tilbage

Land Rover Forum  

31990: GPS - hvad er godt? (14-02-2006 14:46:35)
Mikkel P. Gregersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.201.170)
Jeg har nu næsten besluttet mig for at smide nogle dollars efter en GPS til bilen. Den skal kun bruges i bilen, ikke til andet. Dr skal være mulighed for at have kort til næsten hele europa i på en gang.

Hvad har I, hvilke erfaringer har I med dem, og hvad kan I anbefale? Det skal ikke være en PDA, da jeg alligevel ikke får udnyttet 1/10 af funktionerne i sådan en. Jeg har kig på Acers d100 model, men har også set at Bilka havde et bud på en Garmin model, alle døre er åbne, men jeg vil lige høre jeres tips.

Jeg har ledt i gamle tråde, men siden 2004 er der jo sket en del på området, og da mine hobbies er så krævende at der alligevel skal noget helt absurd til uden for bilen, så er det kun "in-car" GPS jeg har brug for.

Mvh.
Mikkel
Der havde sin Freelander i 29 timer før den sad fast første gang, og nåede fem dage og 1140km, før soltaget gik i stykker - men jeg elsker den stadigvæk!
31991: sv: GPS - hvad er godt? (14-02-2006 17:11:46) (svar på 31990)
Finn Otto (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.48.81.37)
Hej Mikkel , hvor mange penge har du tænkt dig at bruge ?
Jeg har på arbejdet prøvet den nye garmin nuvi 350 , og den virker, den er flad og lige til at have i bryst lommen hvis man skal have den med sig, den trækker signal igennem en skærmet forrude indenfor på værkstedet. jeg ved godt du skriver du kun skal bruge den i bilen, men den er seriøst værd at overveje.
vi ses derude
Finn Otto
31992: sv: GPS - hvad er godt? (14-02-2006 17:33:20) (svar på 31990)
Jonas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.119.211)
Hej Mikkel

Som jeg ser det er der tomtom... og så er der alle de andre! Jeg kører selv med en tomtom 700, og jeg er vældigt godt tilfreds! Den er født med dør-til-dør visning i hele (vest-?) europa, og den kan også vise bredde- og længdegrader.
Den er ufattelig nem at bruge, og samtidig er kortet meget detaljeret. I efteråret kørte jeg således rundt i Boderne på Bornholm (Militært område kombineret med sommerhusbebyggelse... Masser af små stier/grusveje, og endnu flere træer!) Selv den mindste lille sti var med! Og tillige passede husnumrene!!!

Hilsen
Jonas
31993: sv: GPS - hvad er godt? (14-02-2006 17:50:28) (svar på 31990)
Claus Ernst #7226, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 129.142.27.194)
Go 700 kan ikke sættes til navigere efter koordinater (selv om de vises) Men konen kan finde ud af bruge den, så den er vel ikke svær........
31996: sv: sv: GPS - hvad er godt? (14-02-2006 18:14:50) (svar på 31993)
Kim Petersen #7044, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.167.251.144)
Hej, jeg kan varmt anbefale Garmin C310, da den er meget brugervenlig og med finger-touch(ikke pen)
31997: sv: GPS - hvad er godt? (14-02-2006 18:35:54) (svar på 31990)
brian jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.176.158)
jeg vil så godt lige have lov til at være lidt på tværs og på det varmeste anbefale en navman 520i
mvh
brian j
32000: sv: GPS - hvad er godt? (14-02-2006 19:17:21) (svar på 31990)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.251)
Jeg har prøvet forskellige og synes bedst om den ny Nuvi 350 fra Garmin. Koster ca. 8000 DKK . Den skal vi have i busserne.
Har også prøvet Mio Map, men den er bare alt for upræcis.
TomTom har fået mange gode anmeldelser. men nuvis 350 enkelthed er meget tiltalende. Kan tages nemt med fra bilen og er på størrelsen af en mobiltelefon.
32001: sv: GPS - hvad er godt? (14-02-2006 19:45:55) (svar på 31990)
Dennis Voxted #3249, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.141.145)
Kig i et af de sidste numre af Bilmagsinet, der lavede de en test af flere modeller.

32002: sv: GPS - hvad er godt? (14-02-2006 19:50:21) (svar på 31990)
Jørgen Lund #4515, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.60.83)
Hej Mikkel

For et par uger siden købte jeg en Garmin nüvi 350 - dels fordi forhandleren fortalte at den nye SiRF teknik ville gøre at jeg havde forbindelse overalt, dels på grund af det handy format.

