tilbage

Land Rover Forum  

30956: Erfaringer med ex-milli 88" serie III (17-01-2006 14:45:07)
Jacob Geltzer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.160.246)
Da jeg har tænkt mig at tage på den snarligt afholdte auktion på brødeskov kaserne hvor de tilfældigvis har små 20 88" diesler til salg, tænkte jeg på om der var nogen herinde der havde specifikke erfaringer med millitærmodellerne?

her tænker jeg mest på hvilken stand de generelt er i og hva man ska kigge efter.

jeg har set at der er nogle stykker der kører ex-milli biler herinde, og tænkte at i måtte vide hva man nogenlunde ska gi for sådan en uden at blive snydt.

samt ka en årgang 81 88" diesel holde til dagligdags kørsel sommer og vinter? med et kørselsbehov på ca 22000 km/år
30959: sv: Erfaringer med ex-milli 88" serie III (17-01-2006 15:18:17) (svar på 30956)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Hej Jacob.
Jeg har svaret dig på den anden tråd!
Vh.
Ole Pars
30960: sv: Erfaringer med ex-milli 88" serie III (17-01-2006 15:52:11) (svar på 30956)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.160.107.119)
Hej Jacob,

Jeg har selv en 88" 2,25D, der tidligere har gjort tjeneste ved Fynske Livregiment i 25 år.

For ex mili biler taler:

- De er blevet vedligeholdt til punkt og prikke.
- De har i lange perioder stået under tag på mobiliseringsdepot.
- De har som regel ikke kørt ret mange km.
- De er på et eller andet tidspunkt i livet blevet Pava behandlet.

Imod:
- De er blevet kørt af X antal forskellige chauffører i alderen 18-24 år.
- De har kørt mange småturer
- De kan have kørt en del terræn

Jeg så på en del inden jeg købte min og generelt er de i ret dårlig kosmetisk stand. Du skal bestemt ikke regne med at køre direkte til syn fra auktionen! Til gengæld er det min opfattelse at de er i bedre mekanisk stand end mange civile biler i samme aldersgruppe/prisklasse. Hvis du vil slippe lidt let uden om istandsættelsen findes der folk som Bjørn Enevoldsen i Kolding, som gør det grove arbejde. En bil hos ham koster 40-45.000, men så er den også nymalet.

22000 km årligt lyder umiddelbart af meget i en 88". Du må nok påregne en del omkostninger til vedligehold med det kørselsbehov. Det er trods alt en min. 26 år gammel bil vi snakker om.

Køb eller ikke køb er nok et spørgsmål om man kan se charmen i en LARO. Hvis det kun er for at dække dit kørselsbehov, er du nok bedre tjent med et mere konventionelt køretøj. Jeg nyder hvert sekund med min. Også når den af og til holder stille i garagen og venter på en-eller-anden stump fra Meca.

Mvh
Henrik
30962: sv: sv: Erfaringer med ex-milli 88" serie III (17-01-2006 16:24:54) (svar på 30960)
Jacob Geltzer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.90.28.106)
Tak for det udførlige svar :)
jeg er ikke så nervøs for den kosmetiske stand den må gerne se ud somom den har været brugt.
jeg har kørt flere mere eller mindre specielle biler men har altid godt kunnet li land roveren.

det der gør mig en smule nervøs er det du omtaler som "det grove arbejde" før syn, hvad indebærer det generelt?
jeg er en rimeligt habil hjemmemekanikker jeg ka godt finde ud af at skifte motor eller lign men det jeg ikke ka li er RUST og Gearkasser,

så mit spørgsmål er vel om "det grove arbejde" omfatter f.eks. Rust i rammen eller ødelagt gearkasse.
eller om det er mere simpelt mekanisk?
30973: sv: sv: sv: Erfaringer med ex-milli 88" serie III (17-01-2006 19:32:48) (svar på 30962)
Dorte & Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Jacob,

En 25 år gammel bil vil jo nok altid have lidt rust selvom den har fået en gang pava i tidernes morgen (her må smiles). Jeg har købt en 88" hos Bjørn og været glad for den, men har da siden købet løbende repareret på den - noget tvingende nødvendigt og noget for at få ro i sjælen -jeg vil tro jeg har brugt 25.000 på den i løbet af det sidste år, men mindre kan da sikkert gøre det. Jeg så der var en der skrev "nymalet" - her skal du nok ikke forvente "Pebble Beach-nymalet" - men snarere EnGodGangGrønHattelakMedRulle maling, hvilket jeg så heldigvis var helt tilfreds med.

