tilbage

Land Rover Forum  

26663: Hvilken størrelse motor ? - Hvis man kan vælge (25-08-2005 23:55:20)
Per (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.188.185)
Jeg tror det skal være nu - at jeg anskaffer mig en LR.
Jeg har et krav, som hedder mulighed for at trække 3.500 kg på krogen. Har forstået at en 88" bliver det næppe.
Men 109" ser ud til at kunne klare dette krav.
Jeg har tidligere trukke det 3.500 kg gennem Europa, med hjælp af en 130" med TDI motoren - ca. 120 HKsom jeg husker det. Ingen problemmer med dette.

Jeg ønsker at købe en ældre SerieIII bil, med et forventet kørsel behov på ca. 5.000 km årligt, hvor af de ca. 1.000 bliver med de 3.500 kg på slæb.

Benzin eller diesel - og hvilken størrelse?

:) Per
26665: sv: Hvilken størrelse motor ? - Hvis man kan vælge (26-08-2005 07:28:46) (svar på 26663)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.86)
Når kørselsbehovet kun er 5.000 km/år, er en 109" med 4 cyl. benzinmotor udmærket... Men da du allerede nu snakker om, at det er 3,5 t, der skal fragtes gennem Europa, ville jeg alligevel få fat i en 110" enten med V8 eller 200/300 tdi motor.
Jeg tænker her lidt mere på trafiksikkerheden: en OneTen har udmærkede bremser og du bliver ikke til gene for andre trafikanter, hvis det går opad.
26666: sv: Hvilken størrelse motor ? - Hvis man kan vælge (26-08-2005 07:36:11) (svar på 26663)
Tony #4243 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 15.203.169.126)
Hej Per,

88" og 109" har samme motor for så vidt angår diesel. En 2,25 liters sugediesel med 62HK såvidt jeg husker. Hvad angår benzin, findes 88" med en 2,25'er der yder ca. 72HK og a09'eren findes med tre motorer: 2,25 R4 - 2,6 R6 - 3,5 V8.

Se endvidere dette link:

http://retro.co.za/lr/tech/engines.html

HTH

/tony
26667: sv: Hvilken størrelse motor ? - Hvis man kan vælge (26-08-2005 08:32:03) (svar på 26663)
Kirsten & Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 167.25.108.29)
Hej Per,

En serie III 2,25 Diesel er i forvejen ulidelig langsom - på den charmerende måde naturligvis. Men ligefrem spænde 1000 kg efter er nok at strække dine medtrafikanters tålmodighed lidt for vidt. Jeg har trækkrog på min bil, men har aldrig rigtig nænnet at bruge den - jeg synes egentlig motoren har nok at slæbe på i forvejen.
Til det behov ville jeg nok vælge en bil med Tdi motor.

Mvh
Henrik
'88 Serie III Diesel
26671: sv: sv: Hvilken størrelse motor ? - Hvis man kan vælge (26-08-2005 11:26:46) (svar på 26667)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.57.130)
Jeg har en 90" med en 2,5 liters diesel uden turbo, der er lidt kraftigere end 2,25 liters dieselen i serie bilerne. Med den har jeg trukket en del trailere op til lige under et ton. Op ad bakkerne går det ikke hurtigere end 50-60. Ikke lige måden at blive populær på vejnettet på.

Så til dit behov for at trække trailere op imod 3,5 tons vil jeg klart anbefale at du kigger på en af de kraftigere tdi dieseler eller en V8 model.
26679: sv: Hvilken størrelse motor ? - Hvis man kan vælge (26-08-2005 14:46:50) (svar på 26663)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.227.220.14)
En serie 3 - hvadenten det er benzin eller diesel har ikke motor nok!
Jeg har forsøgt med 3500 kg efter en 2,25 l benzinmotor. Man skal ned i det lave område for at komme i gang på flad landevej. Det var en høj trailer og den nåede ikke 70 km/t på vejen fra Farum til Kbh.
Jeg har også kørt med en VW Golf på en autotrailer (< 2000 kg total)efter en 2,25 l diesel.
Det kan gå an på en kortere tur, men det var ikke noget jeg ville bevæge mig ud over landets grænser med.
Nils
26680: sv: Hvilken størrelse motor ? - Hvis man kan vælge (26-08-2005 15:15:25) (svar på 26663)
Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.208.18)
Jeg har med stor succes kørt med 2,7 tons på krogen efter en 6-cyl, 2,6 ltr. SIII, 109" bus. Den var eminent med det, meget stabilt og hvis man kunne undgå at komme under 70 km/t klarede den de allerfleste bakker på motorvejene i flot stil i 4. gear, selvfølgelig med fuld klampe. Jeg bryder mig ikke om at tale om, hvad den tog sig betalt for ulejligheden. Den motor, når ellers den ville, har en fantastisk sejtrækningsevne, men man lever herligt meget med i, hvorledes maskinen knokler, pukler, aser, maser, kæmper og slider!
Hvis den skulle sætte igang op ad bakke, startede jeg i lavgear for lige at sætte den igang og komme forsigtigt ud fra f.eks. en indkørsel, men det gør jeg da også med min RR 2,4 td for at skåne koblingen.
S IIIen var i øvrigt langt mere stabil end RR at køre med den tunge autotrailer.
Knud
26681: sv: Hvilken størrelse motor ? - Hvis man kan vælge (26-08-2005 16:37:49) (svar på 26663)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 129.142.27.120)
Hej

