tilbage

Land Rover Forum  

Index
30319: Forbud mod 4WD'ere i byerne....? (29-12-2005 10:22:33)
Dennis Voxted #3249, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.141.145)
I den lokale ugeblad "UGEAVISEN" fra 28. dec 05 fra Hørsholm, skriver en Christian Schacht (kommer vist fra noget der hedder bilavisen) at Citat: "flere europæiske byer indfører forbud mod de enorme firehjulstrækkere." citat slut. Citatet fra en artikel om en ny Mercedes GL, som vist skal være en afløser den gamle G-wagen.

Hvad f..... er det for en påstand i en biltest? Skulle man så ikke skrive hvilke byer det drejer sig om.

Er der nogen der kender noget til denne påstand?


/dennis
Index
30320: sv: Forbud mod 4WD´ere i byerne....? (29-12-2005 11:43:03) (svar på 30319)
Alexander Thorstein & Birgith Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Ja, du har ganske vist læst rigtigt...Der er adskellige rabiate personager udei denne fagre verden,der mener at vores køretøjer "LÆS: 4WD"udgør større fare end resten af trafikken. I "Oasen" nr 1 fra Januar skriver vores udmærkede!! redaktør Morten Dam en glimrende artikel om do.

Men snakken har mere alvor end som så...idet at flere lande... Schweitz, Østrig og Italien pønser på at forbyde køretøjer uden partikelfiltre - altså en stor del af LARO'erene eksempelvis... ikke længere vil kunne køre i større byer pga. ønsket om lavere forureningsniveaui byerne...
Jeg er ikke frelst økologisk miljøfreak med æresmedlemskab i Greenpeace men tænker at det vel egentlig er en meget fornuftig tanke, for det kommer til at ramme alle diesel drevne køretøjer - altså ogse de stinkende lastbiler og gamle VW Golf II TD'ere, Transportere TDi'ere og Ford Transit'er.

Jeg håber imidlertid at Færdselsstyrelsen "dropper" følgende: "Meddelelse 1869 tillader efter aftale med Miljøstyrelsen, at der i en midlertidig periode på to måneder kan anvendes en højere værdi for udstødningensgassens røgtæthed ved syn". Førnævnte tillader nemlig Mercedes Taxier at "ose" mere end normalt idet "stjernebilerne" tilsyneladende ikke er STAR Quality længere...

Her til morgen så jeg Ritt Bjerregaard udtale,at hun også gerne så dieselbiler ud af København - velvidende at hendes plan går imod regeringen - men hendes stil kender vi jo alle...

Så derfor DENNIS: Sælg bilen - køb en Long John og et tykt halstørklæde og spis godt med rugbrød. Eller vent og se.

Fabrikkerne er jo begyndt at vågne op - langt de fleste leverer biler nu med partikelfiltre - omend LR var lidt længe om det - en grund til at jeg ikke har købt en "HSE Sport" endnu - selvom den undsskyldning ikke kan bruges mere så ville jeg savne lyden af min V8 HSE... og tænke over at der kan købes meget (rigtig meget!!!) oktan 95 for 250.000kr.

Har I forresten langt mærke til at metrologerne og journalisterne på TV2 kører i Suzuki Grand Vitara - og hver gang der vises klip fra "vejret derude" med biler i grøfterne - ja så er det Suzuki Grand Vitara mindsandten... stof til eftertanke - godt man har en rigtig "firhjulstrækker"!!!

Kør pænt derude i sneen...
Index
30321: sv: sv: Forbud mod 4WD´ere i byerne....? (29-12-2005 12:41:07) (svar på 30320)
Dennis Voxted #3249, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.141.145)
Nu skriver du: "...pøser på at forbyde..." og det er jo ikke det samme som ham journalisten, som skriver: "...flere byer indfører forbud..".

De virker jo også som om at det er størrelse at man vil forbyde, jf. ordet "enorme".