Mvh
Michael
88" 1981 SIII Exmili
109" 1968 SIIa STW
30975: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med ex-milli 88" serie III (17-01-2006 20:38:00) (svar på 30973)
Jacob Geltzer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.160.246)
Jojo jeg er godt klar over at det ikke er et glansbillede jeg køber, det var mest fordi det lød så voldsom mht til syn og "groft arbejde"
når jeg hører de vendinger så tænker jeg straks udskiftninger af større stykker af chassisramme, torpedoplade, aksler eller sågar en motorudskiftning,

så det jeg søgte var nok en nærmere specificering af "groft arbejde" før den ku synes
30977: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med ex-milli 88" serie III (17-01-2006 21:15:30) (svar på 30973)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.160.107.119)
Hold da op 25000 det var mange penge. Hvad har du brugt alle de penge til?
I samme periode har jeg kun brugt ca. 1/10 af det beløb. Mest forkellige småting; dørlåse, afviserarm, nye gløderør, filtre m.m. Jeg kører dog også kun ca. 5000 om året.

Mvh
Hornsved
30979: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med ex-milli 88" serie III (17-01-2006 21:39:40) (svar på 30977)
Dorte & Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Henrik,

Jeg kan nævne i flæng:
nye bakker, tromler, bremserør, bremsecylindre, hovedcylinder, slavecylinder, dæk, pressening/softtop, sæder, overdøre, hovedlejer, kobling, High Ratio transferkasse, udstødning, Kenlowe, pavabehandling, styrdæmper, parabolske fjedre, dæmpere, batteri, køleslanger...og hvad der nu ellers er faldet af undervejs.

Som jeg skrev var det hele helt sikkert i strengt nødvendigt lige nu, men nogle af de dyre ting var da skidtet brød ned gang på gang - men nu kører den rigtigt godt.

Bare for at pointere at hvis man vil have lidt pålidelighed og skal køre 100km frem/tilbage på arbejde i den så må man også gøre lidt for sagen. Prisen afhænger naturligvis også af hvor meget man selv har tid og behændighed til at lave.

Til gengæld er den billig i forsikring (der må smiles)

Mvh
Michael
88" 1981 SIII Exmili
109" 1968 SIIa STW
31026: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med ex-milli 88" serie III (19-01-2006 10:27:40) (svar på 30979)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 195.47.133.142)
Hej Michael

Hvad mener du med "billig i forsikring"?
hvor meget betaler du? og i hvilket selskab?

Med Laro hilsen
Arnth
31027: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med ex-milli 88" serie III (19-01-2006 10:34:39) (svar på 31026)
Dorte & Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Arnth,

Den er klassisk bil forsikret i Alm Brand - jeg mener den koster ca 1300 pr år for ansvar og kasko

Mvh
Michael
30972: sv: sv: Erfaringer med ex-milli 88" serie III (17-01-2006 18:51:58) (svar på 30960)
Flemming Thomsen #6571, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.94.159.199)
Bjørn Enevoldsen Kolding?
Hvem er han?
Er han brugtbilforhandler oder was?
30963: sv: Erfaringer med ex-milli 88" serie III (17-01-2006 16:26:32) (svar på 30956)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 195.249.81.196)
Hej Jacob.Hold fingerene fra dem uden sideruder bagsmæk og softtop der løber hurgtigt 10k på til de dele,og så kommer syn og afgift.
30965: sv: sv: Erfaringer med ex-milli 88" serie III (17-01-2006 16:54:40) (svar på 30963)
Jacob Geltzer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.90.28.106)
Ok tak for oplysningen,
havde nu også minimum en softtop i tankerne da jeg gerne ville bruge den om vinteren også
30991: sv: sv: sv: Erfaringer med ex-milli 88" serie III (18-01-2006 10:36:20) (svar på 30965)
Torben Schulz Jensen #6495, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 194.182.134.10)
Du er ved at få interessen for en dejlig bil(om sommeren)!. Bilen er bygget til den kolde krig, men varmen i den, er uanset hvad, så som så. Der findes til tider begrænsede reservedele, mig bekendt. Samt en landy der kan smides ud med faldskærm fra fly.... Min dejlige mekaniker (min far) beder mig tit slå op i forsvarets medfølgende instruktionsbog i kapitelet om selvdestruktion af bilen. Det kræver tålmodighed at eje ex mili grej. Det er en sjov bil, men vinterkørsel kan give en del ekstra arbejde med at holde ruderne fri både inde og ude fra. Reservedelspriser syntes jeg er rimelige i forhold til at bilen er en 4*4. Held og lykke med valg af...en livsstil.
Leight weight & ex mili hilsen ejer af Obersten ´79 - Torben
30998: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med ex-milli 88" serie III (18-01-2006 13:20:42) (svar på 30991)
Jacob Geltzer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.130.239.102)
Tak for de nyttige inputs men jeg mangler stadig en afklaring med hensyn til hva der sådan generelt ska gøres ved dem før de ka synes?