Jeg kan kun sige en ting, køb en V8'er, eller evt. en TD5, til det brug du nævner. Men specielt det sidste er jo nemt at sige når det er en SIII, der er udgangspunktet. Glem alt om 2 1/4'er uanset om det er benzin eller diesel, hvis du skal køre med stor trailer andet end lige rundt i lokalområdet.

Jeg har kørt mange km. med tunge trailere eller campingvogne efter div. Land Rover modeller, og jeg vil utvivlsomt foretrække en 110" eller en Discovery begge med V8 maskine. Jeg har kørt med en 6 cyl. 2,6 efterspændt en autotrailer med en 109" på, ialt vel ca. 2200 kg, og det gik, stabilt men langsomt, og jeg ville ikke gøre det over længere strækninger. Og som en skibent nævner, så tager den sig betalt for det, nok endnu mere end en V8'er. Jeg har fornylig været i Sverige med en Disco 200TDI og autotrailer med 2 tons på krogen, og da måtte man altså acceptere at blive overhalet af lastbilerne op ad nogle bakker. Det er mit temperament ikke til, så en V8'er er for mig at se det eneste der duer. Hvis det skal være en SIII så prøv at finde en af de få V8'ere der eksisterer, men det er nok lettere at finde en 110" V8, som også er til at betale. Hvis prisrammen er bare lidt højere så er Disco V8'ere faktisk til at komme i nærheden af, men det gavner jo ikke noget hvis det er en seriebil man vil ha'.

God jagt
Lars Ellegaard
3926 Nsj
... nu uden V8, suk.
26684: sv: sv: Hvilken størrelse motor ? - Hvis man kan vælge (26-08-2005 19:50:05) (svar på 26681)
Christian J. Simony #7113, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.216.152)
Skal ikke kunne udtale mig om de mindre motorer og dieselerne, men mine RRC'er med 3.9 V8 benzin kan knapt mærke traileren, hvis den er under 1500 kg og trækker uden den store åndenød bådtrailere med præcis 3500 kg på.
-også op ad bakker Elof ;-)

/C
26691: sv: sv: sv: Hvilken størrelse motor ? - Hvis man kan vælge (27-08-2005 00:59:36) (svar på 26684)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.57.130)
Ja en brandbil på en biltransport trailer vejer jo godt til ;-)
26689: sv: Hvilken størrelse motor ? - Hvis man kan vælge (26-08-2005 23:02:20) (svar på 26663)
Anette & Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.233.54)
Hej Per.
Glem serie-bilen til Dit formål- ihvertfald hvis den har sin oprindelige motor.
Nu ved vi ikke hvad Du skal trække - er det en tung trailer med relativ lille luftmodstand eller er det en campingvogn ?. Under alle omstændigheder kan Du kun holde en anstændig hastighed (60 - 70 kmt) på vandret vej og nedad bakke, den mindste stigning - og Du taber fart, hvis det er en campingvogn der trækkes, spiller luftmodstanden en stor rolle.
I medvind opad storebæltsbroen kan jeg holde 60kmt med en 2,5D - i en god modvind har jeg været nede på 35kmt op ad broen med en alm. 1400kg campingvogn, det er yderst pinligt og meget enerverende og vistnok også ulovligt at køre så langsomt på motorvej.

