

Michael
Index
25173: sv: sv: sv: Undervognbehandling af Land Rover Defender (29-06-2005 11:44:31) (svar på 25163)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.197.44.74)
Jeg har lige fået behandling min 110" Defender hos Dinitrol Rødovre, og anede intet om at få rabat mod forevisning af grønt bevis. Uhørt ringe, siden jeg har klubbens logo siddende bagpå bilen. Jeg må lige snakke med dem når de kalder mig ind til inspektion næste år (så kan de gi mig 50%!! :-)). Jeg gav også omkring 5000 kr for en special behandling. De smører bunden ind i alt muligt og borer huller alle mulige steder og fylder bilen ud med noget bræk-agtig stinkende voks.
Jeg har kørt terræn og har spulet bilen underneden bagefter. Umiddelbart ser det ud til at belægning holder selvom Dinitrol selv siger at det er forbudt at røre bilen med en højtryksrenser (jeg brugte på tankens vask-selv service). Problemet med dinitrol er at det stinker i lang tid efter det er kommet på. Min datter måtte nænsomt løftes ind i bilen i 3-4 uger efter specialbehandlingen. Selvom jeg tørrede dørene og gummilisterne af morgen og aften og tørrede efter med det der rensevædske der følger med, har dinitrol alligevel ødelagt en gummidørliste. Min konklusion må være at det virker til at dinitrol virker godt og er effektivt - der er ihvertfald ikke noget af mit der er tørret ind. Men når det er sagt, så indstil jer på at bilen er utålelig ulækker i mange uger efter behandlingen, og når I henter den skal I ikke tage til takke med 1 flaske rensevæske - få 3 stk, og find det gamle aflagte tøj frem, især til børnene.

Vi ses derude
Jakob
Index
25177: sv: sv: sv: sv: Undervognbehandling af Land Rover Defender (29-06-2005 12:52:05) (svar på 25173)
Urban Larsen #4263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.95.122.121)
Voksbaserede produkter har ikke indtrængende evner i evt. begyndende rustdannelser på/i undervognen, men lægger sig som en hinde uden på det behandlede emne. Der bør derfor anvendes oliebaserede produkter til grundbehandlingen af køretøjer, som først behandles efter de er fyldt fem år, fordi olie har en indtrængende evne som voksen ikke har. jeg ved at Dinitrol også har oliebaserede produkter til grundbehandlingen, men de reklamere ikke ret gerne med det, da de vist er mere besværlige at anvende end de voksbaserede. Ovennævnte er visket mig i øret af en prof undervognsbehandler.
Index
25188: sv: Undervognbehandling af Land Rover Defender (29-06-2005 18:30:39) (svar på 25154)
Martin Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.125.111)
Hej alle

Jeg ser at mange anbefaler Dinitrol, og tilmed i rødovre. Jeg har MEGET dårlige erfaring med netop Dinitrol Rødovre!!
Jeg fik Sprøjtet min 98 110 hi-cap, efter et landrover "jeep" skema, De oplyste min om at det er helt okay og normalt. Ved nærmere sevleftersyn har de f.eks ikke været i torpedoen?? eller omme bag skærmforøgerer. Næste alle de små propper i f.eks. dørbunde er og var helt tørrer uden spor af Dinitrol. Det såkaldte slidlag var slidt af efter 3 mdr. dog med noget offroadkørsel, men alligevel?? Jeg havde bestilt en dob. behandling til over 5000,-og fik mine 20% rabat. Men jeg ville nokhellere havde fået en ordelig behandling af bilen til fuldpris!!! Tilbage til det med sprøjteskema,de sagde at kalde den for "jeep er helt normalt,men desværre for dem, kommer der jo en indkaldelse til inspektion ca 12 mdr efter,hvor derstod "til ejeren af Landrover freelander med reg nr....." Så de har spøjtet efter en freelander!!!!!

Jeg følger diskutionen meget da min skal ha noget andet en Dinitrol inden for et par mdr.