dem i har købt har der for eksempel være tale om reperationer på chassisramme eller motorskift eller lign??

jeg tænker ikke på kosmetisk rust det er ligemeget men da jeg ikke er verdensmester udi pladearbejde ( ka bedre li noge man ka skrue af og på)
ville det være rart at undgå krævende rustreperationer i ramme og ophæng.

det ska dog lige nævnes at det IKKE er en lightweight jeg kigger på men derimod en alm serie III med softtop og "gemmesigbagenbusk" bemaling
31001: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med ex-milli 88" serie III (18-01-2006 14:20:35) (svar på 30998)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.4.161)
Jeg købte for et par år siden en ex-mil 109". Nye bremser (cylindre, bakker, slanger, tromler for og hovedcylinder), ny udstødning - uoriginal, skift af olietyve på ventilstammerne (tilværkning af specialværktøj til operationen). Senere en ombytter gearkasse (4.000,-) da bakgearet var gået. En sporestang, et par ramper fra Harald Nyborg (letter skift af udstødning på diesel) og nogle småting. Prøveplader.

Fuld hardtop blev byttet rundt fra den gamle civvy 109 som solgtes med truck-cab og mør ruf.

Alt i alt ca. 25-30.000,- synet og indreg.

Med venlig hilsen
S. Vels
31010: sv: Erfaringer med ex-milli 88" serie III (18-01-2006 20:04:21) (svar på 30956)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.164.98.52)
Hej Jacob

jeg har ingen erfaring med ex-milli biler, men kender 4 ex-milli mekanikere fra forskellige landsdele, og de er alle 100% enige...... hvis ikke du har for mange penge+ tid, så hold fingrende langt væk fra disse biler, de er ikke vedligeholdt mere end det der har været absolut nødvendigt, de er blevet behandlet/mishandlet af "Børn" som ikke har det mindste forhold/respekt til udstyret, den gode vedligeholdning nogen herindefra snakker om, er der vidst ingen fra milli der kender noget til, de har fået et penselstrøj når de værnepligtige har manglet beskæftigelse, anden vedligehold har de aldrig set!

Selvfølgelig kan man være heldig og finde en fin bil, men tjeneste alderen i mente,- er sansynligheden for dette ikke værd at regne på!
det samme er gældene for GDere hvis en sådan skulle friste.

hvis ikke det absolut skal være en ex-milli men blot er en LaRo du er ude efter, så tror jeg du får bedre bil ved at gå på jagt hos det civile Beredskab, CF eller Brand...

held og lykke med jagten!
Tom
31039: sv: sv: Erfaringer med ex-milli 88" serie III (19-01-2006 13:16:17) (svar på 31010)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 167.25.108.29)
Hej Tom,

Modsat dig så har jeg fordelen af at have været "bruger" af adskillige LARO'er i forsvaret op igennem firserne. Det har bestemt ikke afholdt mig fra at købe en 20 år senere.

