tilbage

Land Rover Forum  

Index
25832: Lyden "klonk" (25-07-2005 12:59:51)
Henrik Grove #6430, reg. njy (medlem) (ip-adr: 194.182.147.99)
Hej
Jeg vil lige have bekræftet at min Land Rover er normal.
Det er en Defender 2003, 110".
Fra ny af havde den et lille "klik" når jeg bakkede og igen, når jeg derefter kørte frem. Ved ca. 29.000 km blev kunne lyden efterhånden betegnes som et "klonk". Var forbi forhandleren der spændte undervognen efter (A-ramme o.s.v.) og kunne ikke finde nogen fejl. Lyden kommer fra bagakslen (lyder som om stikakslerne bevæger sig) og kun i forbindelse med bak/frem, evt. også ved langsom kørsel i kryds (ved speeder slip). Bagtakslen er ikke en Salisbury, men type svarende til den fra P38A og Wolf (Roveraksel).
Det er formodentlig det normale LR klonk, men da den heller ikke drypper olie og er driftsikker, kommer jeg i tvivl.
Med venlig hilsen
Henrik Grove
Index
25833: sv: Lyden "klonk" (25-07-2005 13:06:10) (svar på 25832)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.190)
Det er som regel bøsningen ved a-rammen, som skal skiftes. Jeg kan også få min 110 til at sige 'klonk', men jeg kan også lade være, hvilket jeg gør for det meste...
Index
25834: sv: sv: Lyden "klonk" (25-07-2005 13:15:18) (svar på 25833)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Hej Paul.

Kan man detektere disse defekte bøsninger på en anden måde end at lytte?
Jeg mener det kan være forbundet med et vist faremoment, at opholde sig under bilen for at lytte præcist hvor lyden kommer fra.
Jeg har nemlig den selvsamme lyd på min salisbury aksel og jeg mener selv at lyden netop kommer fra stikakslerne i hjulenden, hvor jeg tydeligt kan se op imod en MM. slør.
Jeg vil dog rigtig gerne finde ud af om der er mere der give denne lyd, da jeg skal til at splitte det meste af min Defender ad, for at få klaret en masse småfejl. Så det ville jo være rart at få ordnet det hele nu jeg er igang.
Index
25836: sv: sv: Lyden "klonk" (25-07-2005 13:57:26) (svar på 25833)
Henrik Grove #6430, reg. njy (medlem) (ip-adr: 194.182.147.99)
Bøsning ved a-rammen er checkket og fundet i orden. Bilen har jo heller kørt så meget endnu, så bøsninger i det hele taget bør ikke være slidte.

Henrik Grove
Index
25839: sv: sv: sv: Lyden "klonk" (25-07-2005 14:15:58) (svar på 25836)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Mit spørgsmål går netop på hvordan jeg chekker disse bøsninger?
Skal man bare rykke i dem og se hvor meget de giver sig? Hvor meget må de i så fald give sig?
Eller skal man afmontere dem og inspicere dem, og hvorfor så ikke skifte dem alligevel nu hvor de er afmonteret?

Hjælp mig nu for dælen.

Jakob
Index
25855: sv: sv: sv: sv: Lyden "klonk" (26-07-2005 10:51:33) (svar på 25839)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 193.23.173.199)
Hej Jacob og andre!

Det er såmænd ganske simpelt at checke bøsningerne og undervognen som helhed!

Parker bilen på et jævnt underlag, og sæt en klods foran et forhjul og bag et baghjul, så den ikke ruller - håndbremsen virker sikkert ikke alligevel...

Ned på ryggen, frem med dækjernet, brækjernet eller den store store skruetrækker. Stik den ind og vrik ved alle bøsninger, så du kan komme til at mærke om der er "slup" eller slør. Det må tages lidt på gefühl. Tingene skal kunne give sig, men ikke for meget...