Med 88"er hilsen
Peter
26692: sv: sv: Hvilken størrelse motor ? - Hvis man kan vælge (27-08-2005 02:56:45) (svar på 26689)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 195.249.54.101)
Hej Per.
Jeg har længe kørt med en 2,25 l benzin, der var boret op til 2,5 l. Den var desuden forsynet med et stage II topstykke og højere knast. Min bil er en 109 STW. der vejer godt til i sig selv,( 2,2 T.)
Jeg har aldrig haft problemer med hverken store trailere eller campingvogne, bilen kunne til hver en tid følge lastbilerne, og også gerne holde sig foran dem, også op ad motorvejen til Ejer Bavnehøj.
På årsbasis kørte bilen 6,5 km. literen incl. terræn, og trailerkørsel.
Jeg har nu skiftet til en 2,5 L der er boret op til 2,8 L og det har taget effekten endnu et trin op.
En seriebil er bare dejlig, og den er let at "opgradere", fordi der i dag findes så mange moderne løsninger, der er lavet til seriebilerne.
Så lad os råbe højt i kor SERIEBILER SERIEBILER SERIEBILER.

Med serieøs hilsen
Hartley
26695: sv: sv: sv: Hvilken størrelse motor ? - Hvis man kan vælge (27-08-2005 09:24:05) (svar på 26692)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.242.223)
Hej Hartley; hørt !

SERIEBILER, SERIEBILER, SERIEBILER......

Mvh.
Verner DL-RK 451 og
www.stationwagon.109-serie3.dk
26696: sv: sv: sv: sv: Hvilken størrelse motor ? - Hvis man kan vælge (27-08-2005 09:39:24) (svar på 26695)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.165.122)
Hej Verner, du min navnebror.

Kan vi ikke kombinere tingene.

Jeg har lige kørt min 110" V8 fra Jylland til Kbh. med en trailer med min "nye" serie 1 fra 1949 på slæb.
V8 klarede det fint, det var faktisk et problem at man glemte at traileren hang der.

Jeg er sikker på at det har været et drøn flot syn med de to vidt forskellige generationer Land Rover på motorvejen.

Mvh

Verner 4586
26698: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken størrelse motor ? - Hvis man kan vælge (27-08-2005 10:23:01) (svar på 26696)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. lf (medlem) (ip-adr: 194.255.252.69)
Hej VernerserieI-49konservator, det var da garanteret et flot syn, men hvor er BILLEDET, vi ville da også gerne nyde synet af et så usædvanligt træk ;-)

Evt. kan du, hvis du har et, sende billedet til Jesper -IT, så han kan lægge det ud som dagens billede.

Held og lykke med den.

Venlig hilsen
Kenneth Poulsen serie III STW.
26733: sv: Hvilken størrelse motor ? - Hvis man kan vælge (29-08-2005 00:44:53) (svar på 26663)
Per (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.188.185)
Tak for de mange indlæg.

Det har været rart med en masse input og erfaring.
Mit primære trailer ønske er at trække min båd (3500 kg inkl. trailer) 3 meter bred, 10 meter lang og højde 3,80.

http://www.x99.dk/LandRover.jpg findes et billede af båden og den LandRover jeg lånte til turen gennem Europa i sommeren 2004.

26734: sv: sv: Hvilken størrelse motor ? - Hvis man kan vælge (29-08-2005 08:27:06) (svar på 26733)
Jonas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.147.231)
Hej Per

Jeg er blot nysgerrig... Hvordan har du fået lov til at køre med en tre meter bred trailer igennem Europa? Endsige igennem Danmark?

Hilsen
Jonas
26738: sv: sv: sv: Hvilken størrelse motor ? - Hvis man kan vælge (29-08-2005 09:58:36) (svar på 26734)
Per (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.188.185)
Hej Jonas

Der skal ansøges om det, i Danmark er den gratis og i Tyskland betalte jeg 80€

I Østrig som jeg var slut målet - valgt jeg at kører de 4 km uden tilladelse.

Traileren skal ifgl. reglerne have blink og skilt med bred last monteret.


:) Per
26742: sv: sv: sv: Hvilken størrelse motor ? - Hvis man kan vælge (29-08-2005 12:14:01) (svar på 26734)
Per (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.80.17.4)
Hej Jonas,

Reglerne blev i Danmark ændret 1.2.2005. Se evt. dette link
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp? page=document&objno=77859

Jvf. dette må du kører med brede 3,30, højde 4,10 og længde op til 30 meter uden at indhente tilladelse.

Hvis man begynder at fortolke det der står kunne man komme til det svar - at dette kun gælder for erhvervstransport. Hvad det så helt præcist er ?

26752: sv: sv: Hvilken størrelse motor ? - Hvis man kan vælge (29-08-2005 14:48:45) (svar på 26733)
Lars Billingsley #3879, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.162.79.232)
og jeg som troede at når man har båd så er det noget med at sejle :) :) man skal lærer så længe man lever

Lars/Biltris