Hvis behovet er bilnavigation fra A til B, hvor B vel at mærke er en adresse nüvien kender, så virker den med usvigelig sikkerhed. Jeg blev dog noget forundret over at flere steder, vi har besøgt i Norge ikke kunne indtastet - selv ikke postnumre, som jeg ved eksisterer.

Jeg har returneret den til forhandleren, men hvis du vil gi' et bud, så henter jeg den gerne igen. Du skal få en go' rabat, hvis jeg til gengæld slipper af med min tilgodeseddel.

Uden kendskab til GPS overhovedet gik jeg ud fra at enhver moderne GPS kunne navigere på grader, minutter, sekunder, på decimalkoordinater og ligeledes på forskellige datums og på UTM-zoner, men det kan en nüvi ikke.

Jeg blev også hurtigt sur over at den ikke , med dansk menu, accepterer æ, ø og å. Man kan søge i de eksisterende ting med hhv. ae, o og a - med det virker på mig lidt irriterende i en moderne DANSK GPS.

Man kan indlæse egne POI-filer, men nüvien omdøber dem til samme navn, så hvis man f.eks. indlæser en fil med danske kirker og bagefter en fil med danske slotte, så overskrives kirkerne - det synes jeg ikke er godt nok. Desuden kan man ikke søge ordentligt i egne POI'er - eks.: Århus Domkirke (Arhus..) giver resultatet "Eksisterer ikke", men søges på Domkirke, så kommer der otte - bl.a. Århus Domkirke - det er heller ikke godt nok.

Nüvien har en såkaldt Rejse menu (Travel kit), men med tanke på lydkvaliteten, kunne jeg ikke forestille mig at bruge den musik - det er ganske enkelt klasser under de allerfleste bilradioer. I det hele taget ser jeg Rejse menuen(lydbog, mp3, simpel regnemaskine, valutaomregner, verdensur m.m.) som fyld uden praktisk værdi, men det er der sikkert mange meninger om.

Endnu en gang - nüvien virker upåklageligt der, hvor kortene er gode nok, og det er jo det den er beregnet til.

Ønsker man fuld frihed til at navigere on/off-road, så ved jeg ikke, hvilken GPS man skal vælge - jeg leder fortsat.

Mvh. JL
32004: sv: sv: GPS - hvad er godt? (14-02-2006 20:02:56) (svar på 32002)
Peter Aagesen #6871, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.235.21.191)
Hvis det er primært til vej og ikke terræn, ville det måske være en god ide med TMC routing:
TMC routing(Traffic Message Channel) sikrer at aktuel informationer om vejarbejder og andre kødannende hændelser konstant bliver hældt ind i system. MobileNavigator tager således højde for dette i sin rutekalkulation, og sikrer at du kommer hurtigst muligt frem til bestemmelsesstedet.

Ellers søg på Google: Test / GPS

Go aften
32010: sv: sv: sv: GPS - hvad er godt? (14-02-2006 21:02:52) (svar på 32004)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.199.134.230)
kig eventuelt på QXL.dk der er jævligt et bredt udvalg både nye og brugte

Lars/Biltris
32016: sv: sv: sv: sv: GPS - hvad er godt? (14-02-2006 21:56:02) (svar på 32010)
Walther Ehrenreich #4563, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.165.86.66)
Nu snakken er om GPS, -- er der nogen der har prøvet
NV-U70T fra SONY. ??
32019: sv: GPS - hvad er godt? (14-02-2006 23:17:56) (svar på 31990)
jmaltbæk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.142.9)
jeg er en "spade" til mobiltelefon, mp3, pc, garmin navigatorer og alt andet nymodens grej.
Købte en Tom Tom, satte den i stikket, 2 min efter havde jeg tjek på alle ! dens fantastiske funktioner, jeg troede det var løgn !Kører nu uden om bilkøer, vejarbejder mm.
Den søde "dame" holder mig vågen når jeg kører på sene tidspunkter. Fantastisk grej.
Spaden
32022: sv: sv: GPS - hvad er godt? (15-02-2006 08:20:54) (svar på 32019)
Mikkel P. Gregersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.201.170)
Tak for alle svarene so far! Indtil videre har jeg fået et par gode tips. Eftersom den skal bruges såvel on- som off-road, så skal den kunne æde "rå" koordinater.

Jeg kan sige, at jeg regner med ca. max. 5.000 kroner. Jeg har kig på Garmins Streetpilot, Garmin Quest 2 (Den kan tage søkort, kan måske bruges i båden) og Acers d100. Tom Tom Go syntes jeg ikke jeg kan finde alverden info om? Der er en 3-5 og 700 model, men der er ingen info om dem?