Meget kan man sige om forsvaret, men alt er tilrettelagt efter planer og skema'er. Også køretøjsvedligeholdelsen. Så når jeg foretager sammenligning mellem en LARO vedligeholdt af forsvaret og en tilsvarende 25 år gammel civil Serie III'er, så er noget af det jeg lægger vægt på at alle olieskift/smøring er udført regelmæssigt. At der er brugt originale reservedele uden skelen til omkostninger, samt at bilerne altid er blevet vedligeholdt af faguddannede mekanikere. Det betyder bestemt ikke de er fejlfrie når de står på auktionen, men de er mekanisk i bedre stand end mange af de civile biler i 20-25.000 kr.'s klassen.
Fsv. angår "lakken" har du delvist ret. De fleste er penselmalede og trænger alvorligt til ny maling, men det gør de fleste andre 25 år gamle biler også.
Forøvrigt forstår jeg ikke din anbefaling af CF biler. CF har da anvendt og vedligeholdt deres biler på samme måde som forsvaret.
31043: sv: sv: sv: Erfaringer med ex-milli 88" serie III (19-01-2006 15:50:47) (svar på 31039)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.179.122)
Hej Henrik

jeg har ikke erfaring med udrangeret millitær materiel, men jeg har skam været bruger af udstyret inden det blev udrangeret.

jeg vidderebragte blot den prædiken jeg får, hver gang jeg forsøger at lufte min lyst til at anskaffe en ex-milli maskine. og indtil viddere har de kære milli mekanikere afholdt mig fra at anskaffe do.

det der er vigtigt at holde for øje er nok, at der her er mere tale om liebhaveri, end det er ved den "normale" Engelske syge.

som jeg har forstået forskellen på CF og Milli´s måde at vedligeholde udstyr på korrekt, er der tale om at Milli repererer ødelagt matr. og CF vedligeholder matr. gamle slange tendere kan kun anbefales ud fra deres relativ lave Km antal, og at de stort set aldrig har set terræn, men disse biler er absolut ikke vedligeholdt mere end hvad vand og sæbe formår...

Vh Tom
31044: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med ex-milli 88" serie III (19-01-2006 16:10:53) (svar på 31043)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 167.25.108.29)
Hej Tom,

Din påstand om at forsvaret, modsat CF, kun reparerer og ikke vedligeholder er altså helt ud i hampen.

Jeg har selv været tjenstegørende som reserveofficer i en logistikfunktion og har dermed haft et ret godt indblik i hvordan materiellet bliver behandlet. Jeg kan forsikre dig for at alle køretøjer blev vedligeholdt ordentligt, ellers rullede der hoveder!

Det siger jo næsten også sig selv, at man ikke kan holde et køretøj rullende i 25 år uden at vedligeholde det.

Mvh
Henrik
31046: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med ex-milli 88" serie III (19-01-2006 16:47:38) (svar på 31044)
Jacob Geltzer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.160.246)
Hej allesammen

tak for alle oplysnignerne, det er uden tvivl et af de bedre fora det her ;)

det lyder umiddelbart somom der generelt ska skiftes bremser, styrekugler og lign på bilerne før syn (overkommeligt)

så hvis jeg har forstået et ret så sku en model der i forvejen er udstyret med softtop eller hardtop og som ellers ka leve op til de væsentligste krav i den købsvejledning der også forefindes her på siden, være ok.

det med malingen er jeg godt klar over og det gør egentlig ikke noget,
synes egentlig om det der brugte army-look, jeg er alligevel alt for klodset til at køre rundt i et glansbillede ;)
31045: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med ex-milli 88" serie III (19-01-2006 16:41:22) (svar på 31043)
Dorte & Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Tom,

Nu har jeg jo både en ex-mili og en ex-cf - CF'eren er MEGET mere velholdt en mili'en. Og hvis den kun har set vand & sæbe i sit 38 årige liv, vil jeg gerne have opskriften på den balsameringssæbe...

Mvh
Michael
88" 1981 SIII Exmili
109" 1968 SIIa STW ExCF
31048: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med ex-milli 88" serie III (19-01-2006 17:02:06) (svar på 31045)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 195.249.81.11)
Hej. Jeg vil nu tilslutte mig Michaels synspunkt CF bilerne var gennemgåend i bedre stand det gjaldt dog kun for seriebilerne,men det er jo historie nu da der ikke er flere i CF,depotbillerne fra flyvevåbnet var sat rigmeligt i stand inden de blev solgt ud,så der er kun dem tilbage der gemmer sig hos hæren de fleste af dem har kørt med tovmisiler og er derfor ikke særligt velegnet til civiltbrug uden en støre ombygning.
31051: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med ex-milli 88" serie III (19-01-2006 19:01:52) (svar på 31048)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.179.122)
øhh jeg var ikke klar over at CF havde slangetendere, sorry, men det var myndet på biler fra Brand & redning...


/Tom