I f.m. bøsninger er det ofte boltene gennem bøsningerne frem for selve bøsningerne den er gal med. Bolten slides hvor den går gennem øjet. Slør i mellem bolt og øje giver klonklyd og ufrivillig retningsændring ved nedbremsning hhv. accelleration og drejning. Skift aldrig bøsningerne uden også at skifte de gennemgående bolte - det kan være spildt arbejde, hvis du springer over hvor gærdet er lavest her.

Bøsningerne i Panhard-stangen må ikke glemmes - er der slør her vil det kunne opleves ved forsinket styreudslag, og karrosseriet bevæger sig på tværs af chassisset.

Under forudsætning af, at forbindelsen mellem transfergearkasse/hovedgerakasse er ok. og uden "slup", så er en defekt "universal ball joint" (kugleled) ved A-rammen er nok den der giver det værste "klonk" ved igangsætning/bremsning. Vrik med jernet mellem A-ramme og aksel, og det vil vise sig tydeligt, når du prøver forskellige steder, i forskellige vinkler. Er der ingen "slup" her, skal fejlen søges andre steder, evt. i kardanleddene eller ved stikakslerne.

Der må ikke være nævneværdigt slør mellem stikaksel og den roterende "klump" ved hjulet" - på sigt ødelægger det transfergearkassen - 1 mm. vil jeg mene er for meget - og nye klumper/stikaksler koster ikke en formue.

Når du nu er i gang, så husk at checke alle styreleddene, der slides ret hurtigt.

Støddæmpere har det med at sidde lidt løst i skålene, og kan også give sjove lyde - der må heller ikke være "slup" her mellem bolt-enden på støddæmperen og det hul de går gennem.

God fornøjelse!

/Ib
Index
25856: sv: sv: sv: sv: sv: Lyden "klonk" (26-07-2005 11:03:56) (svar på 25855)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Tak for det hele. Det hjalp da lidt.
Mit problem er bare der hvor du skifter til:"Det må tages lidt på gefühl. Tingene skal kunne give sig, men ikke for meget..."
Jeg var egentlig godt klar over hvor fejlmulighederne er, bare ikke hvornår der er for meget spil.
Jeg tror bare jeg må skifte det meste, hvor jeg føler (gefühl) der er for meget.

Jakob

Index
25859: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lyden "klonk" (26-07-2005 12:41:55) (svar på 25856)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 193.23.173.199)
Er der decideret "luft" mellem bolt/bøsning eller bolt/øje, så udskift begge dele - det er klart.

Et kugleled bl.a. som det i bagtøjet (universal ball joint)skiftes selvfølgelig, når der er slør i det.

Er bøsningens gummi/polyurethan så blød eller slap, at den ved en normal påvirkning under kørsel kan trykkes helt sammen, så er det nok tid til en udskiftning - det er selvfølgelig her fornemmelsen kommer ind i billedet, og det kan være svært at vrikke/ruske sig frem til - tag evt. en af de forreste radius arme af - stik en skruetrækker i bøsningen og vrik - gør det samme med en ny bøsning og mærk forskellen - så skifter du den nok...

Alternativt, læg igen en klods foran/bagved hjulene, men denne gang 2 cm. fra slidbanen - læg dig under bilen igen, og få en hjælper til at "rokke" bilen frem og tilbage - så kan du iagttage bøsningernes opførsel, og det kan måske give dig et fingerpeg om deres tilstand. Du kan gøre det samme i bilens tværretning for at checke Panhard-stangens forbindelser.