Misundelige sataner !"#¤%%&&%

/dennis
Index
30322: sv: sv: Forbud mod 4WD´ere i byerne....? (29-12-2005 12:59:33) (svar på 30320)
Anette & Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.114.44)
Hvis vi nu ser lidt nuanceret på det er der vel ikke noget at sige til at der opstår modstand mod os og vores biler.
4wd køretøjer har jo udviklet sig fra at være et arbejdsredskab til at være et statussymbol der signalerer at man har pengepungen - eller kreditten i orden -.
Dybest set er der vel ikke behov for andre 4wd. biler end Defender typen, men trenden er større og større og stadig svulstigere biler med store bulbarer i 2" damprør og v8 og v10 dieseler med drejningsmomenter som ville have gjort en eksportchaufør grøn af misundelse for 25 år siden, Dieselforbruget følger musklerne og er det dobbelte ellet tredobbelte af en almindelig - og i normal trafik meget mere anvendelig - familiebil.
Jeg vil vove den påstand at 95% af de nyere og store 4wd biler aldrig kommer i tærræn der er værre end en skovl jord tabt i indkørslen - hvad skal vi med dem ?.
Indrømmet - de er fede at sidde bag rattet i, men er det nok ?.
Jeg tror at vi vil gøre os selv en tjeneste ved at prøve at beherske os lidt i vores valg af bil, dens fremtoning og vores brug af den. Der er vel ikke noget at sige til at en Yaris-kører kan føle sig lidt provokeret af at møde en kæmpestor muskelsvulmende amerikansk 4wd. ført af en pige i citydress, eller en 110" med 8 ekstalygter og det halve af Høveltes mudder tørret ind på bilen, i den indre by.

Med de bedst ønsker om et godt snevejr,
Peter Hansen
Index
30334: sv: Forbud mod 4WD´ere i byerne....? (29-12-2005 22:46:53) (svar på 30319)
Jens Hoffmann #6925, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.66.172.53)
Her er lidt at tænke over!!!!!!!!!!!
UK er lidt længere fremme end os
Index
30345: sv: sv: Forbud mod 4WD´ere i byerne....? (30-12-2005 09:23:22) (svar på 30334)
Peter Bromley #3436, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 80.196.7.102)
Den var faktisk en ganske god protest :o)
Index
30351: sv: Forbud mod 4WD´ere i byerne....? (30-12-2005 10:51:33) (svar på 30319)
Dennis Voxted #3249, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.141.145)
Men alle disse god intensioner om at passe på, giver stadigvæk ikke svar på denne journalists påstand om at der er forbud i nogle europæiske storbyer.

Er han fuld af løgn (og træt at køre i Yaris!) eller hvad???


/dennis
Index
30355: sv: sv: Forbud mod 4WD´ere i byerne....? (30-12-2005 13:16:17) (svar på 30351)
Alexander Thorstein & Birgith Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.95.197.130)
Nu har du pirret min nysgerrighed...

hvorfor skriver du ikke til ham på redaktionen, og beder ham redegøre nøjagtigt for hans udsagn... det burde være en smal sag for en dygtig journalist. Hvis han har styr på fakta kan han svare omgående, og uden diverse omsvøb..

Jeg har kort prøvet at finde ham på omtalte avis : www.ugebladet.dk - men uden held, og en søgning på eniro og google gav heller ikke noget... ihvert fald ikke noget der umiddelbart kan bruges...

Men du har vel stadig avisen - og derved også kontaktoplysninger til ham... jeg vil vente spændt på hans svar...

Jeg tror at hans svar vil kunne findes i politikernes floromspundne ord og "kloge" miljøtanker der ganske som kan findes i "Anette & Peter Hansen #4214, reg. ssj" udsagn om lidt almindelig sund fornuft, omtanke for miljø m.m. - vi er jo nok ærligt talt mange der ikke kan begrunde vores valg af bil med et reelt argument - det at trække en campingvogn på ferien eller en trailer til genbrugspladsen gælder jo ikke??!!

Vi er vel reelt nogle egoister, der i kraft af økonomisk formåen, drengedrømme (det var mit argument) eller andre grunde vælger at købe det vi gør??!! nogle vælger Suzuki, andre MB eller BMW og så os der vælger LR - men selv her er vi jo "splittet" mellem de "hardcore mudd freaks" - tag det ikke ilde op, men det er der mange af mine venner der mener man må være hvis man har en "Defender" type. Jeg er selv til læder (og lak...høhø) - nej den mere komfortable type LR - derfor en RR, som vi bruger til ferier i Sydeuropa samt ture i weekenderne - til dagligt står min bil i garage idet jeg tager toget fordi det er nemmere og ikke mindst billigere (33kr VS 170kr) og det giver også lidt daglig motion til og fra stationen (4x12 minutters rask gang).

Der er for mange der tager bilen "af gammel vane" Der er flere der burde tænke på, at det ikke altid er nødvendigt at "køre" til alting... - og slet ikke inde i byerne - det er vel derfor naturen har udstyret os med 2 velfungerende ben - nemlig at gå på - og ikke kun til at betjene 2 eller 3 pedaler i bilen.

Men tilbaqe til sagen... jeg venter på Christian Schacht's svar til Dennis...
Index
30374: sv: sv: sv: Forbud mod 4WD´ere i byerne....? (31-12-2005 00:04:02) (svar på 30355)
Jan Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.88.5.44)
Se forum hos www.toyota4wd.dk under sikkerhed...