Generelt er det en jungle, for priserne er uigennemskuelige. Så er der et kort med, så er der et kort på cd-rom med, så er der hele europakortet med, plus en cd. Det er ikke til at gennemskue. Men jeg skal have det sådan, at hvis jeg trykker et koordinat eller en by ind i sydfrankrig, så er der et kort til det punkt i min GPS, og hvis jeg fremme på destinationen trykker et nyt ind, f.eks.i Tjekkiet, så skal det også være i GPS. Ellers skal man jo slæbe sin bærbare med overalt, og flytte kort frem og tilbage osv.
32046: sv: sv: sv: GPS - hvad er godt? (15-02-2006 13:55:14) (svar på 32022)
Mikkel P. Gregersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.201.170)
Garmin har lige oplyst mig, at der IKKE kan tastes koordinater ind i Streetpilot C3xx serien. Så er de jo ude af verden. Garmin Quest2 er til gengæld et godt bud nu, er der nogen af jer der har nogle erfaringer med den?
32050: sv: sv: sv: GPS - hvad er godt? (15-02-2006 14:53:45) (svar på 32022)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.255.78.8)

Hej Mikkel, prøv at kigge på www.campingferie.dk der er et forum, som vores, hvor navigatore er blevet tæsket igennem alles meninger, der er søgefunktion.
Der er også flere test af sådanne på websiden.
Det er jo folk som os der også kommer vidt omkring i verden.

MVH
Kenneth Poulsen - også campist.
32059: sv: sv: sv: sv: GPS - hvad er godt? (15-02-2006 17:10:25) (svar på 32050)
Lars Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.13.203)
Hej.

Har en Garmin Quest den første model. Og det virker bare. Bruger den i bil, samt på motorcykel. Batteriet i den holder ca. 18 timer. Den er vandtæt, så skal prøve den i båden til foråret. Eneste minus er begrænset mæmgde hukommelse. (243MB) = Hele Norden. Ved ikke om der er mere hukommelse i quest 2.

Lars
32073: sv: sv: sv: sv: sv: GPS - hvad er godt? (15-02-2006 19:54:20) (svar på 32059)
Morten Bibow Pickering #6918, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)

Garmin laver nogle kanon gode GPS-produkter. Meeeen, hvis i ønsker en internhukommelse stor nok til at lagre detaljkort over hele europa, er valgene ikke mange. Garmin´s kortprogrammer er dyre, men fungerer bedre end noget andet vi har prøvet.

Men ærlig talt - holder det ikke med "Europas hovedveje" plus detalj/topografiske kort for de områder hvor i skal rejse?

Jeg vil anbefale at planlegge en smule, istedenfor at køre rundt med alle kortene i maskinen. På den måde kan du vælge en modtager ud ifra de mest vesentlige features (antenne, user interface, strømforbrug, programmer, etc.) uden at hænge dig op i størrelsen på minnet.

Morten




PS. Uansett hvad du vælger, så forbered dig på en sjov omgang legetøj. GPS er rigtig sjovt og nogle gange det mest fantastiske hjælpemiddel – men glem ikke kort & kompas som back-up. :-D

Selv har jeg en Garmin 60CS med Europas hovedveje som basiskort. Derudover laster jeg detaljkort og findetaljerte kort ned for de områder hvor vi skal rejse. Den fungerer meget godt i bil, i båd, på cykel.... you name it.
Derudover har vi en PDA/GPS som vi bruger i den anden bil – en Mio hvor vi kører TomTom eller MioMap. Begge kortprogrammer har fungert glimrende over store dele af europa.

32082: sv: sv: sv: sv: sv: sv: GPS - hvad er godt? (15-02-2006 22:43:11) (svar på 32073)
Jørgen Lund #4515, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.60.83)
Hej Morten

Efter at have læst dit indlæg ku' jeg ikke nære mig - for det første synes jeg man bør tænke sig godt om før man evt. køber et kort, der på sigt viser sig at have for dårlig dækning. Jeg har ikke undersøgt det, men er ret overbevist om, at det er billigere at købe hele Europa sammen med GPS'en fremfor senere at skulle supplere, hvis man blot har købt Skandinavien.

Og så omtaler du din Garmin 60 CS - sikkert noget af det bedste outdoor navigation man kan få. Om en par uger bliver den nye GPSMAP 60 CSx præsenteret på en messe, og så er problemet med pladsen løst, idet der bliver plads til et micro SD-kort. Disse kort kan vist købes op til 2 GB. Den nüvi 350 jeg havde en kort periode havde (foruden SD-kort mulighed) indbygget 2 GB, hvoraf Europakortet fyldte ca. 1,4 GB - altså ca. 600 MB til andre ting. Desuden bliver den nye 60 CSx forsynet med SiRF teknik som i nüvi'en - altså meget fine modtageegenskaber selv under vanskelige forhold.

