tilbage

Land Rover Forum  

Index
27127: Ventilator 300TDI 1995 (12-09-2005 13:53:10)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.3.225.210)
Så er den gal igen
Ventilatoren på næsten fuld styrke er OK, men et trin ned til max og efter ½ sekund lyder der en lille 'puf' lyd og ventilatoren stopper totalt
Venter lige et lille minut og starter forfra med lav styrke og så er alt OK igen
Jeg kan måle 11,5 volt på hver af de to ledninger i bunden af regulatoren og for mig ser det ud som om det er når nr. 2 tilkoples, det går galt
Sidder der en form for termo-sikring et sted derude?

Jeg har jo sendt dette før, man da var alle genierne på ferie

Hjælp udbedes
Mvh Jørn
Index
27128: sv: Ventilator 300TDI 1995 (12-09-2005 17:27:07) (svar på 27127)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.67)
Er det køleventilatoren eller defrosteren du spørger til ?
Index
27130: sv: sv: Ventilator 300TDI 1995 (12-09-2005 18:38:02) (svar på 27128)
Tine og Kenneth Poulsen #0435, reg. lf (medlem) (ip-adr: 194.255.74.132)

Paul, hvornår er man begyndt at kunne indstille køleblæseren i forskellige trin, det må da være defrosteren

Venlig hilsen
Kenneth Poulsen
Index
27134: sv: sv: sv: Ventilator 300TDI 1995 (12-09-2005 19:59:08) (svar på 27130)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.67)
Kenneth,

har du aldrig hørt om elektriske køleblæsere ? Der findes nemlig nogle typer, hvor man selv kan regulere blæserhastigheden !
Index
27144: sv: sv: sv: sv: Ventilator 300TDI 1995 (13-09-2005 09:57:14) (svar på 27134)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 195.249.24.176)
Hej Poul.Hvad heder de blæsere og hvor bruges de i landrovere.
Index
27145: sv: sv: sv: sv: sv: Ventilator 300TDI 1995 (13-09-2005 10:48:20) (svar på 27144)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.3.225.210)
Så, alle i gode genier
Jeg nyder også disse almindelige kævlerier i dette forum, men det hjælper bare ikke mig med mit problen

Ja, det drejer sig om den blæser der giver 'frisk' luft på indersiden af forruden.
Index
27183: sv: sv: sv: sv: sv: Ventilator 300TDI 1995 (14-09-2005 19:07:42) (svar på 27144)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.67)
Jeg skal så grave rundt i mine stakke af LR-blade, men ud af hukommelsen kan jeg citere, at dette - efter min opfattelse - ret underlige setup blev beskrevet som følgende: elektriske ventilatorer montere i stedet for standard køleventilator. Automatisk styring vha. termostat isat kølevandskredsen. Manuel (!) styring vha. drejemodstand, så ventilatorens hastighed kunne tilpasse den ønskede kølevands/motortemperatur ved stationær brug af bilen.
En knap/kontakt til at lade en el-køleblæser/ventilator køre konstant ved f.eks. bjergkørsel, er logisk for mig og svarer til det gamle Kässbohrer/Henschel setup, da Henschel-motorer ikke kunne klare overophedning ( over 100 C). Det beskrevne setup med drejemodstanden har jeg lidt svær ved at forstå...
Ventilatoren sidder standardmonteret i forbindelse med motoren og ikke med varme- og ventilationsanlægget for/i kabinen. Dette anlæg omtales normalt som 'defroster' eller 'varmeblæseren'.
Index
27184: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ventilator 300TDI 1995 (14-09-2005 19:11:29) (svar på 27183)
OlePedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.107.100)
Godag mand økseskaft.
Index
27193: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ventilator 300TDI 1995 (15-09-2005 07:49:50) (svar på 27183)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.3.225.210)
Oh Paul

Hvad er det du skriver?

Er der hjælp at hente i din kryptiske meddelelse, i så fald kan jen ikke se den

Kan du ikke bare gi' mig et godt råd??
Index
27194: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ventilator 300TDI 1995 (15-09-2005 08:43:19) (svar på 27193)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.163.216.98)
Hej Jørn

For at kommer tilbage til det du spurte om.

I min bog om disco 300 tdi 95, sider der en termo sikring i det de kalder, blower resistor unit, den kunne godt koble til og fra som du skriver. MEN den sidder der for at beskytte blæseren, så jeg tror at din blæser bruger for meget strøm.
Prøv at sætte et ampermeter i serie (min 40A) evt "tang"

Hvor de har placeret dimsen ved jeg ikke men prøv tæt ved blæsren.

Hans Martien
Index
27221: sv: Ventilator 300TDI 1995 (15-09-2005 21:39:28) (svar på 27127)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.67)
Det udførlige svar var ikke møntet på dig, men på en anden deltager...
... og da vi nu har omdøbt ventilatoren til defroster eller varmeblæser, vil jeg gætte på - når jeg grundigt genlæser dit indgangsspørgsmål - at fejlen kan være et defekt leje i selve blæsermotoren, der, når der vælges en anden hastighed, går i ubalance og for en kort stund kommer i kontakt med blæserhuset.
Check om der skulle være slibemærker inde i blæserhuset og om blæserhjulet drejer frit og uden slør.
En dårlig forbindelse er mindre sandsynlig !
Index
27229: sv: sv: Ventilator 300TDI 1995 (16-09-2005 07:32:24) (svar på 27221)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.3.225.210)
Så er jeg lidt glad nu har jeg da noget at arbejde med