MVH
Martin Sørensen
Index
25192: sv: Undervognbehandling af Land Rover Defender (30-06-2005 02:57:04) (svar på 25154)
Inge & Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.127.161)
Har selv et blandet forhold til Dinetrol i Rødovre, har haft flere biler der med mellemrum,kun den sidste var nogenlunde i orden, noget der kun kunne konstateres ved et besøg hos FDM bagefter. Tror at problemet ligger i, at du aflevere nøglerne til en person, mens andre rengør og behandler. Jeg vil ikke anbefale dem, men foretrækker et sted, hvor det er den samme, der står for det hele.
Brugte før Mercasol i Humlebæk, der for nogle år siden var bedst i test hos FDM, han tager dog kun personvogne nu. Vil prøve Mercasol i Birkerød næste gang, efter anbefaling.
Index
25197: sv: Undervognbehandling af Land Rover Defender (30-06-2005 08:59:54) (svar på 25154)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.165.146.19)
Hej Jacob
Det største problem med undervogns behandling er at få den gjort ren, det tager 3 gange så lang tid en selve behandlingen + den skal tøre hvis mand har brugt vand.
Skal du gøre det godt, så gå i bund få alt det gamle væk.
Har gjort det selv efter første gang, som jeg ikke var tilfreds med, har endnu ikke set en ældre vogn hvor det var gjort ordentlig på altså både rengøring og sprøjtning.
Er den ren er det ikke noget problem at sprøjte den, andet at man bliver lidt sort.

Lidt til produkt snakken: Bruger Pava da det trænger godt ind, tørre ikke ud med mindre underlaget er tørt og sugende (ikke grort rent). Har en gang brugt dino og pave på hver sin halv del af bilen (i 87) med det resultat at dino siden var hår og krakaleret godt et år efter.
Min 89 110 har storset ingen rust nu og her sidste år og i år har jeg skrabt i bund da laget var blevet for tykt til at kunne få det opblødt ved en behandling.
Pris per behandling når man selv gør det: 850 til væsker + egne timer.
Index
25208: sv: Undervognbehandling af Land Rover Defender (30-06-2005 12:40:58) (svar på 25154)
Tony Albers (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 15.203.169.124)
Eegntlig sjovt. For år tilbage skrev jeg et indlæg om lige præcis dette problem.

Jeg har en god, billig og særdeles holdbar løsning:

1. Køb en gartnerhavesprøjte man kan pumpe tryk i.
2. Indkøb 10-20 liter rå linolie (købes i f.eks Metro)
3. tag en stor(!) gryde eller anden beholder der kan indeholde sprøjten og en del vand.
4. Fyld sprøjten 3/4 op med linolie, luk den ikke.
5. sæt den i gryden, i vandbad.
6. opvarm vandet til 80 grader C (gasblus eller lign)

Når indholdet af sprøjten er 80 grader (man kan bruge et elektronisk stegetermometer), lukkes sprøjten til, og den sættes under tryk mens den er i vandet. Vent 5 minutter og tag sprøjten med hen under bilen.

Og så er det ellers bare at gå igang, det skader ikke gummi. Spild er ufarligt, da det nedbrydes hurtigt i naturen.

Når den varme linolie kommer i kontakt med det kolde metal, bliver det klæbrigt, samtidigt med at det beholder sin gode indtrængningsevne (linoliemolekyler er meget små). Så det trænger dybt ind i selv mikroskopiske revner, men løber næsten ikke. Det bliver elastisk efter en uges tid her om sommeren.

Jeg har brugt det på alle biler jeg har haft, og resultatet er enestående.

mvh Tony Albers
Index
25238: sv: Undervognbehandling af Land Rover Defender (01-07-2005 13:08:54) (svar på 25154)
Jacob Bøegh Larsen #6698, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 62.107.136.135)
Tak for alle de mange svar på "tråd".
Jeg har undersøgt mulighederne i nærheden af hvor jeg bor (kolding). Jeg har bestemt mig for at det skal være Dinitrol. Første sted jeg var kostede det 3800 kr for en total behandling. Han ville dog ikke give noget rabat til Medlemmer af Dansk land Rover klub. Han ville give den tectyl også give den et lag pava bagefter fordi vognen tidligere er blevet behandlet med Pava. Næste sted jeg besøgte kostede det 4200 for en behandling. Her fik jeg et rigtig godt indtryk af stedet, og ham jeg snakkede med sagde at det i lige så høj grad afhænger af ham der fører sprøjten som det gør af produktet hvilket jo må siges at være rigtig :-)... Efter at have sludret lidt om prisen og om at jeg havde hørt at andre Dinitrol forhandlere var til at snakke lidt med omkring noget rabat gav han mig 15 % rabat . Derved ender prisen for en komplet 3 dages behandling på 3600 kr, hvilket jeg egentlig syntes er ok . Han fortalte at han også behandlede militærets GD , men han kendte da heldigvis forskel på en GD og en LR:-)...
Index
25240: sv: sv: Undervognbehandling af Land Rover Defender (01-07-2005 13:21:53) (svar på 25238)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Det er rigtigt at forsvaret bruger Dinitrol, og deres biler ruster ikke.
Det kan jo så skyldes, at de slides op før de når at ruste.