Der er en diskution om 4wd'ernes farlighed mv.

Hilsen

En glad Japser ejer.

"Naturen skal nydes gennem en Toyota forrude"
Index
30377: sv: sv: sv: Forbud mod 4WD´ere i byerne....? (31-12-2005 09:43:47) (svar på 30355)
Dennis Voxted #3249, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.141.145)

Nu har jeg fundet ham journaslisten og skrevet ham en mail og venter som på det.

I mellem tiden kan jeg så fortælle at forleden dag så jeg en interessant udsendelse i TV, nemlig det engelske bilprogram "Femte Gear".
Her kørte de med henholdvis 40 og 70 km/t ind i en persondukke, med to forskellige bilmodeller: En Range Rover Classic og en rover 620. Resultatet ved 70 km/t var meget overraskende, jf. pressens meninger, nemlig at person som blev ramt af personbilen, blev ramt så langt nede på kroppen at hovedet blev presset ned i hjelm og forrude inden kroppen blev kastet fremaf. (det skal siges at bilerne bremsede efter "impact".
Men ved samme 70 km/t blev personen "bare" kastet fremad når RRC'en ramte ham, fordi den rammer højere oppe og har en mere lige front.

Resultatet var næsten det samme ved 40 km/t, men personen slag i hjelm og forrude var lidt mindre.

Selvom testpersonen, nok skulle forbi skadestuen i alle 4 tilfælde er det rart med lidt lys i mørket.
P.S. RRC'en havde ikke bullbar.

I samme udsendelse køret de to Ford Sierra forontalt mod hinanden, men den ende var læsset til bristepunkte og lå dermed ca. 5 cm lavere end den anden. Resultat: Den "høje" maste sig op over den anden (ikke at man lige kunne se det!), med det resultat at motor og andet fra den lave blev presset markant længere ind i den "lave" kabine med fatale kvæstelser til føler for den lave som ikke var på den høje.

Nu er er det så man kan spørge sig: Hvis 5 cm er så betydningsfuld, skal man så ikke vare sig med gå efter én bilgruppe, når andre "uensartede" bilhøjder også kan være fatale.


/dennis
Index
30388: Forbud mod 4WD´ere i byerne....? (31-12-2005 14:06:14) (svar på 30377)
Morten Bibow & Gina Pickering #6918, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)

Jeg synes godt de mange generaliseringer og karakteriseringer godt kan trenge til en nyancering.

Det gavner ingen debat at nedgøre sin oponent. De der arbejder med miljøspørgsmål kan ikke bare fejes væk som "rabiate personager" eller økologiske miljøfreaks". Der er gode argumenter på begge sider og selv om jeg elsker min Land Rover, synes jeg Land Rovers satsning på forcromede, amerikaniserede modeller der kører 5km på literen er både uintelligent, usmagelig og imod alt fornuftig miljøansvarlighed.

Jeg kan godt forstå at de der plages af luftforurænsningen i de indre byer er optaget av dieselpartikler. Ud ifra det perspektiv er Ritt Bjerregaards politik ikke overraskende, og hellere ikke helt uden merit. At "hendes plan går imod regeringens" er der vel intet problem ved – så længe vi haver et demokrati??

Iøvrigt ser jeg ingen grund til at hisse sig op over debatten – vi ved alle at der ikke bliver noget "forbud mod 4WD´ere i byerne" her i Danmark. I hvert fall ikke uden at der ligger en rigtig politik bag, der tager hensyn til de der har og/eller bruger en 4WD. At det derimod indføres en lov der stiller krav til nye bilers udstødningsfiltrering, eller at afgiften hæves for bilen der helt ignorerer internationale energiforbrugs-målsætninger – mener jeg er helt akseptabelt.

Det kan godt lade sig gøre at stæmme "B", spise økologisk og køre Land Rover – og være medlem af både DLRK og Geeenpeace. Iøvrigt kan det kun gavne vores forening og alle andre der nyder deres 4WD biler af ulige mærker, hvis vi deltager i debaten på en saglig og konstruktiv måde – istedetfor at alle stille os op bag smarte slogans og generaliseringer.

Godt Nyttår!


Morten

Index
30396: sv: Forbud mod 4WD´ere i byerne....? (01-01-2006 09:51:39) (svar på 30388)
Steen A (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.169.70)
Hej Forum

Med al den snak om fourening fra dieselbiler syntes jeg lige at det er på sin plads at gøre opmærksom på de nye regler til røggastest af dieselbiler.

http://www.daf.dk/DesktopModules/ViewDocument.aspx?DocumentID=1239

-Så kan man jo tænke lidt over om det er så galt, som nogle mener.