Flere af Garmin's øvrige GPS'er kommer også i nær fremtid med den omtalte SiRF teknik, så hvis man ikke vælger nüvien, så ville jeg da råde til at undersøge lidt på forhånd, så man ikke allerede efter en måned eller to står med en "gammel" model.

Mvh. JL
32092: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: GPS - hvad er godt? (16-02-2006 07:23:02) (svar på 32082)
Morten Bibow Pickering #6918, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)

Helt enig med dig, Jørgen. Og..... de nye "x"-modeller fra Garmin er iøvrigt allerede i butikken og kan absolut anbefales. Muligheden for at bruge løse kort til kortdata er en fin forbedring hvis man skal på lange expeditioner uden tilgang til en PC.

Morten

32132: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: GPS - hvad er godt? (17-02-2006 09:20:23) (svar på 32092)
Mikkel P. Gregersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.201.170)
Ja, jeg snakkede med Garmin importøren i går. Forskellen på Quest 1 og 2, er også "kun" hukommelsen. På 2'eren ligger hele europakortet fast inde i hukommelsen fra start. Der udover, er der så 512 mb ekstra plads, så kan man f.eks. smide lidt søkort ind eller lignende.

Og jeg tror helt sikkert også, at det er billigere at købe enheden med et stort kort i fra start, end at skulle ud og købe kort ved siden af. Jeg kan huske hvad Garmins Blue Chart koster :-( og hvis de almindelige vejkort er oppe i samme pris...så er der altså nogle udskrivninger der kan mærkes. Men jeg vil have en model, hvor hele europa er med - men som jeg læser jeres indlæg nu, så er der forskel på et europakort, og et detaljeret europakort? Når Garmin Quest2 kommer med hele europakortet, næsten 2gb, går jeg da ud fra, at det er så detaljeret, at jeg kan bruge det såvel i Paris bymidte, som i Berlins? Men det er det måske ikke?

Noget andet jeg har fundet ud af, at man skal være opmærksom på, er mulighederne for opdatering af kortdata. Ved Garmin sker det en gang om året, og koster omkring 70 dollars. Men man kan jo sagtens springe et år eller to over, så præcis behøver det jo heller ikke at være.

Ved nogle af de andre skal man jo nærmest have et abonnement der koster det samme som selve enheden!

Men jeg tror nu det bliver en Quest 2, dog vil jeg lige vente og se de nye modeller an, jeg har først seriøst brug for den til april/maj. (Når man skal finde den helt rigtige strand at fiske fra, og helst et sted hvor man også må tage sin
Land Rover med ned)

32134: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: GPS - hvad er godt? (17-02-2006 10:07:32) (svar på 32132)
Morten Bibow (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.82.94)
Det lyder som et godt valg, Mikkel – du vil blive p........ glad for den!

Europakortet som ligger i din Quest 2 er godt detaljeret til ferdsel på motorveje, hovedveje og offentlige småveje. Også i de fleste byer vil du nemt kunne navigere med standardkortet. Med "detaljerede/topografiske kort" referrerede jeg til kort der skal bruges i skoven, på fjellet, etc. – altså ude i naturen hvor standardkortet ikke byder på nogen info.

Hvis du kun skal bruge din GPS-modtager til at navigere på landevejen, fungerer Garmins Europakort meget fint. God tur.


Morten
32165: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: GPS - hvad er godt? (18-02-2006 11:51:35) (svar på 32134)
Bo Møller Rasmussen #5789, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.141.13)
Hej Morten, hvor kan man få de detaljerede GPS kort feks. til fjel-ture.

Hilsen Bo
32186: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: GPS - hvad er godt? (19-02-2006 11:35:34) (svar på 32165)
Morten Bibow Pickering #6918, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)
Hej Bo
Vi har købt topografiske kort for Sverige og Norge, som vi har brugt på vores ture. De er utrolig detaljerede og up-to-date, og fungerer glimrende på Land Rover eventyr såvel som på fodtur, eller i båd hvis du skal følge en kystlinie.


Norge er oppdelt i 20 kort – hvert kort ligger på CD-ROM. Lastet ned i GPS´en, fyller hvert område typisk mellem 10 - 25 megebyte. Der findes flere netsteder hvor du kan bestille kortene – vi har købt vores fra http://www.belanor.no

For Sverige findes "Friluftskartan" som deler landet op i 10 områder. Også et vektoriseret topografisk kort i 1:100000 målestok. Gode og meget nøyagtige kort. Hvert område koster ca. 1000 svenske kroner. Du kan købe Friluftskartan fra : http://www.tbh.se


Morten B