tilbage

Land Rover Forum  

Index
33165: Luftaffjedring RR (24-03-2006 14:22:52)
Johs (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.23.199)

Dear Forum
Vedr: RR 1997 2,5 DSE
Jeg har det problem at alle 4 dioder ved hæve/sænke switsen
på instrumentpanel ikke slukkes efter start. Der er fejlvisning i airsuspension lampe og kan ikke reguleres fra op/ned swits.
Der mangler ikke lufttryk og bilen står i rimelig højde(over middel).
Ved belastning af for eller bagende regulerer/kompenserer den fint for belastningen.
Hilsen Johs

Index
33177: sv: Luftaffjedring RR (24-03-2006 20:23:03) (svar på 33165)
Alexander Thorstein & Birgith Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
1. hvis bilen ikke får regelmæssig service, bliver tryktanken på højre rammeside ikke tømt for vand - stop motoren, sænk bilen til den når sine bumpstop. løsn bolten i tryktanken og tag den ud - hvis der er vand i beholderen vil det løbe ud - det hvæser eget til at stare med, men der sker ikke noget farligt!! når beholderen er tom for luft sætter du bolten i igen og spænder den godt til..

2: i motorrummets højre side sidder en sort "sikringsboks" med påskriften EAS (Electronic Air Suspension) i denne boks sidder en luftkompressor, der har et filter monteret forrest - dette skal udskiftes med jævne mellemrum - vist nok for hver 80.000 km - dog oftere hvis bilen virkelig "bruges". reservedelsnr: STC2759 - pris ca. kr. 114.- hos Glad i Kalundborg

3: til højre for motorkøleren (set forfra) sidder en rund beholder, dette er en "lufttørrer" dvs. et filter med tørstof, der skal forhindre vand i trytanken (jvf. punkt 2) dette filter har samme skifteinterval som førnævnte filter - reservedelsnr: NTC9812 - pris ca. kr. 503,- også hos Glad.

Alle priser er excl. moms.

4: Prøv evt. at fjerne stelkablet (negativ pol) på akkumulatoren i 30 sekunder. Således kunne evt. fejlkoder der ikke har umiddelbar relevand slettes...


Jeg har selv skiftet filtre og "tømt tank" på min - der var imidlertid ikke vand i tryktanken, og filtrene var helt ok - men hellere på den sikre side... efter tryktanken er helt tom går der nooooooooget tid, førend bilen hæver sig igen idet trykket igen skal opbygges. Jvf. LR servicehåndbog skal denne manøvre foretages med "Testbook" - elektronisk LR tester, men dette er ikke nødvendigt...

P38 har en del følere til EAS. hvis du afmonterer nogle af dem, skal affjedringen "genkodes" med LR tester førend den virker igen - værd at huske førend man skiller for meget ad

Kører du forresten altid med "automatik" funktion på EAS eller styrer du selv højden alt efter hastighed / vejforhold... jeg gør selv sidstnævnte...

Prøv - hvis du har mod på det noget af ovenstående.. eller ring gerne til mig... jeg har en fabriksbog, så lidt kan jeg da hjælpe - tel: 40268082
Index
33181: sv: sv: Luftaffjedring RR (25-03-2006 00:08:38) (svar på 33177)
Johs (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.184.254)
Alexander & Birgit
Tak for hjælpen,jeg starter fra en ende af.

Hilsen Johs