/Ib
Index
25853: sv: Lyden "klonk" (26-07-2005 09:02:44) (svar på 25832)
Geert Colding #5317, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.243.179.38)
Jeg havde en tilsvarende "klonk-lyd" fra undervognen på min Defender 90" fra 2000 - faktisk fra den var helt ny. Det viste sig at være håndbremsen, der var strammet en anelse for meget. Lydene forsvandt efter håndbremsen blev løsnet lidt.
Index
25858: sv: sv: Lyden "klonk" (26-07-2005 12:37:04) (svar på 25853)
Henrik Grove #6430, reg. njy (medlem) (ip-adr: 194.182.147.99)
Tak for indlæg/forslag.
Jeg kan dog ikke tro at en LR på godt 1½ år skal være slidt alle disse steder (begrænset terrænbrug).
Stikakslerne i bagakslen kan, mens de er monteret, skubbes mere end 1 mm og ved at skubbe dem ind mod differentialet kan jeg få en ligende klonklyd. Er det en reklamerationssag? Hvem i nordjylland med god ekspertise kan lægge øre til sagen?
Med venlig hilsen
Henrik Grove
Index
25860: sv: sv: sv: Lyden "klonk" (26-07-2005 12:50:47) (svar på 25858)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 193.23.173.199)
Mht. til stikakslerne er det helt normalt at kunne skubbe dem lidt i bilens tværretning - men der må ikke være noget særligt, når stikakslen i rotationsretningen tager fat i klumpen (driving member) ved hjulet. Det lyder ikke som om der er grundlag for en reklamation.

Du vil undre dig over, hvor en nyere Land Rover kan være slidt - det er dog ikke sandsynligt at den er det alle steder - det er sandsynligvis et enkelt sted eller to den fejlen skal findes. Kun 1½ år, ja men hvor mange km. og hvordan er bilen kørt - alt sammen influerer det på sliddet...

I har mange kyndige LR-folk i Nordjylland, men hvis du kommer forbi (Neder) Hvam syd for Viborg, så stik næsen ind til Tohuse Auto - Kjeld kan hurtigt komme med en diagnose.

/Ib
Index
25862: sv: sv: sv: sv: Lyden "klonk" (26-07-2005 13:49:06) (svar på 25860)
Henrik Grove #6430, reg. njy (medlem) (ip-adr: 194.182.147.99)
Vognen havde kørt 29.000 km (nu 34.000 km) da lyden blev tydelig, 99% på landevej med pæn kørsel.
Jeg må forbi Tohuse Auto.
Henrik Grove
Index
25863: sv: sv: sv: sv: sv: Lyden "klonk" (26-07-2005 14:34:06) (svar på 25862)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.190)
Det må ganske klart være en reklamationssag ! Forhandler i Aaalborg har 98 16 55 55 - aut. vækrsted i Brovst 98 23 13 55 eller i Sjelle nær Silkeborg 86 95 42 55.
De skal bare sørge for, at 'klonk' forsvinder!
Index
25864: sv: sv: sv: sv: sv: Lyden "klonk" (26-07-2005 15:33:38) (svar på 25862)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 193.23.173.199)
Har bilen kun kørt 29.000 km. og der er mistænkelige lyde fra undervognen/transmissionen, så er det klart du skal forbi en aut. forhandler, som Paul så rigtigt skriver - afhængigt af aftalen omkring garantiperiode skulle der være en god mulighed for en udbedring under garantien.

Mit svar før gik mest på om det er en reklamationssag, når stikakslen kan bevæge sig 1 mm. ud/ind - det er noget andet...

/Ib
Index
25871: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lyden "klonk" (26-07-2005 21:20:01) (svar på 25864)
Henrik Grove #6430, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.62.148.94)
Ok, tak for svarene.
Jeg har tidligere været omkring forhandleren i Aalborg. De spændte som sagt undervognen efter og sagde jeg roligt kunne kører videre. Det hjalp dog ikke m.h.t. til lyden og jeg fik en regning på 900 kr for det. Den ville jeg dog ikke betale og det accepterede de. Jeg prøver igen.
hilsen Henrik Grove
Index
26753: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lyden "klonk" (29-08-2005 17:36:55) (svar på 25871)
Henrik Grove #6430, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.161.102.200)
Det viste sig, at der er en officiel Land Rover "Technical Bulletin" på netop min model. Fejlen består i for stor spillerum mellem strålerne på kardan og bageste differentiale (pinion). Løsningen er en udbedring på garantien med Loctite 648 der kan klare "sammenliming" af mellemrum på op til 0,2 mm. Efter en uges kørsel er den stadig lydfri.
Technical Bulletin er no. L8909bu fra 19-12-2003. Omfatter VIN: 3A658163 til 4A668642.
Hilsen Henrik Grove