88'er Hilsen Steen og Godt Nytår
Index
30404: sv: sv: sv: sv: Forbud mod 4WD´ere i byerne....? (01-01-2006 18:35:37) (svar på 30377)
Anita Kjærgaard #3092, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.73.170.82)
Hej Dennis
Jeg så også omtalte program,er bange for at det de fleste hæftede sig ved var da nippon4x4´ern ramte personbilen fra siden,med fatale følger for føreren i ramte bil!
Så vi har et ekstra ansvar (lad være med at tro vi er uovervindelige i trafikken)og kør forsigtigt hvis vi ikke vil have ´ævrupæiske´tilstande herjemme.
Mlrh.Søren
Index
30476: sv: sv: sv: sv: sv: Forbud mod 4WD´ere i byerne....? (03-01-2006 13:37:02) (svar på 30404)
Niels-Henrik Riis Jensen #5025, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.255.39.58)
Det kommer jo på et tidspunkt at LR & Co. skal ud af byerne. Men kun hvis vi ser passivt til. Jeg har før skrevet om partikelfilter til eftermontering, kan vi ikke få afgifterne ned på disse? Kan vi lavet et fælleskøb og få rabat? Mht sikkerhed kan jeg kun give Dennis ret, vi er ikke så gode for dem vi kører ind i! Mht brug af nye mere miljøvenlige biler, er der nogen der ved om der er en undersøgelse af om det nu er miljørigtigt at købe nyt. fx bil produceret i Japan, transport hertil samtidigt med at den gamle bil køres til skrot. Det er da en stor miljøbelastning? Så må det da være bedre af passe på sin gamle bil, få et partikelfilter hvis der er brug for det. Jeg har selv en RRC som jeg regner med at sætte en International 2,8 motor i samt et partikelfilter.
/Niels
Index
30480: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forbud mod 4WD´ere i byerne....? (03-01-2006 15:26:08) (svar på 30476)
Mikkel P. Gregersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.65.29)
Tilbage til det oprindelige spørgsmål til artiklen. Efter min overbevisning er der ikke indført et forbud i nogle europæiske storbyer endnu. Det nærmeste jeg kan komme i tanke om, at Los Angeles hvor bilerne ikke må forurene mere end x procent af et eller andet. Nu kan man både få Lexus, Nissan, Infinity (Mazda?) og Ford 4x4 med hybrid motorer. Så kan de store biler stadigvæk køre byen, de forurener bare mindre.

Men bare rolig, den slags biler bliver aldrig til noget i Danmark, afgiften skal nok få stoppet dem, og så er vi tilbage ved foruereningsproblemet.
Men spørg lige Jer selv, hvordan vil bestemme hvilke biler der skal forbydes i bymidten? Er det 4x4 biler? Subaru Forester har 4x4 og er en almindelig stationcar der kan købes på gule plader. Er det på størrelsen? En Honda HR-V eller for den sags skyld en CR-V, Toyota Rav4 og visse andre kan godt fåes uden 4x4 og de fylder det samme i gadebilledet.
Er det forureningen? For en lastbil forurener jo også pænt meget, for ikke at tale om de gule busser og taxaer, samt scootere. (Alle disse vil selvfølgeligt blive undtaget i den rækkefølge som nogle politikere kunne score stemmer på at fritage dem)

Nej nej, bare rolig, der er ingen der kan blive enige om noget, og da politikerne nu til dags (Som om de nogensinde har været anderledes) ikke tør tage en upopulær beslutning, så bliver der ikke noget forbud. Til gengæld tror jeg at en form for bompenge kan være på vej, og så skal vi nok også regne med højere vægtafgifter på gulpladebiler til privatbrug. (Noget skal jo finansiere veje osv. til den øgede trafikmængde som kommer i fremtiden)

Nå, godt nytår.
Index
30481: sv: Forbud mod 4WD´ere i byerne....? (03-01-2006 15:41:49) (svar på 30319)
Dennis Voxted #3249, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.215.227.150)
Tilbage til emnet: ER der forbud i nogen byer mod 4WD, som journalisten skriver(læs: påstår!)?

Nu kan jeg se at journalisten har læst den mail jeg har sent ham. Pt. har tænkt over svaret 4 dage, da jeg endnu ikke har hørt fra ham.
Er det fordi han er grundig i sin research før han svarer eller fordi hans påstand var fri fantasi?

Jeg tror at han også er tilknyttet Jyllandspesten, er der nogen der har læst anti-4wd-artikler deri?

/dennis