tilbage

Land Rover Forum  

Index
29512: import tyskland (28-11-2005 17:55:08)
Klavs Koppel #7297, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.95.237.148)
´Hej
En af mine venner er tæt på at købe en RRC 1991 3.9 efi
I Tyskland..
Afgiften i Danmark er lidt svær at blive klog på.
Har forhørt mig mange steder,med mange forskellige forslag til hvad det vil ende med..
Bilen super stand med alt udstyr.
Hilsen Klavs Koppel
Index
29522: sv: import tyskland (28-11-2005 19:42:38) (svar på 29512)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.232.226)
Du kan finde nogle af Told&Skats tidligere vurderinger på hjemmesiden http://www.tax.dk/pjecer/told.htm
Ude i menuerne til højre findes under 'Biler' et punkt: 'Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer (Told·Skat)'. Derinde kan man (med lidt snilde og tålmodighed!) se tidligere vurderinger. Range Rover skal slås op under mærket 'Range Rover' (sic!), og så må man kigge lidt på de forskellige modeller: V8, estate, og hvad de ellers har valgt at kalde dem.
Jeg har selv taget en V8-er hjem fra Schweiz, og har betalt knap 5.000 i afgift (gule plader, selvfølgelig). Den endelige vurdering er ikke færdig endnu.
Index
29545: sv: sv: import tyskland (29-11-2005 13:20:50) (svar på 29522)
peter Mulvad Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.3.141.121)
Jeg har lidt problemer med at tolke tallene fra Skat.

Som jeg forstår det, er bilens afgiftspligtige værdi en konstrueret størrelse. Dvs. man skal tage prisen i udlandet og lægge registrerinsgafgiften til for at få prisen på gaden som privatbillist??

Kan noget bekræfte?

Vh
Peter
Index
29547: sv: sv: sv: import tyskland (29-11-2005 14:50:22) (svar på 29545)
Svend Bahn-Sanger #4749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.162.121.124)
Hej Peter,

Told og skat værdisætter registreringsafgiften ud fra priserne på tilsvarende biler, som er tilsalg hos autoriserede forhandlere. Derfor er det for told og skat ikke interessant hvad du har givet for bilen - deres holdning er at du jo kunne have bedt forhandleren i Tyskland om at få to regninger og kun vise den ene til told og skat når du vil importere bilen. derfor er det priser i danmark som lægges til grund.

Et eksempel er, at den ikke særlig populære VW lupo i tyskland kan fåes for 2000 euro for en 2002 model, men der skal betales godt 86000 kr i registreringsafgift - alså mere end 11 gange beløbet, som den reelt kostede i indkøb. Kun fordi den er populær i danmark og derfor handles til opskruede priser hos forhandlere.

Du kan kun få et overblik over den reelle omkostning ved at gå ind i tidligere vurderinger og finde en årgang som svarer til den du vil indføre. derefter skal du se hvornår den blev indført og tage højde for det nuværende tidspunkt i forhold til hvornår den blev værdisat af told og skat.

Hils'ner

Svend
Index
29548: sv: sv: sv: import tyskland (29-11-2005 14:59:42) (svar på 29545)
Christian Pejtersen #6721, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.92.175.68)
Hej.

jeg har lidt erfaring med det du spørger om. SKAT tager stelnummeret, eller årgang type og ud fra det vurdere de bilens værdi - uanset hvad du har givet for bilen. I gennem politiet har jeg et par gange hapset unge mænd der ikke kan finde ud af det. Den pris de har givet for bilen rammer uhyggelig tæt på det SKAT vurdere - så det er de altså skrappe til. De vil næsten aldrig se bilen, kun stelnummeret. Det lækre udstyr bilen evt. måtte have skal fremgå af stelnummeret (altså f.eks. at bilen er en cabriolet, stor motor el. lign.) gps, stort stereo anlæg m.v. er de fuldstændig ligeglad med.
Den pris de vurdere bilen til bliver der lagt afgift på. Jeg husker ikke lige taksterne, men den er helt fast.
Der er så nogle klage muligheder såfremt man føler SKAT er ved at vride een.
Men ring til SKAT når du har en konkret bil, så giver de dig telefonisk et overslag.

