30133:
Engelsk 1983 110 3.5 V8 som varebil eller Bus (17-12-2005 22:59:42)
Alexander Thorstein & Birgith Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 217.157.187.247)
Ohøj derude!
Jeg har ifølge min bedre halvdel fået endnu en hjerneblødning.... men ikke den sidste kan jeg roligt sige...
Jeg har fundet en dejlig tørstig 1983 110 V8 der er "født" med 12 sæder og rattet i rette... nåh nej forkerte højre side.
Min tanke er at importere vidunderet her til DK - enten som varebil eller måske som bus.
Hvis det skal ske som varebil... er det jo egentlig piece of cake... syn, depositum, nr.plader og såafsted.... sådan da....
Hvis det er som bus, ja så er snakken en helt anden - dels skal jeg have kørekort til det... Hvilken type kort er påkrævet til privat buskørsel??
Jeg har nu læst en del indlæg her,og står tilbage med en del tanker jeg håber enten at få be- eller afkræftet...
Varebil= 30% afgift... dvs. ca Kr. 6.500 - Kr. 9.000,- jvf. toldskat forleden og en årlig vægtafgift på ca. Kr. 3 - Kr. 5.000,-
Bus= 20% afgift idet den er fra før et på nuværende glemt årstal... Årlig afgift Kr. 810,- MEN en udskrivning på minimum Kr. 15.000,- til et kørekort til kareten...
Fordelen ved en bus er selvfølgelig alle de dejlige sæder... som jeg ikke har brug for... men efter bare 2- 3år har udgiften til kørekort "tjent" sig ind...
Men hvad med fartskriver og alverdens sikkerhedsudstyr?? skal jeg have skåret hul i taget til nødudgang?? skal en bus synes hvert år ligesom en Taxi eller hvert andet år som almindelige gul- og hvidplade biler??
Til det store kørekort er der en række certifikater eller hvad den slagsnu kaldes af "overformynderiet" De er i skrivende stund vist nok blå og hvide... er de obligatoriske i den forstand at de skal "tages" eller er det op til "elevens" samvittighed??..
Jeg er ikke ude på noget hokus pokus... "projektet" skal køre efter bogen...
Mit første problem er nu... Må jeg overhovedet føre en bil over grænsen med så mange sæder, eller skal jeg som min lokale synsleder sagde til mig igår... "tag værktøj med og pil så mange sæder ud, således at der maksimalt er siddepladser til 9 personer inklusiv fører". Så ville jeg øjensynligt ikke få problemer med hensyn til en eventuel tvivl hvad angik bestemmelser/regler for at få lov til at køre bilen hjem til mig selv - fra den danske grænse til min bopæl på danske prøveplader... Mit lokale politi henviser mig til Rigspolitichefen for eventuelt at få en dispensation for kørekortsbestemmelserne idet transporten kun skal ske fra grænsestation til bopæl og bopæl til synshal...
Opererer UK overhovedet med begrebet "bus" når der er tale om en LR 110?? for såhar jeg jo også et problem i UK hvad angår mit kørekort...
Håber der er nogen derude der kan svare på nogle af mine mange mange spørgsmål...
Mvh 7334 ...venter med spænding på svar... ikke på Godot