Jakob Edelvold
Index
25312: sv: sv: Undervognbehandling af Land Rover Defender (05-07-2005 11:40:35) (svar på 25238)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.214.101.11)
Hej Jakob

Jeg vil også understøtte dem der vælger Mercasol, der skulle være de gode egenskaber begge verdener (olie og voks). Fordelen er at det ikke går af ved terrænkørsel og at man kan arbejde på bilen uden at blive helt vildt svinet til. Det er til at komme til osv.

Jeg fik det lavet hos Sune i Fløng, der gav en kanon pris og en super god behandling.

Du kan også spørge Morten Bibow om han er tilfreds med sin Defender.

Held og lykke med at få bugt med rusten - bare du ikke lukker gammel rust inde. Husk det skal væk først.
Index
25299: sv: Undervognbehandling af Land Rover Defender (04-07-2005 21:20:46) (svar på 25154)
thorstein Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hmmm. Valg af middel til rustbeskyttelse er lige så svært, som at vælge ny religion... Der er noget rigtigt i dem alle, men ingen har fuldt ud fundet de vise sten.

PAVA er primært et olieprodukt, og som PAVA selv siger: Har du nogensinde set rust, hvor der er olie?? Det har de ret i, men man skal endelig vælge en special behandling - ellers får vognbunden kun det tykke lag - og det er der ikke megen rustbekæmpende virkning i.

Jeg har en nyere RR der har fået Dinitrol. og jeg sprøjter den jævnligt - ca. hver 3. måned med lys PAVA de steder, hvor jeg kan se, at vejrlig m.m. slider på undervognsbehandlingen. Desuden "opløser" lys PAVA, eller rettere blødgører den det tykke lag Dinitrol, som vognbunden har fået for snart 2 år siden. jeg skal have bilen efterbehandlet om et par måneder, og tror at jeg vælger Dinitrol igen.

Gør dig selvden tjeneste, at kontakte nogle forskellige steder og stil dem følgende spørgsmål:

Hvor mange er ansat til at sprøjte biler.
Hvor mange biler når de per dag.

Hvis de i gennemsnit når mere end 2-3 biler per person er kvaliteten efter min erfaring for dårlig. Sagt med andre ord: Det går for stærkt,og bilen når ikke at tørre tilstrækkeligt inden påføring af midlet.

Vedr. rabat! Rabat er da en god ting at få, og man skal ikke bare blindt punge ud. MEN det er altså vores LR vi talerom her... det er en forholdsvis dyr bil at holde kørende.... brændstof, service, grøn-/ejer afgifter m.m løberhurtigt op i mange gange titusinder på årsbasis, så derfor vil jeg tillade mig at sige at kvalitet tæller meget mere end prisen på rustbeskyttelse.


Der er et hav af produkter: PAVA, Dinitrol, Mercasol, Suvo, Tektrol, Waxoyl, Tectyl og sikkert mange flere...

Jeg ville vælge PAVA til en ældre sag idet de andre produkter primært er voksbaserede og det har den uheldige egenskab at det kan tørre op for hurtigt og i værste fald danne sprækker. Dinitrol og Mercasol er begge voksbaserede men indeholder også olie og visse typer indeholder mere olie end voks.... de har hvad der skal til... alt efter opgave... og pengepung.

PAVA har fornyligt opdateret deres produkter og heldigvis har de fjernet en hel del af dets - efter min mening - afskyeligt sødlige lugt... så det næsten ikke lugter mere... alt er jo relativt, men niveauet er acceptabelt.


Held og lykke! og husk at det er ikke sjusk hvis bilen drypper efter behandling... det er tegn på, at den BURDE have fået rigeligt... og forhåbenlig alle de rigtige steder!!