mvh. Christian Pejtersen
Index
29549: sv: sv: sv: sv: import tyskland (29-11-2005 16:44:45) (svar på 29548)
Claus Christiansen #4995, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.1.165)
Det er altså ikke altid, du kan være lige heldig med at få dem til at give et overslag pr. telefon. Det afhænger muligvis af hvor du ringer hen.
Jeg har forsøgt nogle gange hos Skat i Odense og har blot fået af vide, at jeg skulle sende vurderingsskema og reg. attest.
hilsen
Claus
Index
29553: sv: sv: sv: sv: sv: import tyskland (29-11-2005 17:47:06) (svar på 29549)
Christian Pejtersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.198.19)
M.h.t. hvor flinke og hjælpsomme de er rundt omkring har du nok ret - men når man ringer fra færdselspolitiet, plejer de at være flinke ;o)
Jeg kunne da godt forestille mig, at de ind i mellem fejer folk lidt af bordet. Det havde jeg ikke lige tænkt på - men prøv alligevel. Du kan max. få et nej. Held og lykke.
Index
29554: sv: sv: sv: sv: sv: import tyskland (29-11-2005 17:50:13) (svar på 29549)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.232.226)
I Århus har jeg fået den forklaring, at hvis bilen er helt 'gængs' (VW Passat og den slags), så kan de hurtigt give et overslag - dvs. nærmest slå op i tabeller. Hvis det drejer sig om en mere eksotisk vogn, må de først sætte sig til at regne. Og beregningerne går netop ud på at finde ud af, hvad en tilsvarende bil vil koste på det danske marked. En Range Rover regnes i denne forbindelse for eksotisk!
Der beregnes OGSÅ afgift af ekstraudstyr, også det, der ikke kan aflæses af stelnummeret. Når man kører bilen til syn, skal der samtidigt foretages et såkaldt 'toldsyn'. Det betyder, at Told har en aftale med synshallerne om simpelthen at beskrive, hvad bilen rummer af dejligt udstyr (ABS, airbags, ESP, aircon, læder, el-ditogdat), som de vil medtage i beregningerne. For den service betaler vi/kunderne 400,-. Det koster altså i alt 800,- at få synet en bil på hvide plader. Er den på gule plader, undlades dette 'toldsyn', og vognen præsenteres blot for Told, før man indregistrerer den, dvs. typisk når man kommer og betaler afgiftsdepositum (kun banknoteret check eller kontant accepteres). I tilfældet min Range Rover kom en told-dame så ud fra sit kontor med et målebånd. Hun skulle nemlig kontrollere, at varerummet opfyldt betingelserne. Og at der ingen unødig luksus var i varerummet (højttalere, oplukkelige vinduer, osv.). Rationalet er formentlig, at gulpladebiler formodes at indeholde så lidt luksus, at der ikke er noget at komme efter. Det system bliver sikkert lavet om inden længe, for tendensen er da, så vidt jeg kan se, at der kommer mere og mere lir også i varevogne.
Når alt det er overstået, går der typisk nogle uger inden den endelige vurdering foretages. Enten har man bedt om at få vognen fremstillet til denne vurdering (og ved den lejlighed kan man så synge en lang sang om, hvor lidt den er værd!, og også være heldig at overbevise nogen om det), eller man er ligeglad, og får så blot en skrivebordsvurdering. I begge tilfælde er det i høj grad muligt, at den endelige afgift nedsættes i forhold til det indbetalte depositum. Fordi det nu ikke længere ALENE er
Told, der fastsætter værdien, men også uvildige eksperter med forstand på bilmarkedet. De mennesker er (eller burde være) modtagelige for argumentet, at en V8'er falder i markedsværdi, når benzinpriserne går op i det astronomiske. Og det varer sikkert heller ikke længe, inden vi får franske og britiske tilstande, hvor store SUV'er bliver hærget af fanatiske miljøforkæmpere. Det burde også få markedsprisen til at falde.
Forresten skal man også lige være opmærksom på katalysatorer. En vogn, der, hvis den havde været solgt i Danmark VILLE have haft katalysator, skal også have det, uanset den i det oprindelige salgsland er godkendt og solgt uden. På den konto blev jeg tvunget til at sætte en katalysator på en Honda årgang 1991, som havde karburator! Det har vistnok ikke den store effekt, men sådan var nu reglen. Så vidt jeg husker er den vigtige dato den 1. oktober 1991, for da fik Danmark nye regler på udstødningsområdet.
Index
29552: sv: import tyskland (29-11-2005 17:35:14) (svar på 29512)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.179.122)
Hej Klavs

når nu du er igang med at finde bil i udlandet til import bør du måske undersøge mulighederne for at finde en parralel importør, der importere nye biler til eks. Tyskland. når der inføres nye biler til EU, skal der kun betales afgift af den pris du har betalt..
jeg kender en der har gjort følgende...:
hentet en ny alfa romeo 159 JTS16v, barralel importeret til tyskland,- pris 16.000 Euro. ca. 120000 Dkr.
heraf har han betalt afgift således at den samlede pris for bilen blev ca 280.000,- en besparelse på 150.000,- danske kroner... reglerne er lidt kryptiske, men SKAT og CRM vil sikkert være behjælpelig..

/Tom