tilbage

Land Rover Forum  

Index
25499: Omsyn....Forurening (15-07-2005 22:03:30)
Allan Lyth #6304, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.242.126.154)
Hej Alle...

Ja, så er jeg tilbage igen. Jeg skrev for noget tid siden om min LR SIII 80 - 2.25 diesel, som havde et forurenings problem. Nu har jeg plejet den efter alle forskrifter - og håber på at den går igennem om syn! Men jeg har lige et par spørgsmål:

En af jer skrev at dieselpumpen skulle drejes helt til højre... da jeg ikke er en af de rutinerede drenge har jeg uploaded et billed som viser hvordan den er indstillet - er det rigtig??

Ved siden af, på billedet,ligger der 3 stumper jeg fik med gear olien ud...IKKE GODT... går jeg udfra! Er der nogen der kan fortælle mig lidt om dem. Jeg har lidt på fornemmelsen det har noget med mit 4 gear at gøre!!

Og tilsidst... da den er på guleplader mangler den klister mærket med total og laste... hvor meget er det?

Som sagt er jeg ikke så rutineret endnu - så på forhånd tak!

Med venlig hilsen
Allan
Index
25506: sv: Omsyn....Forurening (16-07-2005 00:57:34) (svar på 25499)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.108)
Hej Allan, om din pumpe står rigtigt kan man ikke vurdere ud fra billedet. Normalt så er pumpen indstillet sådan at stregen på flangen skal stå ud for den pil vi kan se på billedet, men slid kan ændre dette. Det ser ud som om pumpen står så højt den kan komme, og går motoren godt ved denne indstilling så er alt jo ok, men nogen proffessionel måde er det naturligvis ikke.

De dimser du har fået ud af din gearkasse er ganske rigtigt de fjedre der sidder i din tredie/fjerdegears synchromesh.
Der er tre fjedre i synchromeshen, og du har fundet tre halve, så der enoget til gode endnu der kan falde ud.
Det kan faktisk lade sig gøre at skifte disse fjedre gennem låget over skiftemekanismen på gearkassen, men det kræver ekstra led på armene, og et væld at tænger og pincetter.
Jeg kender til to der har gjort det, begge fingernemme, flegmatiske og tålmodige mennesker, så god fornøjelse.

Med hensyn til vægt og lasteevne så står tallene på din registreringsattest, og det er vigtigt at det er de samme tal du sætter på siden af bilen.

Held og lykke med synet.

Venlig hilsen
Hartley
Index
25512: sv: sv: Omsyn....Forurening (16-07-2005 11:06:47) (svar på 25506)
Allan (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.126.154)
Hej Hartley, Mange tak for svaret!

Motoren går faktisk rigtig godt... ved start er der lidt hvidt røg...og når man accelerere er der lidt sort, men ellers ikke noget ...den spinder fint

...Det lyder som om at jeg snart skal til at bøvle lidt med gearkassen ... Er det dyrt at få nogen til at lave??

Med venlig hilsen
Allan

Index
25509: sv: Omsyn....Forurening (16-07-2005 09:26:24) (svar på 25499)
Tony Albers (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.149.242)
Nu skriver du ikke hvor gammel din bil er, men hvis den ligger lige over forureningsgrænsen, kan det være et spørgsmål om generation. Der er en periode(vistnok lige omkring 1980) hvor motorerne ikke alle var lige gode på det punkt. Du kan komme nemt over problemet ved at tilsætte 5-10 liter karburatorsprit i tanken inden du kører til syn. Det vil tilføre ekstra O2 til forbrændingen, og derved formindske indholdet af C, CO og HC i udstødningsgasserne. Men det kræver naturligvis at din pumpe er 100% korrekt indstillet. Det faktum at den skal stå helt til højre kunne godt indikere et slidt pumpedrev(sidder i bunden af motoren sammen med oliepumpen)

Mvh Tony
Index
25513: sv: sv: Omsyn....Forurening (16-07-2005 11:12:14) (svar på 25509)
Allan (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.126.154)
Hej Tony... tak for det gode råd!

Min bil er fra 1980, så det stemmer jo fint med den periode du skriver om!

Jeg vil mene at pumpen er korrekt indstillet... den kører meget fin - derfor har jeg det også lidt svært ved at skulle pille ved det! Jeg tror jeg vil gøre brug af dit råd! Er det 5-10 liter til en tank? Hvad vil der ske, hvis pumpen nu viser sig ikke at være korrekt indstillet?

Med venlig hilsen
Allan
Index
25535: sv: sv: sv: Omsyn....Forurening (17-07-2005 18:21:34) (svar på 25513)
Tony Albers (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.149.242)
Hvis pumpen står forkert sker der ikke noget ved det, andet end at motoren ikke yder som den skal. Bageren (Poul-Erik) kæmpede en tid med en 88" der, hver gang den var stillet i pumpen, efter kort tid stod forkert igen. Det viste sig at være slør i det hjul der sad for enden af akslen på indsprøjtningspumpen.

så en 5-10 liter til en tank skal nok hjælpe på det.

men prøv det. det kan kun hjælpe.

Mvh Tony
Index
25837: sv: sv: sv: sv: Omsyn....Forurening (25-07-2005 14:00:45) (svar på 25535)
Allan Lyth #6304, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.242.126.154)
Hej Tony

Tusind tak for hjælpen - jeg gik fint igennem syn, der var dog lige et par små ting, men ellers var synsmanden glad!

Mvh
Allan