tilbage

Land Rover Forum  

Index
30842: LHM+ = servoolie?! (14-01-2006 18:04:32)
Anita Hald (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.236.58)
Hej,

Ja, det er mig som stadig ønsker et mindre landrover kursus i klubregi! - Imellemtiden deltog jeg i går i nordsjælland regions værkstedsaften, hvor folket mente, dette var et spørgsmål for debat forummet:

Jeg har på en Hydro Texaco tankstation købt det jeg troede, var servoolie?: LHM+ beskrevet som ”Liquide a bases minerales pour systèmes hydrauliques centrals et certains circuits de freinage”… og fyldt på min (1985) 90”! Det er jo forkert, ikk…?

MEN KAN DET HAVE GJORT SKADE PÅ BILEN?

Er der nogle, der kender denne LHM+ - åbenbart specifikt egnet til Citroén biler ”hydraulic brake- and suspension system” beskrevet bagpå, men som kan købes på alle Texaco tankstationer?

Et spørgsmål mere: Hvorfor synker servooliebeholdningen meget, når vinteren sætter ind, og det bliver koldt?

5748 hilsener
Anita
Index
30845: sv: LHM+ = servoolie?! (14-01-2006 18:43:59) (svar på 30842)
Jonas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.147.231)
Hej Anita

Når du skriver servoolie, går jeg udfra at det drejer sig om styretøjet.
Den olie du har hældt på kan desværre godt skade dit servosystem, idet pakninger etc. kan blive ødelagt.
Hev du selv Citroên-olien ned fra hylden, eller blev den fundet frem af en medarbejder? Hvis sidstnævnte var tilfældet, synes jeg du skal tage tilbage til Hydro Texaco stationen, og få en snak med chefen...
"Hvorfor synker servoolie-beholdningen når det bliver koldt...?" Det gør den heller ikke! Der kan være nogle marginale ændringer i vædskestanden, som følge af temperaturudsving, men det bør næppe være synligt.
Jeg ville lede efter årsagen andre steder. Er det f.eks. sket efter at Citroên-olien kom på? Lækker styrehuset?
Held og lykke!
Hilsen
Jonas
Index
30860: sv: sv: LHM+ = servoolie?! (14-01-2006 22:31:17) (svar på 30845)
brian jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.176.158)
mig bekendet er lhm+ en hydraulik olie der er udviklet til at skulle kunne tåle den varmeudvikling der sker i et bremsesystem , såedes at citroen kunne nøjes med at have én slags olie at fylde på både på bremsesystem og hydraulik(affjedring)system
men hvis du er i tvivl så tap olie af igen og hæld noget andet på igen , lr´s styretøj er et ret simpelt hydrauliksystem og kan stortset køre på hvilken som helst slags væske
jeg har en gang (efter at retur slangen var faldet af og dermed oxo al olien løbet af )hældt fritureolie på min 110"
Index
30888: sv: sv: sv: LHM+ = servoolie?! (15-01-2006 17:41:33) (svar på 30860)
Anita Hald (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.236.107)
Tak Jonas og Brian! Dejligt med beroligende afklaring af mit problem og god info - nu kan jeg komme videre:-)
Anita
Index
30896: sv: sv: sv: sv: LHM+ = servoolie?! (15-01-2006 19:56:43) (svar på 30888)
Alexander Thorstein & Birgith Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
LHM væske bruges på Citroën biler med hydropneumatisk affjedring som bremse-, affjedrings- og servovæske/olie.
Man kan i nødtilfælde godt hælde en anden type olie på en Citroën - men IKKE omvendt!. men altså kun hvis man står i Sahara eller lignende!!. LHM væske er meget ætsende og iøvrigt aldeles glimrende til at penetrere hud, og kan give ætsninger og ved langtidspåvirkning eksem m.m.

I skrivende stund kan jeg ikke huske den kemiske sammensætning for olien, men faktum er,at "syre"indholdeti olien "æder" pakninger m.m. såfremt de ikke er beregnet til LHM væske.
Ikke for at virke skræmmende, men du skal hurtigst muligt få tappet tappet den LHM væske af din stakkels LR!!!

den der smører godt - kører godt
Held og lykke!