tilbage

Land Rover Forum  

Index
29310: Vinterhi (20-11-2005 18:54:44)
Niels Olsen #6882, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.197.244.50)
Min LR 90 kan (desværre) ikke komme ind i carport eller garage. Der kan gå uger hvor den ikke er ude at køre om vinteren. Kan andre LR interesserede hjælpe med erfaringer. Hvad med "garage i nylon" og lignende overdækninger der kan beskytte bilen mod den værste sne og regn?
Index
29313: sv: Vinterhi (20-11-2005 19:21:17) (svar på 29310)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.136.145)
Din 90 er slet ikke så sart. Hvis du passer batteriet lidt med vedligeholdelses opladning, hvis der har været tale om korte tur, så trivedes den fint. Har den stået rigtig længe, (flere måneder) så tørne motoren. Fjerne da gløderørene først ellers bliver du meget træt i armen! Har den kørt i salt, så vil en afskylning gøre underværker, både for rammen & kassen. Var der ikke salt, så er en LR faktisk mindre udsat, end om sommeren, når varmen sætter mere fart i kemisk processer som er årsag til corrosion.
Man ser en masse gammel svend herop i Norge, gerne ex.mil, som har oplevet lidt af hvert, men rammen på en 30 årig er som regel pænere end en Defender med 2 år på bagen fra Danmark! I øvrigt hvis du virkelig vil forkæle din motor, & til dels, dig selv om vinteren, så montere et "olie-fyr", som opvarmer kølevandet før start. Kold start er nok den hårdeste påvirkning som vinteren byder på. Kan du omgå den, så har du opnået langt mere end Nylon, mursten, eller andre former for indpakning, nogensinde kan byde på.
Hilsen fra Norge, David, 2217.
Index
29343: sv: sv: Vinterhi (21-11-2005 18:30:32) (svar på 29313)
Niels Olsen #6882, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.197.244.50)
Tak for dine gode råd. Det er nu mest selve bilens karosseri, der jo gerne vil "boble" lidt hist og her, jeg tænkte på.
Index
29346: sv: sv: sv: Vinterhi (21-11-2005 21:01:59) (svar på 29343)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.149.68)
Boblen, skyldes galvanisk tæring, som er accelereret af salt. Fjerner du salten omhyggeligt før bilen skal have en længere stillstand, så er du kommet langt.
Land-Rover i Danmark er langt mere udsat for corrosion, end nogen andet sted i verden! Man bruger f.ex flere penge på "vinterbekæmpelse" i Nord Sjælands amt (Læs saltning), end hele Norges budget for snerydning! Dog må jeg tilføje at de kære Nordmænd efterhånden har også fået den mindre intelligent idé, at kaste med det giftige stads, på bekostning af bilernes levetid, og ikke mindst en væsentlig forringelse af færdsels sikkerheden!